Världens sämsta mamma!

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Re: Världens sämsta mamma!

Inläggav Mokan » 04 mar 2008, 21:08

Hehe rolig tråd :lol:
Vill bara tillägga en sak om Teletubbies. Har ni märkt att deras sol/gud/pundare-kompis är en bebis i mitten av en sol?
Hur mycket måste man röka på för att komma med såna idéer? Läskigare program finns inte.
Helt IQ-befriat barnprogram!
Bild Bild
Användarvisningsbild
Mokan
Alltid online

Inläggav Linda A » 04 mar 2008, 21:39

Ha ha ni är bäst!
Önskar att jag hade läst detta innan jag fick Deano, hade besparat mig mycket vånda de senaste månaderna när jag i efterhand fått veta (av någon mycket ogillande person som "vet hur det ska vara") att jag gjort massa saker fel.
Håller även fullständigt med om världens läskigaste barnprogram (Teletubbies), vad var producenterna höga på? Kommer ge en hel generation men för livet.
Bild
Användarvisningsbild
Linda A
Stammis

Inläggav fia-lotta » 04 mar 2008, 21:44

Ja alltså, det är ju ren och skär skrämselpropaganda nuförtiden.
Och jag kan ärligt säja att jag inte var så här i början. Jag kanske gjorde saker som jag inte "fick" men jag stod inte för det.

Men nu inser jag hur löjligt det är egentligen. Inte att följa "reglerna" för det är helt upp till var och en, utan att man inte kunde stå för vad man ansåg vara bäst för sitt barn.

Men jag försvarar mig med att jag inte hade någon som helst erfarenhet av barn innan och ville göra allting rätt och man är jäkligt känslig och sårbar direkt efter en förlossning.

Men nu vet jag bättre och till nästa barn har jag garanterat mer skinn på näsan, för mina barns skull förstås!
Bild
Användarvisningsbild
fia-lotta
Alltid online

Inläggav leeloo » 04 mar 2008, 21:55

åååå! Jag önskar att jag hade läst detta när jag var gravid med min dotter! Jag gjorde som många andra förstagångsmammor-sög åt mig ALLT som stod i tidningarna och i böckerna. Jag skäms när jag skriver detta, för jag gjorde (och gör fortfarande ibland) verkligen allt enligt "barnregelboken" Det blev som en mani nästan och jag mådde otroligt dåligt när jag inte orkade hinna med allt för att vara den "perfekta mamman". Jag hade ingen att jämföra med,förutom det jag läste i tidningar o dyl.
Jag kände mig så misslyckad när dottern hade kolik i hela sex månader-det "normala" var ju tre ung. =det måste vara mitt fel! Jag blev så stressad av detta att mjölken sinade=jag var kass igen...
Detta har fortsatt under hela min dotters uppväxt, men jag jobbar hela tiden stenhårt på att bli lagom perfekt.

Det känns som om jag har en sjukdom eller nåt, men jag måste bara göra allt perfekt och exemplariskt. Det känns som om jag hela tiden måste överbevisa någon. Jag önskar att jag kunde slappna av och känna att jag duger som förälder (och även människa). Det är så himla jobbigt,för det känns som om alla dömer mig vart jag än går :( Jag får ofta kommentarer som "ååh, du är så himla duktig" och "Tänk om jag hade det så bra som du, du har verkligen lyckats" Jag VILL INTE vara den duktiga, perfekta människan hela tiden!!! Jag har försökt att strunta i saker, eller göra det halvdant, men då tror alla att jag inte mår bra. Att jag är deprimerad eller nåt... *suck*...Fatta vilka tankar och känslor jag har nu när jag inte blir gravid...hmmm...

Det var inte meningen att sabba er tråd, men det känns så skönt att få skriva om detta, jag tror nog inte ens att min egen sambo egentligen vet hur jag känner. Jag förväntar mig inte att det ska finnas någon konkret lösning på mitt problem. Jag undrar bara hur ni möter omgivningens (BVC, dagis, föräldrar o dyl) kommentarer? Hur mycket tar ni åt er? Hur "skakar" ni av er oduglighetskänslan?? Jag vill inte ta åt mig mer!!! Jag vill börja leva!!

Tack för att ni finns!!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
leeloo
Alltid online

Status: höggravid med tredje barnet

Inläggav fia-lotta » 04 mar 2008, 22:02

leeloo,

jag tycker att det är jättebra att du skriver detta, för det är precis så här jag tror att det blir om man ska följa alla regler.
Det funkar inte, inte utan att mamman blir ett nervvrak för att hon inte lyckas med allt som "ska" göras!

Jag hoppas att du lyckas lugna dig lite och kom ihåg att DU vet vad som är bäst för ditt barn. Inte dina föräldrar, vänner eller ens bvc.

Ta inte detta fel, men du var ett väldigt bra exempel på hur det blir om man måste fälja allt. Man känner sig misslyckad om det inte funkar som det ska enligt andra!

