Vägrar flaskan..

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Vägrar flaskan..

Inläggav Mango » 29 nov 2012, 19:34

Vår son är snart 4 månader gamal.
Tål inte mjölk eller sojaprotein och ammas idag.
Jag mår inte bra av amningen men har kämpat på länge iaf.
Men nu har jag bestämt mig för att sluta.

Vi har försökt med flaska i en vecka nu, först testade vi MAM's flaska vilken han inte tog varken med bröstmjölk eller med ersättning.
Igår testade vi Avent's flaska och han suttade i sig lite av min mjölk och på kvällen tog han ca 5 ml ersättning.
Men idag har han totalvägrat.
Någon som har tips på hur man ska göra.

Tvinga i honom känns fel...?
Bild
Mango
Stammis

Status: Blev mamma till lilla Olle 20120803

Re: Vägrar flaskan..

Inläggav L8i » 29 nov 2012, 22:04

Bara att fortsätta försöka och testa olika flaskor. Min första son tog flaska direkt, det var inga som helst problem.
Vår yngsta däremot vägrade. Jag testade säkert 5-6 olika flaskor och vi testade från det att han var ca tre veckor och framåt, men han ville helt enkelt inte, så jag fick helamma tills han blev 5 månader och jag kunde börja byta ut mål. Nu vid 6 månader har jag helt slutat, det var en lagom ålder för mig och min son.

Mina söner är också mjölkallergiker och jag själv har då också fått utesluta alla produkter med komjölksprotein i.
Många ammande bebisar ratar ju flaskan, av den enkla anledningen att bröstmjölk är godare, närheten de får hos mamman är mysigare och det rinner till på ett annorlunda sätt jämfört med flaskan.

Är du ändå fast besluten att sluta amma kan du se till att åka hemifrån, så får din man vara ensam med sonen ett dygn eller så. Ett friskt barn svälter inte sig själv utan tar flaskan förr eller senare då!
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav Mango » 30 nov 2012, 20:30

Tack för tipset L8i!
Idag testade vi att jag inte var där när han blev hungrig (jag gömde mig i källaren)
Min sambo och hans mamma försökte få honom att ta flaskan, först totalvägrade han. Min sambo gick med han till skötbordet och bytte blöja. Han började då prata med mobilen som hänger över. Då smög svärmor in med flaskan och det gick direkt!
Var enbart min mjölk i, och efter det blandade vi i lite ersättning och det fungerade också.

Så sen i förmiddags har han fått alla mål på flaskan. Så skönt! :)
Bild
Mango
Stammis

Status: Blev mamma till lilla Olle 20120803

Inläggav L8i » 01 dec 2012, 20:31

Vad skönt att det fungerade!
Då håller vi tummarna för att det fortsätter så :)
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning