Vägrar ena bröstet

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Vägrar ena bröstet

Inläggav Maria_83 » 02 sep 2012, 20:57

Hade behövt lite hjälp! Min lilla tjej är sex veckor och amningen har funkat jätte bra dom senaste fyra veckorna men nu har hon helt plötsligt börjat vägra ta det ena bröstet (vänstra). När jag ger henne det så tar hon tag, suger lite, släpper och börjar gnälla och så håller det på ett tag. Sen kommer gallskriket och hon vägrar ta det mer.
Jag tror inte det är problem med att det inte finns någon mat för om jag sen lägger henne på andra sidan (vid min midja), liksom lurar henne att hon får andra bröstet, så tar hon det och äter hur bra som helst och släpper sen och är mätt och nöjd!
Hur ska jag göra för att slippa hålla på att lura henne? Är det vanligt att barn får ett "favoritbröst?"
Maria_83
Stammis

Re: Vägrar ena bröstet

Inläggav Rielly » 02 sep 2012, 21:14

Adrian hade favorit bröst i perioder nån månad var det högra och några veckor senare var det de vänstra men jag fuick också hålla på och luras. Men tror det är ganska vanligt kanske tycker hon att det är mer bekvämt att ligga åt det hållet? Eller att du på något sätt håller henne annorlunda när hon tar det ena för det märkte jag själv att jag gjorde inte för att det hjälpte speciellt mycket han hade favorit bröst i omgångar iaf =P Men tror att det åär ganska vanligt sålänge hon äter behöver du nog inte vara orolig =)
BildBild
Rielly
Stammis

BF: 111003
Bor: Newcastle

Inläggav Maria_83 » 03 sep 2012, 14:39

Stina: Nej det verkar det inte som. Är det mitt i natten och hon är halvt sovande så går det jätte bra. Är mest på dagen jag, eller hon, har problem med ena bröstet!
Maria_83
Stammis

Inläggav Molly10 » 04 sep 2013, 09:52

Jag har fått samma problem med min kille på 9 veckor. Han vill inte ta det vänstra bröstet på dagarna. Lika där att han blir ledsen och arg och tar och släpper. på nätterna går det bra. Igår lurade jag honom och la honom först vid det högra och flyttade sen honom åt vänster till det bröstet. Det gick en gång, med det är så svårt att hålla honom i på ett bra sätt när han är så stor, så det blev bara besvärligt.

Jag har massor med mjölk i båda brösten och han ligger på sin höger sida och sover mot mig på natten, så han gillar att ligga på den sidan annars.

Jag funderar på om jag ska köpa en bröstpump och pumpa lite ur det vänstra så det inte börjar sina ifall han vill äta från det igen sen. Vill inte ha en hängtutte och en "sprängtutte" heller :lol:
Molly10
Stammis

Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning