Väntar nr 2!!

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Väntar nr 2!!

Inläggav L8i » 26 sep 2011, 07:47

Hej allihop!

Jag är för tillfället föräldraledig med min son på 9,5 månader ochar har planerat att börja jobba igen efter årsskiftet när han är 13 månader.
I fredags fick jag reda på att vi väntar vårt andra barn och liten är beräknad till slutet på maj. Detta innebär att jag kan jobba till början på april max, har ett fysisikt krävande jobb och trots att jag gick hem i v 32 förra gången kom Julian i v 34. Så därav ska jag gå hem i tid denna gången också.

Men på vilket sätt ska jag gå till väga för att göra det så smidigt som möjligt ekonomiskt? Jag har ju fått en del löneök under året som föräldraledig och vill gärna ta del av detta någon månad. Är det möjligt att höja sitt sgi på något sätt? Är så fruktansvärt inkompetent när det gäller försäkringskassan att det är pinsamt!

Tack för svar :)
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Re: Väntar nr 2!!

Inläggav silver » 26 sep 2011, 09:42

Grattis till nu2
Jag har ingen aning om hur du gör men kanske ringa facket och se vad din lön är och sen frk.
vi ska ha barn nu i oktober och jag är redo för nästa- hur det ska gå till vet jag inte.
Jag kommer att amma helt så vi får se tänkte ha oskyddat från januari.
silver
Stammis

Inläggav majan » 26 sep 2011, 09:54

Grattis till graviditeten :)

Jag har vart/är i ungefär samma sits. Var mammaledig med sonen och sen var jag tillbaka på jobbet i sammanlagt tre månader innan jag nu gick hem med havandeskapspenning i slutet på augusti. Och vad jag har läst så är det samma SGI som gäller om man blir gravid inom ett år och nio månader (efter förra barnet). Så jag tror tyvärr inte att du hinner höja din sgi. Fast jag ska iofs inte säga säkert, för det är ju en hel djungel. Lättast är nog att ringa försäkringskassan, även fast det inte är så roliga att ha att göra med ;)

Lycka till!
Bild

BildBild

Bild
Användarvisningsbild
majan
Alltid online

BF: 111018

Inläggav Elinor » 26 sep 2011, 10:00

Hej!
Jag tror visst att du kan höja ditt SGI, även om du inte hinner jobba ett helt år. När jag var mammaledig, oavsett heltid eller deltid, så fick jag som vanligt årlig löneförhöjning, som alla har rätt till. Jag skickade in en kopia på lönespecen som redovisade den nya lönen till Försäkringskassan, och därmed hade jag ökat på mitt SGI. Svårare än så är det inte.

Jag trodde också först att SGI var baserat på "förra årets inarbetade peng", men det är faktiskt "den förväntade inkomst du nu kommer förlora".
Användarvisningsbild
Elinor
Alltid online

BF: 090924

Inläggav L8i » 26 sep 2011, 16:46

Tack för svaren!
Ja jag ska kolla upp det ordentligt sen, det kan ju röra sig om flera tusen i månaden och det känns som jag inte riktigt har råd med det :)
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Inläggav Stina » 10 nov 2011, 23:38

Grattis :) Lite efter alla andra!
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav L8i » 11 nov 2011, 10:32

Tack! :)
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Återgå till Ekonomi & Jobb