Världens sämsta mamma!

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Re: Världens sämsta mamma!

Inläggav Lin » 04 mar 2008, 11:57

Maste bara sæga, SKÖN trad!!
Jag har inga planer pa att följa massa regler och rekomendationer nær min lill* skatt kommer ut. Min mamma har absolut inte varit nagon "mönstermamma" och pappa var sællan hemma men jag kunde inte haft en bættre uppvæxt. Jag fick minsann följa med pa fester med mamma och pappa, vara med pappa pa jobbet (byggarbetsplatser) och leka hej vilt i skogen. Hembakade kanelbullar och saft næstan varje dag, mums, men inte har jag blivit tjock för det.
Sa fram för mindre "oroliga" och försiktiga mammor :)
Användarvisningsbild
Lin
Stammis

Inläggav mary » 04 mar 2008, 12:19

haa haa! vad kul och läsa! jag kommer vara en av er "dåliga" mammor när jag får min liten...
jag tänker inte stressa sönder mig för att vara an såkallad perfekt mamma!

jag kan lägga till två saker som gör mig till en dålig blivande mamma:
- jag har inte "dragit" i mina bröstvårtor för att undvika såriga bröstvårtor vid ammning!
- jag smakade på min killes cider! (jag blötte läpparna och slickade)

när min svärmor fick höra det här var jag en omogen fjortis som inte skulle ha barn!
BildBild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mary
Alltid online

Inläggav vicnor » 04 mar 2008, 12:29

Hejsan!
Åh vilken härlig tråd. Jag hoppas att jag kan räkna mig till er när min lilla tjej kommer ut. Jag tror att det är viktigt att de får härdas lite och följa med oss vuxna. Att inte tappa sina egna intressen gör mamma glad, och glad mamma = glad bebis tror jag. Sen så vill man ju ge sina barn en realistisk bild av hur det är att vara vuxen. Man är inte alltid glad possitiv och pedaogisk, utan ibland blir man arg, ledsen och gör saker som man får ångra. Om barnen inte får uppleva det så får de ju en snevriden bild av hur det är att vara vuxen/mamma. Vi lägger ju ribban och ställer kraven inte bara för oss själva utan för våra barn också. Om vi har stora svårgheter att uppnå dessa krav så kommer ju våra barn att ha det med. Vill man sätta den pressen på sina barn?

Nä mänsklighet med alla sina brister är det som jag hoppas på att kunna förmedla till min dotter. Och att man inte bara duger utan kan vara helt fenomenal trots att man inte följer mallen. De mammor som till varje pris försöker dölja alla brister lever i lögn, kommer när det är för sent att inse att deras liv har gått dem förbi.

Jag skulle vilja kalla er mammor :

Världens Ärligt Bästa Mammor!

Lycka till i fortsättningen och fortsätt att strunta i andras regler. Vars tog gammalt hederligt sunt förnuft vägen?
Bild
vicnor
Stammis

Inläggav fia-lotta » 04 mar 2008, 13:29

En till:

* Vår dotter fick sova på mage som nyfödd eftersom hon inte sov annars och vi hade INTE andningslarm!

Jag skulle vilja säja som min mamma sa till mig en dag.

Vilken förälder kan, när barnen vuxit upp, gå igenom hela deras uppväxt och påstå att dom aldrig gjort något misstag eller fel? Inte en jävel. Och dom som påstår det skulle jag bli rädd för, för då ser dom inte sina egna brister!

Men jag tycker inte att det är något fel i att inte göra som man blir tillsagd. Vår BVC-sköterska står helt på min sida och om jag skulle gå emot deras rekommendationer så skäller hon inte, utan talar bara om att dom inte kan tvinga oss och att det är upp till var förälder.

Nä, det som är bäst för barnet ska man göra oavsett om man följer facit eller inte!
Bild
Användarvisningsbild
fia-lotta
Alltid online

Inläggav magda » 04 mar 2008, 14:07

Åh, vilken underbar tråd!! Och se vilka fina barn ni har. :D
Jag har klarat mig utan BM och kommer att få klara mig utan BVC (eftersom jag är i f'rankrike).
Låt det sunda förnuftet råda! Jag kan helt klart ansluta mig till er....:D
BildBild

Bild
magda
Alltid online

Inläggav Vinterbarnet » 04 mar 2008, 14:45

Jag har ju inte fått barn än men jag tror och hoppas att jag kommer att lyssna mer på min mamma ,killens mamma än på tanterna på bvc som kommer med moralkakor! många av dem som jobbar där jobbade redan på 60-70 talet! och då skulle man lägga barnen på mage och det är ju livsfarligt idag. så jag tror att det går "mode" i det där med barn uppfostran även fast barnen är de samma.

Jag kan ju lägga till lite grejer som MIN mamma gjorde:

Lät mig sova på mage i sängen MELLAN henne och pappa
Bytte mina blöjor på badrumsgolvet
Lät mig slå mig, utan att bli hysterisk
Gav mig/oss lördagsgodis från rätt tidig ålder (hemska tanke)
Lämnade mig till mormor ofta för att hon och pappa skulle få lite lugn och ro...

Jag tror att man efter ett tag lär sig att det är okej att även lyssna på sig själv

:!: :!: :!: :lol:
BildBild
Vinterbarnet
Alltid online

Inläggav KarinW » 04 mar 2008, 15:26

Följer "regelboken" än så länge...men håll ut, jag joinar er säkert här sen :P Har ju bara hunnit vara hemma från bb i 2 veckor :wink:
Bild
Användarvisningsbild
KarinW
Alltid online

Inläggav blomma27 » 04 mar 2008, 17:38

Jag lägger till mig skaran dåliga mammor. Alla fel man gör och ändå blir det rätt :wink:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
blomma27
Alltid online

Inläggav lejonella » 04 mar 2008, 18:33

Min ligger ju i magen nu, men jag har gjort en del "hemskheter" mot min son som nu är 14 år. Dödssynden är väl att jag ibland TÄNKTE att han var jobbit när han skrek eller vaknade halv 5 för 10:e morgonen i rad typ....
Bild

Bild
Användarvisningsbild
lejonella
Alltid online

Inläggav virmana » 04 mar 2008, 20:44

ush, jag är en sååå dålig mamma för att jag blir sur när barnen vaknar för tidigt!
Cayden öter ff på natten (ersättning) och vaknar han när han inte ätit på 5 timmar, kan jag ignonera han, men har han vart lessen i 10 minuter får jag snällt dra mej ur sängen och göra mat!
Ännu sämre är jag då jag värmer upp ersättningen i micron från svalnat kokt vatten...
Hmm är det farligt??? vattnet har ju varit kokat!! :?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
virmana
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Barn 0-2 år