Valet 2010 - Samlad valtråd - Du avgör!

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Valet 2010 - Samlad valtråd - Du avgör!

Inläggav Ellas pappa » 17 sep 2010, 13:43

Nu är det bara några få dagar kvar till val. Hur resonerar ni kring vad som är viktigt för er och vad som blir avgörande för vad ni kommer att rösta på.

För att skapa lite dynamik i tråden så ställer jag ett påstående som kan vara sant eller falskt beroende på hur man ser det!

Ös på med åsikter kring vilka som kommer att regera landet bäst under de kommande fyra åren och varför man bör rösta som dig.

Alliansen har hanterat krisen mycket bra och samlar nu kraft för att skapa en rättvis välfärd för samtliga medborgare, familjekonstellationer och arbetstagare. Alla grupper blir sedda och minskar klyftorna i landet!

Håller du med om detta?
Pappa till två underbara tjejer!
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online

Re: Valet 2010 - Samlad valtråd - Du avgör!

Inläggav pooh » 17 sep 2010, 15:48

Jag håller med ☺ Dock anser jag att de måste göra något åt de felaktiga utförsäkringarna, alltså då riktigt sjuka människor inte får den hjälp de har rätt till. Jag hoppas, och tror, att alliansen inser att deras nya sjukförsäkringspolitik måste slipas på.

Annars anser jag absolut att alliansen gjort ett bra jobb och jag gillar framförallt stora delar, inte allt, av Björklunds skolpolitik.
// Pooh

Sophia ❤ född 28 maj 2013
Mathilda ❤ född 19 januari 2012
Användarvisningsbild
pooh
Alltid online

Status: www.livethosmig.bloggo.nu

Inläggav Dalis » 17 sep 2010, 16:58

Håller med om ditt påstående till stor del.

Och i frågan om delad föräldraförsäkring säger jag helt nej till de vilkor som ges nu! Jag vill att pappor ska var hemma halva tiden men då tror jag att det behövs en 100% ersättning utan tak. Om jag ser till vår egen situation skulle vi bara kunna ta ut mina dagar om ersättningen inte höjs vilket betyder att vårt barn att få börja förskolan innan hon är 1 år... eller så skulle vi få sälja huset :roll:
Någon mer som har åsikter om delad föräldraförsäkring?
Dalis
Stammis

Inläggav Ellas pappa » 17 sep 2010, 18:24

Jag tycker att det ska vara självklart att föräldrarna bestämmer själva över hur dom vill fördela dagarna. Det är kanske inte alltid det ekonomiska som avgör utan det kanske faktiskt är så att mamman vill vara hemma med bebisen en längre tid. I andra fall kanske det är tvärtom och därför måste detta beslutas inom familjen för föräldrarnas och barnets bästa.

Om det är så att kvinnor generellt har lägre lön så är detta inte rätt sätt att förbättra jämlikheten i lönefrågan. Jag tycker att det är barnets bästa som ska komma först.
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online

Inläggav pooh » 17 sep 2010, 19:11

Ang föräldrarledighet: I vårt fall skulle vi förlora ofantligt mycket i inkomst på att dela helt lika då min sambo tjänar fem ggr mer än mig. Även om män och kvinnors löner blir jämlikare skulle detta inte spela någon roll i vårt fall. Vi arbetar inom helt olika brancher, det spelar liksom ingen roll då (lönerna är ju till stor del branchbaserade och ska jämnas ut mellan könen inom branchen. Även om vissa kvinnodominerade sektorer måste få ett lönelyft)..

Dessutom vill jag amma länge, vilket inte skulle vara möjligt om min sambo "tvingas" vara hemma med barnet tidigare än vad vi planerat. Vi vill självklart att han ska vara hemma ett tag, men tänker oss ett tag efter barnets ettårsdag. Men detta är ett beslut som måste tas individuellt av varje familj, staten skall inte lägga sig i!

Det är en fin tanke med den absoluta jämlikheten men jag är starkt emot att den inkräktar på individens fria val..
// Pooh

Sophia ❤ född 28 maj 2013
Mathilda ❤ född 19 januari 2012
Användarvisningsbild
pooh
Alltid online

Status: www.livethosmig.bloggo.nu

Inläggav Snigel » 17 sep 2010, 21:06

Jag håller med i påståendet även om jag håller med många andra om att de utförsäkrade måste hanteras mycket bättre. En ordentlig och realistisk prövning av varje fall är självklar. Vad vinner samhället på att sätta folk på bar backe?

Föräldraledigheten ska absolut fördelas av familjen, inte regeringen. Tiden hemma med barn borde ge lika mycket pengar till pensionen som när man jobbar.
Jag tror f.ö. att en stor del av hur löneklyftorna ska minska har att göra med hur vi uppfostrar våra barn. En självsäker, skärpt individ som har lärt sej att ta för sej och har rätt kompetens för jobbet accepterar inte något annat.

Jag tycker det är viktigt att kommande regeringen (vilken det än blir) satsar hårt på pensionärerna och ordnar äldreboenden där de boende får åldras med värdighet. Ordentligt lagad mat, frihet att välja själv, utevistelse varje dag (för den som vill!), sammanboende med livskamraten och stor respekt för varje persons vilja borde vara en självklarhet!
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav Suzy_q » 18 sep 2010, 07:02

Sen tycker jag att man kunde införa ett antal dagar då båda föräldrarna kunde välja att vara hemma samtidigt om man så önskar ( vilket bara funkar om man har två barn) ifall man skulle vilja göra något kul ihop.
Bild
Bild
Suzy_q
Alltid online

Inläggav Marre2010 » 18 sep 2010, 11:47

Håller helt med pooh, Suzy_q och Ellas pappa ang. föräldraledigheten. Låt föräldrarna bestämma själva. Det är ju, som Ellas pappa sa, barnens bästa som ska gå i första hand och jag tror inte att en pappa som inte vill/kan vara hemma med barnet är det bästa. Är det p.g.a. ekonomikska skäl som pappan inte kan vara hemma men blir tvingad till det, ja då drabbar det ju hela familjen. Dels sämre ekonomi så klart men även sämre psykiskt mående. Att ständigt få vända på slantarna, som många får idag, mår man inte bra av. Jag tror f.ö. att stressen som är i detta samhälle idag är en stor bov till Sveriges ökade psykiska ohälsa.
Man hinner ju knappt med något annat än arbete och ev. hem om man inte stressar häcken av sig... Ingen ska bli tvingad till något tycker jag.
Marre2010
Nykomling

Inläggav Ellas pappa » 20 sep 2010, 22:03

Det blev seger för Alliansen men det kanske inte är det alla fokuserar på nu utan hur ... folk kunde rösta in SD i Riksdagen? Detta rör upp så mycket känslor hos folk och skapar bara skit enligt mig. Vad tycker du om SD, och vad känner du inför det faktum att så mycket människor vill ha ett främlingsfientligt parti i Riksdagen?
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online

Inläggav Gotland » 21 sep 2010, 11:20

Det kallas demokrati.... Och har varit nåt bra, fram tills nu?
Man måste respektera folks åsikter. Och dom sanna åsikterna får man fram vid anonymitet.
(röstade själv inte på sd)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Nästa

Återgå till Ekonomi & Jobb