Annons:

Vad skrev ni i era förlossningsbrev?

Allt om din förlossning, diskutera och berätta.

Re: Vad skrev ni i era förlossningsbrev?

Inläggav kosejentan » 16 aug 2009, 01:34

Jag har fobi för att bajsa under FL så när jag fick Noa så bad jag om lavemang och fick det givetvis. Bajsade i mängder och skönt var det att veta att jag fått gjort det innan! Dock så tyckte jag att jag aldrig blev klar med att torka mig. :oops: Maken följde med in på toan (han har aldrig varit mesig ang lukt etc) och när han hade spolat 4 ggr och varje gång höll det på att tätas i toan), så sa han att nog var nog. Pappret är rent och du är klar!!! :lol:

Åter till det tråden egentligen handlade om!

Jag ska in på SMVC i september och prata med en läkare i hopp om att få snitt. När jag ringde för att få tiden så sa kvinna på luren att jag skulle försöka förbereda 2 FL-brev: 1 för en vaginal förlossning och 1 för ett planerat snitt. Jag är kontrollfreak så jag är glad det blir en läkare som skriver det tillsammans med oss. Min BM sa att tyvärr så läser de på BB breven från läkarna med större allvar ände som folk skrivit i sin ensamhet. Fruktansvärt är det! Så ja, jag är glad jag får hjälp av en läkare :)

Vad jag ska skriva i dem vet jag inte än. Jag hade ett par saker i första men vet ej om jag vill ha detsamma nu. EDA hjälpte nada så inget sådant i alla fall!
Två underbara söner och en make bor i mitt hjärta! :D
Användarvisningsbild
kosejentan
Alltid online

Inläggav Ailenroc » 16 aug 2009, 04:12

Jag har också funderat lite över det där med förlossningsbrev. Har tidigare tyckt att det bara verkar onödigt och tar upp tid för bm. Men jag måste säga att jag har bytt sida nu. Även om jag inte har några önskemål så kan det vara bra att skriva det så man inte behöver upprepa sig vid skiftbyten och annat. Jag har några orosmoment inför födseln och det ena att jag ska få migrän, får jag det så kan jag inte göra annat än att kräkas och svamla om viljan att dö :oops: Tror iofs att jag kommer svamla om vilja att dö och kräkas utan migrän men ändå haha. Sen är jag också orolig över att inte tas på allvar, att bm ska prata över mitt huvud och sånt, det skulle förstöra alltihopa... Hmm, sen är det nog inte något mer, för mig.

Jo, angående att bajsa på sig så tycker jag att det är lite roligt :) Det är inte ofta man kan göra det utan att någon bryr sig så varför inte passa på hehe :lol:. Nä, men allvarligt, som ni har skrivit tidigare i denna tråd så ser ju barnmorskorna det varje dag, och visst, det kanske är lite pinsamt eller så men vafan. Man ligger ju där och föder barn för bövelen. Min sambo skrattar varje gång det kommer upp att man kan bajsa på sig, men skrattar han då när det väl händer så får han fan en känga rakt upp i...

Ja, det var mycket svammel från en nattsuddare som inte kan sova...
Ha en trevlig söndag
Bild
Ailenroc
Alltid online

BF: 100128
Status: Nybliven mamma

Inläggav Aurora » 16 aug 2009, 08:57

Jag kom på några saker som är viktigt för mig iaf, som jag ska skriva. Dels vill jag inte bli erbjuden medicins smärtlindring, utan behöver jag det, då kommer jag be om det. Dels vill jag ha hjälp och tips och förslag på förlossningsställningar och icke-medicinsk smärtlindring, ochdå vill jag att det nästan ska vara att nån annnan bara bestämmer. Asså, inte typ "vill du prova det eller det eller det eller det.." utan att nån (helst min partner) bara säger, nu gör vi så här istället, nu ska du gå på toa, nu... osv...min uppgift är bara att föda barn, nån annan får sköta resten och underlätta :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121102

Inläggav stajners » 16 aug 2009, 22:12

Kan nog vara bra att vara inställd på att det kan vara bra med medicinsk smärtlindring, iaf ha det i åtanke.
Jag trodde faktiskt att jag skulle klara mej utan, har ändå hög smärttröskel tänkte jag. MEN jag är väldigt glad att jag inte sa detta när de frågade ang det när jag kom in. När jag väl fick mitt värkstimulerande dropp så var det som att springa allt vad jag hade rätt in i en vägg. Jag kunde i stort sett inte föra min talan men fick tillslut fram att jag ville ha EDA. Hade jag sagt att jag inget ville ha innan så kanske jag hade fått ligga där, vad vet jag. Inte ens min sambo fattade vad jag ville. Han var helt likblek och var väldigt påverkad av att se mej ha så ont.
Vill inte skrämmas, men kan va bra att vara öppen för sån smärtlindring ändå...

Men sen är vi ju så olika som tur är. Nästa gång hoppas jag på att slippa värkdropp, då kanske jag klarar mej utan t ex EDA. Fast det var min räddning så jag vill nog gärna ha det igen :)
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Aurora » 17 aug 2009, 08:21

Jo absolut! Jag är helt öppen för medicinsk smärtlindring, men vill se det som en sista utväg. Jag vill bara inte att nån ska titta på mig och typ "oj, gör det ont, vill du ha lite EDA?" för då kommer jag ba "ja, tack!" fast jag kanske inte behöver det. Jag har pratat med min sambo ganska mycket om det här och sagt att även om han håller på att svimma, så får han fan bita ihop och fejka att han är lugn. Han är ju den enda referensen jag har, så länge han håller sig lugn så gör jag det också, om han ballar ur, kommer jag definitivt att göra det. Men det är ju såklart svårt att förbereda sig, har ju ingen aning! Som tur är, är han den mest tålmodiga och lugna person jag känner, så jag litar verkligen på att han kan hålla både sig själv och mig lugn :)

Min största skräck, som jag också skrivit i brevet, är att jag totalt underskattat det här och överskattat min egen förmåga. Asså, att det kommer göra så sjukt ont att jag får panik och inte kan hantera smärtan. Men isf kommer jag be (skrika efter? :)) om bedövning.

Jag ser ingen prestige i att föda utan bedövning, det är mer att jag tycker det känns lite läskigt med t ex EDA, det blir som en riktig wipe-out liksom. Och sen måste man ofta sätta in värksstim dropp, så det blir lite som en ond cirkel. Men vi får se, jag är öppen för att det kanske inte blir som jag hoppas eller har tänkt mig.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

Inläggav Elinor » 17 aug 2009, 09:43

Det där med medicinsk smärtlindring känns nästan som A och O.. Själv ska jag till en narkosläkare i veckan för att utreda om jag kan få EDA eller inte pga av min skolios, så jag vet inte ens om jag kommer kunna få det. Men även om de säger att det är okej så kan man ha oturen att få en läkarpraktikant som lägger EDA:n, och då kan de säga nej om de känner sig osäkra. Och då känner jag att jag måste vara förberedd på andra bedövningsformer.. Det här med TENS, bad/dusch och massage känns som att de kan funka i ett tidigt stadie. Men jag behöver starkare grejer.. Så jag ska nog nämna att jag vill ha sån där bedövning som man lägger vid livmordermunnen utifall jag inte får annat. Lustgas känns inte riktigt som min grej, eftersom jag inte vill må illa..?

Angående illamåendet så måste jag nog skriva att jag har fobi mot att må illa och kräkas, då kanske de kan underlätta lite för en..

Sen så funderar jag på en annan jättefånig sak.. När man får "grattisbrickan" med mackor, så brukar det ju ofta vara smör och ost på dom, vilket jag inte äter. Kan man vara så himla fånig att man skriver om det? Nej, jag skippar nog det. Har jag klarat att föda barn ska jag nog klara av att be om en smörgås också.
Användarvisningsbild
Elinor
Alltid online

BF: 090924

Inläggav Erikas » 17 aug 2009, 14:31

Jag var hos min BM idag och vi pratade lite om förlossningen och så eftersom hon skulle skriva ner lite kort i journalen om vad jag ville osv. Och jag kunde verkligen inte komma på nåt som verkligen var viktigt! Jag har ju tänkt på saker innan och som jag skrivit här också men i slutändan känns inget speciellt relevant ändå, jag har ju ingen aning om hur det kommer vara, och är inte rädd för nåt speciellt utom kejsarsnitt. Känns som det bästa för mig är att bara ta det som det kommer och lita på att de som jobbar på förlossningen vet vad de sysslar med och gör det som är bäst för mig. Det viktigaste är att jag andas rätt och att jag kanske blir påmind om det om jag spänner mig. Nu ska vi på föräldrakurs på torsdag och då kanske jag får mer idéer och önskemål men just nu känns det inte som jag kan uttala några speciella önskemål.
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

Inläggav Aurora » 17 aug 2009, 16:05

Jag ska skriva att jag har tränat profylax och vill ha hjälp med det. Jag tänker att om de vet om det kanske de kan skicka in nån som är lite extra duktig på det. Kan du inte skriva som du skrev här då, att du har tränat andning och vill ha hjälp med det?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

Inläggav Elinor » 17 aug 2009, 16:31

Erikas, vad är det för föräldrakurs? Är det förlossningsförberedande eller något annat?
Vi har gått på det, samt två andra om amning och tiden precis när man kommer hem. Saknar dock en mammagrupp, kanske därför man är så överaktiv här på minbebis.
Användarvisningsbild
Elinor
Alltid online

BF: 090924

Inläggav stajners » 17 aug 2009, 23:25

Ja, men precis Erikas. Var exakt så jag med tänkte när jag väl hade kommit så långt som till FL-plan. Man känner sej lite tom och "jaha" typ...
Det enda jag tog upp i stort sett var min överkänslighet mot medicin. Kan va rätt bra för dom att veta ändå ifall jag skulle reagera konstigt. Men sen frågade de ju en massa när man kom in och kommer mn på saker allt eftersom när man väl är där så är det ju bara att säga det då. Man har ju sjukt konstiga föreställningar hur det ska gå till och det är verkligen hästlängder ifrån det. Går ju inte alls föreställa sej!!! Som jag skrivit innan :) Tjöt tjöt!

Min sambo hade inte alls kunnat föra min talan när jag hade som ondast, 10/10 på apgar. Han blev helt chockad och mådde dåligt av att se mej kasta mej i sängen. Så man vet int ehur de reagerar trots att man tror att man känner dom väl och de sej själva dessutom.

Elinor:
De fråga vad ni vill ha för smörgåsar. Jag äter inte kött så jag sa det när de frågade vad jag ville ha. de frågar om drycken dessutom. Sen fyller de ju även i ett kort för din mat som ska beställas vid alla måltider. Då skriver de ju i ev specialkoster. Behöver du int eoroa dej för!
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

FöregåendeNästa

Återgå till Snack om förlossningen

Annons: