Vantrivs

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Vantrivs

Inläggav walstalinda » 30 jun 2011, 11:55

Varnar för lååångt inlägg…
(och förlåt att jag skriver här trots att jag inte har några barn)
Får jag gnälla? Jag vet inte vad jag ska göra..
Har ett jobb inom tillverkningsindustrin och har det senaste året mått såå dååligt så både tårar och orkeslöshet har förstört mitt liv. Jag gick en utbildning som företaget betalade och var då tvungen att skriva på ett avtal som säger att om jag säger upp mig så blir jag återbetalningsskyldig. Detta avtal minskar vid varje nyår och nu är jag nere på 50% av ursprungssumman. Så med andra ord jag kan inte säga upp mig.
Jobbet förstör mitt liv, jag orkar inte med dessa människor som bestämmer att deadlines (som vi ändå inte kan hålla för att vi inte får material levererat till oss i tid) är viktigare än något annat. Det kan inte vara rätt att personalen måste jobba över på varje enskilt projekt för att det ska gå ihop. Jag har lyckats hålla mig ifrån det på sista tiden men då kommer känslan att jag inte ställer upp för företaget och gnager istället.. Det är min svärfars företag (var inte min svärfar när jag började men det har blivit så) Och min man är min arbetsledare (var inte heller det när jag började. Han var inte ens arbetsledare när vi börja gå ut) och båda två har samma inställning att deadlines är viktigare att hålla än vad de anställdas hälsa är.. typ.. Chefen (svärfar) kan komma med så bittra kommentarer så att det verkligen hugger i magen. Jag vill inte prata jobb på fritiden. Min fritid är sååå viktig. Fattar inte killar det? Min man har börjat förstå hur jag mår då det brister för mig allt oftare. Och han säger att han står bakom vilka beslut jag än fattar. Men jag kan ju inte säga upp mig! Jag vill inte ha ett skit jobb som bara innebär stress och griniga kontorsnissar och griniga kunder. Det blir ju inte bättre!! Dom kan verkligen inte planera längre! Nåt måste ha hänt i deras huvuden.. Det knyter sig verkligen i hjärtat när jag skriver detta för jag mår så dåligt av det. I vanliga fall kunde man ju bara ha ledsnat och bytt jobb men jag kan inte!! Jag tänkte i vintras att jag kunde utnyttja tiden på företaget till att vara gravid och mammaledig och sen försöka byta jobb men jag blir ju aldrig gravid!! Varför! Jag vill så gärna ha en bebis att ta hand om och inte sitta här på jobbet och hata tillvaron. Skulle kunna tänka mig att plugga igen. Maskinförare verkar intressant.. Men att säga upp sig på jobbet och bli tvungen att betala tillbaka 50tusen plus att börja plugga, ta CSNlån och ha inga pengar alls längre känns så orimligt.. Det hade kanske funkat om det bara var lånet som bråkade men det där jävla avtalet förstör ju allt!! Åhh.. det är så svårt att förklara.. ord räcker inte till…… Finns det inga stipendier att söka? Jag var i kontakt med en typ psykolog i vintras men jag VILL inte gå och prata om det här. Vad hjälper det!?! Nu skrev jag till henne igen och undrade vad jag skulle göra men då ville dom boka en ny tid.. Jag vill inte gå till en psykolog! Åhh.. Skönt att få gnälla lite men va faan ska man göra.. Det känns så lönlöst.. Finns ju inget jag kan göra och orken blir bara mindre och mindre för varje dag.. Tack för att NI på minbebis finns iaf! <3
Bild
walstalinda
Alltid online

Re: Vantrivs

Inläggav Gotland » 11 nov 2011, 00:11

Är tveksam till att ett sånt avtal håller juridiskt. Min sambo satt på liknande... Kolla upp det med facket.
Lycka till!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Återgå till Ekonomi & Jobb