Våran 14 månaders nattning driver oss till vansinne!!!!TIPS?

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

Våran 14 månaders nattning driver oss till vansinne!!!!TIPS?

Inläggav tezzano » 10 jun 2011, 08:10

Våran lilla tjej på 14 månader somnar hur lätt som helst i sin egen säng på middagen. Men på kvällen när det är dags att somna mellan kl 19-20 blir det problem. Hon "kräver" att vi ska ligga i våran säng (brevid hennes säng) och hålla hennes hand, visst de kan man väll göra har vi tänkt, men saken är bara den att när hon väl somnar (efter ca 30 min) spelar det ingen roll hur länge man än ligger kvar (för man tänker att hon verkligen ska sova djupt när man reser på sig och går) nej, man hinner bara tänka att man ska resa på sig så har hon vaknat, ställt sig upp i sängen och blivit hysterisk!

Den där timman på kvällen är ju rätt så skön att ha för sig själv eller tillsammans med sin sambo, men i dagsläget går kvällen åt till att någon av oss ligger större delen av kvällen uppe i sovrummet med henne...

Har tänkt att jag skulla försöka någon form av "5 minuters metoden" men det blir hysteriskt, först tror jag att hon inte är ledsen på riktigt, mest förbannad för att vi går, men detta övergår sen till att hon blir hysteriskt ledsen och förtvivlad, nästintill hyperventilierar, tillslut klarar jag inte låta henne va så. På 15 minuter vet jag inte hur många gånger jag får gå in och lägga henne ner igen i sängen och säga godnatt...

någon som har de likadant? hur gör ni?

förstår ju att det förmodligen är en perod nu och att de kanske bara är att stå ut, men vill ändå höra om någon har lite tips?
tezzano
Nykomling

Re: Våran 14 månaders nattning driver oss till vansinne!!!!TIPS?

Inläggav L8i » 10 jun 2011, 08:52

Hade gärna också velat veta hur man ska göra, trots att Julian bara är 6 månader skulle jag gärna slippa natta honom i en timme eller två varje dag! Att köra 5-minuters metoden känns omöjlig, när man lägger honom i sängen blir han hysterisk direkt, provade faktiskt igår när det var dags att sov middag. Till och med mina föräldrar (som var där) sa att det verkade lönlöst, han blev bara mer och mer upprörd.
I dagsläget måste han somna i min famn, vaggandes o skuttandes och sen måste jag lägga ner honom vid exakt rätt tillfälle. Ofta vaknar han flera ggr efter detta o vi får köra samma procedur igen. Tyvärr får vi fortfarande ofta stå o vagga vagnen om nätterna/kvällarna också. Trist!
Tar gärna också emot tips :)
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav MissZ » 07 jul 2011, 21:09

Hej
Vi hade samma problem med våran dotter, hade jätte svårt att komma in i en bra sovrutin. Det vi gjorde va att vi började med att inte gå ur rummet efter att vi lagt henne i sängen, utan sa godnatt och gick en liten bit ifrån sängen och vände sedan ryggen till. Det protesterades hej vilt först men inte lika mycket ledsamhet eftersom att vi fanns ju trots allt fortfarande i rummet. Ställde hon sig upp la vi ner henne igen, sa godnatt och vände ryggen till igen. Kasta hon ur nappen gav vi inte tillbaka den direkt i ren princip för att inte upmärksamma kasta-ur-nappen-leken = jag får mammas/pappas uppmärksamhet. Vi såg till att prata minimalt med henne för att inte exaltera henne mer än nödvändigt. Jag tror vi körde denna rutin i en vecka och började därefter sakta jobba oss ur rummet så att säga. Och nu sover lilla sessan som en stock om nätterna. Det har så klart varit lite upp och ner i mellan åt, pga tänder, förkylningar osv. Men med lite pli på en själv kommer man snart tebax i rätt spår igen :D Det är ju inte säkert att de funkar just för er, men jag hoppas det kan vara till någon hjälp iaf :) Lycka till och hoppas ni kan få lite fler myskvällar framöver :D
Kram zarah
Användarvisningsbild
MissZ
Stammis

Bor: England

Inläggav Emelia » 07 jul 2011, 21:36

5-minuters metoden behöver inte vara just fem minuter. Vi började med två minuter. Satt utanför med klocka för att hålla koll på tiden. Annars tycker man det gått två minuter efter 2 sekunder..... Och ALDRIG ge sig! spelar ingen roll hur hysterisk vår dotter var under dessa perioder. Hon tar inte skada av att skrika i två minuter. Sen in, lägga ner, gå ut, ta tid igen. Visst fick man ibland hålla på som det kändes hur många gånger som helst. Men var man verkligen konsekvent så märkte man att det blev bättre och bättre för varje kväll.

När vi kände att hon vant sig vid konceptet så ökade vi tiden. Då behövdes oftast bara en omläggning. Nu för tiden behövs hon aldrig läggas om.
Den där stunden utan barn på kvällen är jätte viktig. Var rädd om den!
Bild
Emelia
Alltid online

Inläggav soma » 08 jul 2011, 06:45

Steget från att ligga brevid och hålla handen till att bli lämnad ensam är ju ganska stort. Jag tror att ni får dela upp det i mindre etapper. Börja med att sitta brevid på golvet, flytta sen längre och längre bort i rummet och till sist flytta utanför. Inte prata och gossa utan bara vara tyst. På så sätt vet ju barnet att ni är där, men det är inte prat eller rostig utan sovtid. Förbered dig på ett par jobbiga veckor och sen kör du benhårt på den linje du väljer. Om du ger dig och lägger dig insängen blir det bara jobbigare nästa gång. Klart ni behöver vuxentid tillsammans på kvällen, det är ju då ni ska ladda batterierna och ta hand om varandra. Hoppas ni får ordning på nattningen snart. Kom ihåg att det inte kan vara barnet som bestämmer, det gör ni och lite gråt är inte farligt. Lycka till!
BildBild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Tvåbarnsmamma <3 fd långtidsförsökare

Inläggav soma » 08 jul 2011, 06:48

Hehe gostid blev rostig... J-a iphone Lol
BildBild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Tvåbarnsmamma <3 fd långtidsförsökare

Inläggav kvastis75 » 08 jul 2011, 11:48

Vi bytte ut vår hand mot ett mjukdjur och senare en sådan där gosefilt med armar, låg kvar en stund och sedan kunde man oftast gå.
Vi har tagit det i etapper, dottern har varit "tydlig" med när det kan vara dags för nästa etapp. Vi gillar inte heller att hon skriker sig till sömns men ibland har man inget val, hon får inte komma undan med vad som helst. Vi har oxå vänt ryggen till men stannat i rummet.
Lycka till, det blir bättre och sämre och bättre, från en som vet :)
Hitta en metod och ge er inte, ibland måste man ta en fajt men det vet man bäst själv som förälder.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
kvastis75
Stammis

BF: 110925
Status: Gift

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år