Vänja bort att bli uppburen från spjälsängen!

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

Vänja bort att bli uppburen från spjälsängen!

Inläggav SandraMilian » 12 okt 2012, 23:48

Min son på snart 14 månader har inte haft några problem med att varken somna själv eller somna om själv om han skulle vakna på natten. Han kan gnälla en stund då vi lägger honom i sängen eller om han vaknar upp på natten men det gnälle vara oftast inte längre än 30 sek sedan är det tyst.

Men det senaste har han inte tystnat efter en stund utan gnället har bara eskalerat tills han blivit så förtvivlad att han omöjligt skulle kunna komma till ro och somna om själv. Det enda som då har hjälpt efter försök med napp, snutte, mat och tröst är att ta upp honom och låta honom somna om i vår säng. Detta har han nu vant sig vid och vi vet inte hur vi ska vänja bort denna dåliga vana. Som sagt INGET annat hjälper än att ta upp honom eftersom han lärt sig att han bara behöver skrika för att få som han vill. Vi har försökt med att låta honom gråta en stund för att sedan gå in till honom och stoppa in napp och säga : God natt, nu sover vi. Men det varkar bara reta upp honom ännu mera. Vi kan ju inte bara låta honom skrika sig själv till sömns men det verkar som att det är det enda som får honom att förstå att det inte hjälper att skrika för vi kommer inte ta upp honom hur mycket han än skriker.

Vad ska i göra?
Användarvisningsbild
SandraMilian
Nykomling

Re: Vänja bort att bli uppburen från spjälsängen!

Inläggav SandraMilian » 18 okt 2012, 20:07

Ingen som kan ge mig svar på varför det är som det är? Det är hemskt att låta honom skrika till sömns men tar vi upp honom vägrar han lugna ner sig och vill inte somna i vår säng heller :cry:
Användarvisningsbild
SandraMilian
Nykomling

Inläggav Nelia » 20 okt 2012, 12:30

Han kanske är i större behov av närhet just nu? Vår son som är 1 vaknar alltid på natten och får då komma över till oss där han somnar om direkt. Det kommer en tid då han kommer sova i sin säng hela natten (vår 4½-åring har sovit i sin hela nätter sedan 1 år tillbaka kanske). Jag har iaf svårt att neka 1-åringen att få sova hos oss, skulle aldrig lägga tillbaka honom i spjälsängen vid skrik. Men det är ju min syn på saken och så vi gör alltså :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav marsupilamin » 22 okt 2012, 01:01

Jag säger samma. Den tiden kommer då de sover själva. Bra att han sover en del av natten själv. Han kan ha kommit in i en period då han drömmer mycket och världen känns skrämmande. Ge honom närhet så vågar han släppa taget när han kommit ur den här fasen. Annars kanske man bara gör fasen längre och krångligare.... Men det är så jag känner det :)
Bild

Bild
marsupilamin
Alltid online

Bor: Ej angett
Status: Vill ha ett syskon

Inläggav hallon75 » 22 okt 2012, 09:39

Vaknar vår kille som är 1 år och 10 månader så får han fortfarande komma till oss och då brukar han också somna om på två röda... Ibland lyfter jag bara tillbaka honom till sin egen säng när han har somnat om...
Bild

BildMake a pregnancy ticker
mf nov-11 v8
mf jan-12 v5
Användarvisningsbild
hallon75
Alltid online

BF: 121201
Status: Decembermamma 2010 och snart 2012 också :D

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år