Många kramar till dig!
Bild
Användarvisningsbild
fia-lotta
Alltid online

Inläggav fia-lotta » 04 mar 2008, 22:06

leeloo,

som jag skrev innan,
tänk på att bara du och din sambo vet vad som är bäst för ert/era barn.
Om någon säjer något som du inte håller med om eller som inte funkar för ditt barn, så säj ifrån direkt att så gör inte vi eller så tänker inte vi göra.
Ta inte bara emot det utan tala om hur du känner.
Det är ett litet steg på vägen och du kommer känna dig så stolt eftersom du faktiskt står upp för ert/era barn. (det gör ni ju garanterat nu med, men det blir ju på ett annat sätt)
Det kommer nog bygga upp lite mer självförtroende att våga säja ifrån, även för småsaker!
Bild
Användarvisningsbild
fia-lotta
Alltid online

Inläggav Anilewe » 04 mar 2008, 22:10

Så himla skönt att läsa detta redan nu, innan bebis ska komma.. Att man inte är dålig mamma för att man inte är perfekt och gör allt efter skrivna regler! Att man kan få vara en realistisk mamma istället för nåt som står i en bok! Tack alla ni som delar med er och ni är superstarka som står emot alla "krav".
Kramar på er, och jag hoppas jag kan bli lika stark som mamma :)
Bild
Anilewe
Alltid online

Inläggav leeloo » 04 mar 2008, 22:20

Ja, eller hur! Jag tar det inte det minsta fel. Det är precis så här det blev för mig och jag hoppas verkligen att ni andra inte hamnar i samma fälla!!! Innan jag blev gravid, så levde jag verkligen livet och var så stark! Ingen kunde tala om för mig hur jag skulle bete mig. Jag fattar inte vart styrkan tog vägen??
Jag tycker synd om sambon och dottern som får utstå mina regler.
Självklart måste det ju finnas en viss struktur i vardagen och man har ju ett stort ansvar som förälder-MEN- det får inte gå till överdrift. Jag erkänner skamset att mitt beteende ibland nästan är sjukligt.
Jag beskyller mig själv för allt som går "fel", vilket leder till en deppad mamma (och partner) Detta påverkar förstås hela familjen, som leder till en massa problem,som leder till att jag skyller på mig själv igen "för detta måste vara mitt fel" Ja, ni förstår, det blir en ond spiral.
Men nu ska jag bannemej ta och slappna av lite och låta naturen ha sin gång, nu skiter jag i vad de andra säger, jag kan inte gå på högvarv hela tiden och rädda världen!!

Gör inte samma misstag som jag, snälla!!! Jag beundrar er som står för vad ni tycker!!!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
leeloo
Alltid online

Status: höggravid med tredje barnet

Inläggav linda74 » 05 mar 2008, 17:08

Tycker ni ska ändra överskriften på den här tråden till "Världens bästa mammor", för alla gör vi väl som vi tycker är bäst för våra barn och det som är bra för oss är nog för det mesta bra för barnen!! Man är väl inte en bättre mamma för att man gör saker som man inte känner sig bekväm med, bara för att alla andra säger att man ska göra så.

Min störtsa "dödssynd" är att jag låter Alva sova på mage. Enda gången hon inte sover på mage är när vi går ut och går. Då sover hon på rygg.

Jag gav Alva napp när hon var två veckor...

Och... jag har inte alltid koll på vad min 4-åring gör när jag ammar och storasyskonen är i skolan...
BildBild
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
linda74
Alltid online

Inläggav zoe » 05 mar 2008, 19:17

Jag skulle vilja döpa om tråden till "alternativ" mamma eller någonting eftersom jag måste säga at jag känner mig lite fööör präktig annars. Jag måste även säga att dom bm jag stött på aldrig gett moralkakor utan har mer uppmuntrat eget tänk så det var trist att det finns sådana moralkakstanter inom det yrket-bläää. För mig funkar "till punkt o pricka versionen" av moderskap/föräldraskap men inte in absurdum. Jag gör efter eget hjärta men som med t.ex AD-droppar står det fem droppar dagligen o jag vet vad det är och jag instämmer med det så blir det så prick tolv varje dag...lite sjukligt men som min sambo säger jag är lite som en militär för att jag behöver struktur för det ger mig trygghet (som jag i min tur skickar vidare ) och inte stress. Men om jag känner att...t.ex bärsjal passar mig o (mot alla odds) någon bm el ngt skulle avråda mig skulle jag göra som jag tycker (efter mycket research ska väl understrykas) :). Alla kan ju inte vara på pricken likadana i sitt föräldraskap tack o lov (ja såvida man inte är en blådåre förstås)...det skulle ju bli lite läskigt då faktiskt. Men som sagt alla normala vill ju bara väl.
zoe
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Barn 0-2 år