Vanligt med regelbundna förvärkar 3-4 timmar per dag i v 39?

Tredje trimestern - gravid vecka 27-42. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 30 - bebisen i magen" skriv den vecka du vill prata om.

Vanligt med regelbundna förvärkar 3-4 timmar per dag i v 39?

Inläggav edem » 29 jul 2014, 20:27

Hej!

Sedan ca 4 dagar tillbaka har jag haft hyfsat smärtsamma förvärkar ganska regelbundet (kanske med 5-10 min mellanrum) under vissa perioder på dagen. Oftast på kvällen i ca 3 timmar men även under 2 timmar tidigt på morgonen. Under resten av dagen har jag bara haft ett par men då kommit med flera timmars mellanrum. Är idag i vecka 38+4 och kan tillägga att min slempropp lossnade för ca 1 vecka sedan, dock var det inget blod i den. Igår fick jag en liten geléaktig flytning på ca 1 cm som var lite blodblandad (brun) så kanske en rest av slemproppen. Är denna typ av pågående förvärkar vanliga? Detta är mitt andra barn, med första barnet som föddes i vecka 36+1 hade jag en tydlig latensfas på ca 24 timmar så detta är inget jag känner igen..
Jag undrar framför allt om ni tror att det "händer något" i kroppen under dessa förvärkar jag upplever, att jag har börjat öppna mig eller dylikt. Är lite trött på detta nu så önskar att värkarna kunde fortsätta när de väl börjat så att man känner att nåt är på g....

Tror ni jag fortfarande kommer uppleva en tydlig latensfas eller är det troligare att förlossningens aktiva fas drar igång mer "plötsligt"?

Stort tack för hjälpen på förhand!
edem
Nykomling

Re: Vanligt med regelbundna förvärkar 3-4 timmar per dag i v 39?

Inläggav Mysmonstret » 29 jul 2014, 21:16

Helt normalt! Slemproppen återbildas dessutom, så den kan gå om o om igen.
Försök bara koppla av, be om lite massage osv. Det kommer att sätta igång :) Det du beskriver är vanligt som omföderska, och det är vanligt att tappen öppnas upp lättare.

Lycka till
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav Lycka » 30 jul 2014, 14:06

Helt normalt har jag fått höra!
Har haft förvärkar sedan v.35 och är nu i v.39. De sitter i dygnet runt och många nätter vaknar jag tom av dem.
Undrar precis som du om dom gör någon nytta eller om dom bara är jobbiga, haha.
Är omföderska och hade en latensfas på flera dygn med första barnet så jag håller tummarna för att tappen ska ha mjukats upp mer den här gången :lol:

Hur känns det nu?
Vilket BF har du?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lycka
Alltid online

Inläggav edem » 30 jul 2014, 14:47

Tack för era svar! Hade extremt starka förvärkar igår kväll o under natten. Började vid ca kl 20 och höll i sig regelbundet med
3-4 min intervaller i ca 4 timmar (kändes så pass mkt att om jag varit förstföderska hade jag nog åkt in o kollat). Samma smärtsamma värkar fortsatte ända till kl 05 ca men efter midnatt bara typ 3 ggr per timme. Sedan dess har det varit lugnt, några sammandragningar idag men ingen som gjort ont hittills. Har haft ett par gula slemmiga flytningar och det har vid nåt tillfälle "tryckt på" lite nedåt, men inga andra tecken. BF för mig är 7 augusti, så imorgon är det en vecka kvar.
Hoppas verkligen det sätter igång snart, för detta är tröttsamt och rätt påfrestande....
edem
Nykomling

Inläggav edem » 30 jul 2014, 14:48

Vad har du för bf Lycka?
edem
Nykomling

Inläggav Lycka » 30 jul 2014, 19:19

Vilken natt :D
Låter ju onekligen som att det är något på G!
Jag har inte haft några tecken på slemproppen än.

Va roligt att du har den 7e, jag har BF den 8e augusti.
Har haft det lugnare med sammandragningarna nu i tre dagar om jag jämför med de senaste veckorna men de som kommer känns annorlunda.
Mest morgon och kväll och det trycker mycket nedåt.

Jag vaknar med tanken "Nähäpp, inget inatt heller." Haha :lol:
Man längtar ju lite nu eller vad säger du?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lycka
Alltid online

Återgå till Tredje trimestern