våra förlossningsbrev

Re: våra förlossningsbrev

Inläggav succubusan » 18 sep 2008, 14:52

Tack för att ni vill samarbeta med oss kring vårt barn födelse.
Vi förstår att ni sätter vårt barns välbefinnande och säkerhet allra högst. Vi litar därför på er yrkeskunnighet och erfarenhet, och hoppas på en positiv förlossning.
Under förlossningen vill vi vara så delaktiga som möjligt i vad som sker, få information om vad som sker och vi vill delta i de beslut som fattas.
Kommer det stunder då jag inte är kapabel till att delta eller svara, ansvarar Robert för mina beslut.

VID ANKOMSTEN
Jag kommer troligen att vara väldigt nervös och rädd när vi kommer in för att göra kejsarsnittet, finns det möjlighet att få lugnande vill jag gärna ta det eller att jag får något precis efter ni tagit ut bebisen.

STUDENTER
Jag tror mig inte ha några problem med att ev. studenter vill närvara vid förlossningen. Däremot vill jag kunna säga ifrån om jag ändrar mig och jag vill inte bli undersökt av någon annan än barnmorska och läkare.

OM MIG
Mina tankegångar inför förlossningen har varit förväntansfulla men också fyllda med nervositet och rädsla. Jag vet hur ett kejsarsnitt går till och hela tanken om vad läkarna gör är för mig ganska otäck, även fast jag vet att det är ett ganska säkert ingrepp. Det är en operation där min buk ska öppnas.
Jag kan känna mig otrygg i nya miljöer, situationer, med nya människor och när jag blir osäker eller rädd så ser jag helst att jag får stöd och bekräftelse och försäkran om att allt går som det ska.
Jag kan under stressade situationer lätt få känslan av att få panikångestattack, känna som att jag ska svimma, bli irriterad, ledsen och ha svårt att slappna av och behålla lugnet. Hjälp mig då gärna genom att påminna mig om vad som håller på att hända- att vårt barn är på väg ut. Att jag vet vad som händer och sker gör att jag känner mig lugnare. Om det inte går som tänkt under kejsarsnittet vill vi att vi blir informerade om det och vi vill veta hur barnet mår och hur min kropp mår.

MINA RÄDSLOR
Jag har ett ganska stort kontrollbehov och en av mina rädslor är att tappa kontrollen.
För att motverka panik så vill jag bli informerad om alla undersökningar och ingrepp som görs och jag vill veta varför de görs. Jag vill hela tiden veta hur förlossningen framskrider och vad som händer med vårt barn och med min kropp.
Eftersom jag och min man röker är vi medvetna om att det kan vara något fel på vårt barn, i så fall vill vi veta det, ärliga och raka svar. Samma gäller naturligtvis om det är något fel på honom i huvudtaget, att vi får veta det på en gång. Att vi får veta hela tiden hur han mår både under och efter förlossningen.

Om det blir akutsnitt och jag måste sövas så är det önskvärt att Robert får stöttning och får känna sig delaktig. Att han hela tiden får veta vad som händer.
Vid beslut om akut snitt vill jag få veta vad som händer och varför.

UNDER FÖRLOSSNINGEN
Ni som kan detta ordentligt får gärna tipsa Robert om vad han kan göra under förlossningen för att känna sig delaktig och att stötta mig.
Jag ser gärna att ni ger mig råd och förslag på vad som kan underlätta. Jag oroar mig t.ex. för att det ska göra väldigt ont att få bedövning i ryggen och att sätta kateter.
Jag vill inte titta under förlossningen, även om jag är nyfiken, så tror jag att det kan bidra med mer panik känsla.

SMÄRTLINDRING
Vill gärna ha råd och förslag om smärtlindring då ni har stor erfarenhet av det.
Jag känner att hela situationen med att inte ha känsel nedanför brösten kan ge mig en känsla av panik, detta är en situation jag aldrig varit i tidigare och sådana situationer kan göra att jag blir rädd.

EFTER FÖRLOSSNINGEN
Jag vill se vårt barn och få honom på min mage i den mån det finns tid, jag har förstått att kejsarsnittförlösta barn kan få problem med andningen i början och att man ibland måste springa i väg för att hjälpa bebisen med andningen. Blir det akut för honom vill jag veta det och vad som händer och hur han mår.
Jag vet inte om jag vill amma så slit inte fram mina bröst utan att jag sagt hur jag vill ha det.

Robert vill under förlossningen ta kort på vårt barn, om ni har tid får ni gärna hjälpa honom med det. ( när dom syr ihop mig kanske ni kan hjälpa med att t.ex. hålla barnet medan han tar kort osv.)

Jag vill inte dela rum med någon annan, har förstått att under tiden för vår förlossning kommer BB att byggas om, men jag hoppas ändå det finns möjlighet för oss att ha eget rum. Jag är en väldigt blyg person och tanken på att behöva vara i samma rum som en okänd person vad gäller gaser, toa besök osv. med en annan människa i rummet gör mig nervös och lite lätt skrämd.

Om jag måste sövas vill jag i den mån det går att Robert och vårt barn kan vara med mig vid uppvaknandet.

Jag vill i den mån det går att Robert och vårt barn kan hälsa på mig under tiden bedövningen slutar verkar.

ÖVRIGT
Vi har försökt att inte måla upp något särskilt förlopp. Ett kejsarsnitt är inte som en vaginalförlossning och vi vet inte så mycket om hur kejsarsnitt går till, vad som händer och varför som vid en vaginalförlossning. Det är svårt att försöka få en uppfattning hur det känns att vara med om ett.
Vi är fullt medvetna om att det inte går att förutse en förlossning (även i detta fall då det är ett kejsarsnitt) så vi är naturligtvis beredda på att våra önskemål förbises till viss mån.
Vi litar som sagt på er och är vi övertygade att ni kommer att göra det så bra som möjligt.

/Tina och Robert
Bild
succubusan
Alltid online

Inläggav Happy » 19 sep 2008, 10:32

Kul tråd! och bra tips tills man ska skriva ett eget brev =)
Bild

Bild
Happy
Alltid online

Inläggav everyoneloveskate » 19 mar 2009, 18:50

Lange sedan nagon uppdaterade den har traden, halkade in av en slump,
men sparar den utifall att nagon vill ladda upp sitt brev igen. Tycker det
var intressant att lasa :)
Användarvisningsbild
everyoneloveskate
Alltid online

BF: 120210

Inläggav fru Wahlström » 16 apr 2009, 22:11

Ja, nu är vi oktobermammor som fick våra små mest inne på vimedbarn, men du får så gärna spara den eller kopiera över till september/oktobermammor 2009 som jag gissar på att du tillhör! :) Och lycka till med bebben!
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online

Föregående

Återgå till Oktobermammor -08
Annons: