Vad ska jag göra?

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

Vad ska jag göra?

Inläggav FinasteGullungen » 21 jan 2014, 20:47

Hej där ute,
Min dotter på lite drygt 7 månader fick sin första tand för två veckor sen ( jag tror att nummer två är på gång) och sen dess så har hon börjat med att vakna 3-6 ggr varje natt.
Jag ammar henne och sen hon var 5 månader så hade vi slutat med nattmålen, men nu när hon vaknar på natten så går det oftast inte få henne att somna om igen om hon inte fått amma.
Hon får i dagsläget amma när hon vill, vilket är 6-8 gr per dygn. Utöver detta så får hon gröt på morgonen (kl 8-9), lunch i form av hemmalagad puré (ca kl 13), mellanmål i form av 1/2 dl fruktpuré och några sönderbrutna bitar smörgåsrån (ca kl 17) och slutligen gröt igen (19.30). Efter det somnar hon oftast runt kl 20.
Min fråga är om någon annan varit med om samma sak?
Om någon vet om det är något jag kan göra?
Om jag borde börja med välling och se om det gör att hon sover bättre trots att hon äter gröt på kvällen?
Tacksam för svar :)
Bild

Bild
FinasteGullungen
Stammis

BIM: 140309
Bor: Enhörna
Status: Längtar efter syskon till vår plutta <3

Re: Vad ska jag göra?

Inläggav MariaTheres » 23 jan 2014, 21:34

Tycker du att det är jobbigt att amma på natten? I annat fall kanske det går över av sig själv? Jag förstod bara inte riktigt vad du ville ha svar på :oops: Om det är så att det oroar/stör dig på något sätt? Förutom att du sover sämre då såklart..!
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Inläggav FinasteGullungen » 23 jan 2014, 22:15

Hej,
Nej jag tycker inte att det är jobbigt att amma henne på natten, tycker bara att det är konstigt att hon inte ätit på natten på väldigt länge och sen hux flux börjar igen.
Jag funderade mest på varför hon har börjat vakna på nätterna, om hon kanske behöver mer mat innan hon somnar eller så. Men märkte i morse att det är en till tand som håller på att spricka igenom så det är nog den som ställer till det för henne.. Så förhoppningsvis går det över om ett par dagar :)
Bild

Bild
FinasteGullungen
Stammis

BIM: 140309
Bor: Enhörna
Status: Längtar efter syskon till vår plutta <3

Inläggav greatforever » 24 jan 2014, 09:04

Ja, dom där tänderna kan rubba både dags och nattrytmen... skrik och dreggel... stackarna... ge henne alvedon om du märker att hon e smärtpåvärkad så hon inte kan sova alls annars så får man låta kroppen ha sin gång... jag hade inte trott på mer mat, däremot mer närhet då d kan göra ont, feber kan oxå uppstå så... var inte orolig eller så, låter som du matar henne bra... =)
greatforever
Alltid online

BF: 140311

Inläggav spader10 » 24 jan 2014, 09:33

Barn är opålitliga små rackare :D .

Det som gällde för ena veckan/månaden behöver inte gälla för nästa. Mina ungar sover vanligen ganska bra på nätterna men periodvis kan nattsömnen störd/annorlunda. Det behöver inte vara något annat än ett utvecklingssprång som ställer till det.

När vår Majken var 8 månader fick vi lov att flytta henne till ett eget rum. Hon vaknade flera ggr per natt och om hon då såg mig/oss ligga i dubbelsängen så ville hon komma upp och gosa/äta. Storebror fick eget rum när han var drygt ett år av samma anledning.

spader10
Bild

Bild
Användarvisningsbild
spader10
Alltid online

BF: 121223
Bor: Mellansverige
Status: sambo, två barn

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år