Vårdnaden?!

För alla ensamstående föräldrar.

Vårdnaden?!

Inläggav gravid18 » 19 feb 2009, 15:14

Hej!

Snart är det dags för min bebis att komma till världen, men ända sen jag var i 2:a månaden så har det varit mycket tjaffs och bråk med pappan.. Har gått igenom hela graviditeten själv och varje gång han hör av sej så är det som att riva upp ett stooort sår.. Tvivlar inte på min roll som mamma.. men är mycket rädd för vårdans-frågan.. Är det nån som kan berätta lite om hur det går till om man är osams och vårdnad? Du kanske har egna erfarenheter? Vore jätte glad om nån ville dela med sej! :)

Kram på er alla! :wink:
BildBild
Användarvisningsbild
gravid18
Stammis

BF: 090429

Re: Vårdnaden?!

Inläggav miiaar » 19 feb 2009, 15:22

Hur menar du när du säger att ni är osams om vårdnaden?
Vårdnaden går automatiskt till dig om ni inte skriver ett faderskapsintyg, tror att det är så i alla fall om jag inte mins helt fel.
Lite svårt det där, men googla lite på det, så ska di se att du hittar nått. Kolla på eran kommuns hemsida på, familjerättsenheten, där kanske du kan hitta nått. Hoppas det löser sig.
Bild

Bild

Bild
miiaar
Alltid online

BF: 110211

Inläggav MarinaViktoria » 28 maj 2009, 21:45

Ja jag tror också de är så!
Är i samma sits, fast varit själv sedan start asso! MYCKET BRÅK OCH TJAFS som tar så fruktansvärt på krafterna. jag sa till pappan till mitt barn att du måste ju betala för dig om du väljer att inte vara delaktig i det här, då säger han "jag betalar inte för ett barn jag inte ska ha kontakt med" när de är han som valt att gå vidare ensam och inte vara delaktig?sjuuukt!

http://www.ungensamstaendemamma.blogg.se
http://www.marinamokos.blogg.se
MarinaViktoria
Alltid online

BF: 301009
BIM: 070209
Bor: Mölnlycke

Inläggav Jag » 25 sep 2009, 00:22

Är man inte gifta så går vårdanaden automatiskt till mamman oavsett faderskapsintyget eller inte.
Vårdnaden måste man "ge bort" halva om man VILL.
Annars kan pappan stämma en på halva vårdnaden.
Men annars är det bara att säga nej, jag ger inte bort halva vårdnaden. punkt klart!
:D
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Inläggav Flickan » 25 sep 2009, 08:22

vårdnaden går automatiskt till dig så länge ni inte vart på familjerätten och skrivit på delad vårdnad
Användarvisningsbild
Flickan
Alltid online

BF: 121201
Bor: Motala
Status: Väntar bebis nr 3

Inläggav Sumr » 29 dec 2011, 21:45

Det är som dom säger. Vårdnaden är din tills du "ger bort" halva. Eller tills tingsrätt beslutar annat.
Men man ska inte tro att det är enkelt bara för att man har ensam vårdnad. Det kan vara ett rent helvete ändå. Själv måste jag försöka samarbeta med en otroligt omogen "pappa", som lägger störst vikt vid rättvisan oss emellan och bryr sig minimalt om barnets bästa. Och inget kan jag göra åt saken. För karln är så bra på att snacka, så det är rent omöjligt att bevisa nåt annat än det han påstår.
Nästa barn skaffar jag ensam! Inseminering i Danmark. Karlar är inget att lita på.
Sumr
Nykomling

Återgå till Ensamstående föräldrar