Vad skrev ni i era förlossningsbrev?

Allt om din förlossning, diskutera och berätta.

Vad skrev ni i era förlossningsbrev?

Inläggav Elinor » 24 jul 2009, 14:28

Hej tjejer!
Det är ju en hel djungel om det här med förlossningsbrev, tycker inte riktigt att jag fått den pushen jag behöver. Alla säger att man ska skriva precis vad man känner, men det bör ju stå lite matnyttigt också. Vet inte i vilken ände man ska börja..

Vad har ni andra tjejer skrivit i era förlossningsbrev? Eller om ni inte skrivit än, vad hade ni tänkt att skriva?
Vore kul med lite tips och idéer så jag kan sätta i gång med min. Är tacksam för allt :wink:
Användarvisningsbild
Elinor
Alltid online

BF: 090924

Re: Vad skrev ni i era förlossningsbrev?

Inläggav jennyc » 24 jul 2009, 14:45

Jag skrev min tillsammans med Bm i v.36 tror jag det var. Och där stog inte mycket mer än att jag ville ta saker och ting som det kommer. Jag hade inga bestämda uppfattningar innan om att jag ville ha viss bedövning eller inte eller att jag ville föda på ett visst sätt.
Men om man har önskemål om tex bedövning, ställningar eller annat så är det så klart det man ska skriva i brevet.
Bild
Bild
jennyc
Alltid online

Inläggav Danem » 24 jul 2009, 14:50

Jag skrev inget.
Vi skulle göra det med min BM men det blev aldrig av och det gjorde inte så mycket eftersom jag ville inte bestämma något i förväg,
det enda jag visste var att jag förmodligen ville ha epidural men att om det behövdes något annat eller så så skulle jag ta det där och då med personalen som kan bedöma vad som skulle vara bäst i situationen!
Om du är nålrädd och/eller lite känslig för kladd (t.ex inte vilja se moderkaka, torka av bebis lite) osv kan det vara bra att skriva ett annars är det lite onödigt tycker jag personligen. :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Aurora » 24 jul 2009, 15:24

jag fick en mall från min BM med frågor som man skulle besvara. Du kan kolla här, det är samma som jag fått. Jag har dock inte fyllt i den än eftersom jag vill gå föräldratubildnignen först så jag vet lite mer om smärtlindring och vad som kan bli aktuellt, om jag ens har några önskemål om det.

http://www.bbstockholm.se/index.php?page=Fodelseplan

Min BM sa att det är bra om man diskuterar frågorna med sin partner också, så han kan föra ens talan om man nu inte lyckas riktigt med det själv :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121102

Inläggav Azusephre » 24 jul 2009, 16:11

Jag hann inte skriva något förlossningsbrev och tur var väl det, för allt gick så fort ändå :) Hade ingenting speciellt som jag skulle skrivit förutom att varken jag eller sambon inte ville se moderkakan, men det talade vi bara om för våran BM när den kom, så behövde inget brev för att tala om det :wink:
BildBild

BildBildBildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Azusephre
Stammis

BF: 300609
BIM: 151008

Inläggav stajners » 24 jul 2009, 17:56

Jag skrev inget, hade tyckt att det kändes för krystat på ngt sätt att lämna fram ett brev bara så där.
Frågan är om man kan skriva ner en massa saker när man ändå inte vet hur en förlossning går till. Man kan ju aldrig veta eftersom alla är så olika. Sen kan det ju gå så fort så att de inte hinner att läsa och då kanske man blir besviken för att de inte följt det man skrivit. Dessutom kan det bli så att de följer ditt brev till punkt och pricka trots att du ändrat dej under förlossningsarbetet.

Du kommer ju ändå göra en förlossningsplan med din BM i slutet. Där skrivs det ju viktiga saker som ni tycker bör stå där och som de sedan får på FL.
Där kan du skriva om olika smärtlindringar och andra saker du vill ha med.
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Erikas » 24 jul 2009, 18:15

Jag tänker att man kan skriva ner om man har speciella önskemål, till exempel att man vill att BM ska använda olja för att minska sprickrisken eller hålla emot med en varm handduk. Sen kan man ju inte göra upp nåt slags schema över förlossningen eller ha bestämda saker då man inte har någon aning om vad som kommer hända eller hur man kommer reagera. Vet inte om jag ska skriva nåt än faktiskt, har mest en hel del tankar om detta.. Fast jo det ska jag nog, men jag sätter det inte som nåt superviktigt som måste följas till punkt och pricka direkt. Mer kanske som riktlinjer om det finns möjlighet. såhär långt har jag iallafall kommit i mitt tänkande:

-Jag vill undvika EDA så mycket som möjligt, hellre andra smärtstillande (akupunktur är jag inte så sugen på, eller sterila kvaddlar..). Men om jag nu känner att jag vill ha EDA så vill jag kunna få det, vet ju inte hur det kommer kännas då!

- Vill att BM ska guida mig så mycket som möjligt för att det ska gå så snabbt det kan och för att jag ska spricka så lite som möjligt, exempelvis uppmana mig att vara uppe och gå eller det jag skrev ovan om oljan och handduken..

- Vill att min sambo ska få stanna över natten. VIKTIGT!

- Jag vill så längt det är möjligt slippa snittas.

Sen känner jag att det är jätteviktigt för mig att personkemin stämmer och att personalen är trevlig, annars kan jag lätt sluta mig och det känns inte så bra i den situationen. Tar lätt åt mig och så..
Undrar verkligen hur det kommer att bli den dagen då det är dags! Kan ju gå hursomhelst!!
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

Inläggav Elinor » 31 jul 2009, 10:13

Ja det är ju jättebra!

Ja jag håller med dig Erika, man vet ju inte alls hur den dagen blir.
Man tror man är förberedd, men det är man nog inte.. Troligen omöjligt att vara. Jag är så fånig, så jag oroar mig nästan mest för att må illa och få kaskadkräkningar. Det är iallfall något som jag ska skriva med i förlossningsbrevet.. :) Sen ska jag också be om att få lavemang direkt när jag kommer in! Men får vänta med att skriva om bedövningen tills vi har fått utlåtande från narkosläkaren.
Användarvisningsbild
Elinor
Alltid online

BF: 090924

Inläggav Ida1 » 31 jul 2009, 10:24

hej!

Det enda jag vet att jag kommer skriva är att om jag måste ha epidural måste det vara en väldigt kunnig som ger den(vet att det bara är kunniga som ger).. MEN. På min systers andra förlossning kom det in en jätteung kille som inte visste vad han sysslade med. Så han fick hålla på ett bra tag, sen så hjälpte den inte alls, den blev inte riktigt rätt lagd om jag förstod rätt...
Ida1
Stammis

Inläggav Erikas » 31 jul 2009, 16:35

Jag har tänkt på det där med lavemang. Det verkar vara ett orosmoment för de flesta faktiskt, att man ska bajsa på sig under förlossningen. Klart man inte vill göra det, det är väl höjden av att tappa kontrollen och det verkar vara en skräck för de flesta. Har tänkt innan att jag kanske skulle vilja ha lavemang, men inte att det skulle vara livsviktigt eller så. MEN.. Nu har jag varit väldigt förstoppad under väldigt lång tid under graviditeten (tills jag började med MASSA järn faktiskt) och jag provade microlax på en läkares inrådan. Det var det värsta jag varit med om! Världens magknip och jag trodde jag skulle dö (nja inte riktigt kanske..). Jag tänkte att det här skulle ju ALDRIG gå med värkar samtidigt.. fy det var riktigt hemskt! Hela kvällen var vidrig.. Gjorde så ont i magen att jag inte visste vad jag skulle göra av migsjälv.
Undrar lite hur det funkar ihop med en förlossning, nån som har erfarenhet?
Och tänk om allt inte hinner komma ut, då bajar man ju ner sig i vilket fall. :lol:
Mycket som rör sig i huvet nuförtiden, fast det handlar bara om bebisar, förlossningar och graviditeter i allmänhet.
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

Nästa

Återgå till Snack om förlossningen
Annons: