Vårt hjärta Vincent kom till världen:

Skriv din egen förlossningsberättelse och läs andras berättelser!

Vårt hjärta Vincent kom till världen:

Inläggav newhell » 28 aug 2010, 22:41

OBS! Lååångt och detaljerad historia :) ENJOY!

Allt startade i söndags egentligen... :)
Märkte att jag hade lite blod i trosorna men inte så mycket men beslöt mig för att ringa och kolla med fl då jag hört blod inte alltid kanske är så bra... Hon sa livmodertappen är nog irriterad nu på slutet och att jag skulle hoppas på värkar inom några dagar...
Hon gjorde mig hoppfull men samtidigt irriterad... tänk om det inte startar?
I Söndags (22:a) tog jag en promenad ned till ICA och flåsade konstant heeela vägen och var helt slut då vi kom hem, kanske detta triggar något tänkte jag.
På måndag var jag sååå färdig och sov typ hela dagen,min syster kom förbi och kollade på tv en sväng vid lunch och jag somnade i soffan haha! trevligt ;)
På kvällen gick vi tidigt till sängs då det i måndags var premiär för fångarna på fortet och time out och jag ändå var så slut så kunde vi mysa i sängen framför tvn och avrunda dagen med glass och noisette (blev inge glass eller tv :wink: )
Gick på toa en sväng lite före 20 och det kändes som något sipprade i trosan det var lite blod igen i trosan och desto mer på pappret då jag torkade mig så jag sprang till Daniel och frågade om jag skulle ringa kanske?
-Ja det är väl lika bra om det är blod?
Jag ringde och en bm svarade och sa det var så svårt att avgöra på telefon huruvida jag var igång eller ej då jag ej verkade ha några värkar och ha det jobbigt.
Jag sa jag hade haft sammandragningar o lite förvärkar av o till nu i 3 dagar men inget jag inte kunde härda ut.
Hon tyckte vi skulle komma in på en koll iafl för säkerhets skull så det gjorde vi.
Grannen var bussig och körde, vi pratade i bilen om det hela och jag o Daniel sa det att det känns lite löjligt att ta med väska och bilbarnstol när man med största sannolikhet ändå kommer bli hemskickade.
Vi beslöt oss för att lämna bilbarnstolen i bilen och ta med väskan bara.
Det kom ett till par in samtidigt som oss så nu stod vi på kö... hehe! Vi var först dock så vi fick ett kontrollrum där de la mig i en ctg-kurva en halvtimme för att kontrollera värkar och hjärtljud.
Nu var kl.20.
Värkarna kom tätare och tätare men inget var sådär jättejobbigt som jag trott så trodde fortfarande på hemfärd.
KL.2030 kom bm in igen och sa att det verkar som att det satt igång då värkarna gick upp i 40-50 innan de dalade ner igen så hon ville kolla om jag var öppen något, men först fick jag ligga ytterligare en halvtimmei ctg och jag kände under denna halvtimmen att det började ila lite mera i ryggen och andningen blev lite mer ansträngd.
Hon kom in kl.21 och kände hur pass öppen jag var och jag skrattade och sa ja du tror det kanske är 1 cm så bli rväl en lång natt om vi får vara kvar.
Hon körde upp handen och banne mig vad ont det gjorde!! ajajaj!!
JAG VAR ÖPPEN 4 CM!!
-Ja här blir det ingen hemgång iafl, sa hon.
-VA?! jaha men oj! haha!
Vi ringde efter grannen som fick komma med bilbarnstolen...
Hon frågade om jag ville ta EDA redan nu då jag var öppen så pass redan och det kunde ta tid att få hit narkosläkaren.
Men dum som jag är så sa jag att den väntar jag gärna med så länge jag kan.
Daniel blev lite förgrymmad då han var så vettskrämd inför att se mig i pinor och jag var rädd för själva nålen han skulle in i ryggen på mig med... :wink: Töntig man är tänker man nu..
Nu blev vi flyttade in till en förlossningssal som var helmysig tyckte jag.
Vi hade radio pilatesboll fina gardiner och målningar och personalen runt om var så söta. :P
Jag fick ett lavendelbad vilket var OTROLIGT skönt.
Låg i badet en halvtimme och kände att värkarna började bli starka så blev nöjd rätt fort.
Ställde mig upp och fick en rejäl kyss av värkarbete där... HUVVA!
-NU ÄR DET DAGS FÖR EDA, kved jag till Daniel som tillkallade bm.
Jag tog en "gåstol" och gick tillbaka till förlossningssalen där lustgasen väntade :wink:
Oj vad jag blev kompis med den gasen haha!
Vi lyssnade på Rix FM som spelade riktigt bra musik så pass sent på kvällen (kl var nu runt 23).
Jag skrattade mycket där inne och pratade om diskotek och kompisar och att jag hade velat komma ihåg denna fylla haha!
Daniel passade på att prova lite han med :)
Kan rekommederas att skratta ihop och göra allt lite mer skojigt när man väl är där det hjälpte mig sååå mycket.
Narkosläkaren kom runt 2330 och då hade jag extrema smärtvärkar.
Han presenterade sig och började förklara vad han skulle göra och hur den värkade i min rygg denna EDA.
Han pratade på om att jag skulle tänka det som i ett badrum och ett badkar som blir fyllt och bla bla...
-Gör va FAN du vill!, sa jag
-Öh OK sa han och gick mot ryggen
Han måste trott jag var helknas då han reagerade så men jag tyckte han var så jäkla knepig som var så långsökt med sina förklaringar...
Aja en timme senare satt EDAn där i ryggen, jag tyckte det tog 5 minuter dock.. Knepigt hur man tappar tidsuppfattning och GUDARS så bra man gör det... hehe!
Jag kände hur jag började domna i benen och värkarna kändes mindre och mindre och till slut Ingenting alls!!
NOBELPRISET till den som uppfunnit EDA säger jag!
Vågade inte riktigt trycka på knappen första gången så bad Daniel att "skjuta" mig haha!
Låg och vilade ett tag sedan kom de in vid 0030 och kollade hur pass öppen jag var nu och jag var 5 cm öppen.
Jag suckade ltie och frågade hur lång tid det skulle ta då jag öppnat mig 1 cm på nästan 4 timmar...
Hon sa ja det går ju lite fortare nu men man brukar säga 1 cm/h... Åh nej tänkte jag ska jag inte få föda förrns runt 6-7?!
Hon gick ut och vi fortsatte vila.
Efter en timme ca kände jag det började bli jobbigt igen fast inte i mage och rygg utan i muttan denna gången...
Det drog och drog och krampade och värkarna kändes bra där nere.
Jag kände hur det sipprade mellan benen så ringde bm två ggr för att kolla om det var vattnet men verkade bara vara blod.
Sedan kom det igen och jag ringde på bm och hon trodde det kunde vara vattnet denna gången.
-Nu går det lite fortare, sa hon.
Runt kl.245 gjorde det förjävla ont och det var inge skoj alls där nere längre och jag vände och vred på mig då de kände att jag nu var 10 cm öppen!! :D :) WOHOO!!!
Nu är det snart dags att sätta igång att krysta då sa hon.
Det var FULL kallabalik på förlossningen den natten och vi var totalt 5 styckna som födde under samma natt och nästintill samtidigt så bm sprang som tokiga stackrarna.
5 föderskor och 5 pojkar blev resultatet.
Vid kl.3 började jag krysta på utav kung och fosterland då jag fått klartecken.
Daniel stod bakom mig (jag låg på sida) och fick lika mycket panik som jag då bm fortsatte springa ut då jag krystade och allt....
Men jag orkade inte hålla mig utan jag tog i.
Jag hörde vid något tillfälle två bm säga:
-ja men denna är en förstföderska så det tar nog lite längre tid här så du hinner.
Jag blev förbaskad och tog i ännu mer...
Snacka om att det känns som att man trycker ut världens bajskorv då man föder!! Helt otroligt! Kommer den ut där tänker man nästan? :shock: Bm började torka lite i baken och det var inget skönt men behövligt så klart då man inte vill bebis ska få i sig sånt direkt :wink:
Hon tröck även på huvudet i slutet för att hålla tillbaka och då skrek jag... Herregud vad håller hon på med tänkte jag och försökte i yran smälla bort hennes hand..
Hon gick iväg igen och jag sa:
-Snälla gå inte jag gillar inte det.
-Förlåt jag förstår de.. :(
Så sprang hon iväg men kom tillbaka på 15 röda.
Nu snart får du ligga på rygg och föda bebis under sista krystningen.
Så vände hon sig om och såg mig mellan benen och sa:
-Oj nästa gång kommer bebisen!
-Hur kan du veta det frågade jag och var övertygad det var nå bullshit de bara sa för att trigga en.
Sista värken kommer jag ihåg att Daniel fick lite panik och slängde sig över mig och försökte krama mig men jag slog till han över axeln och skrek att det var varmt. Gud va synd jag tyckte om honom samtidigt i denna sekund hehe! Kommer ihåg vid något tillfälle han sa det var så jobbigt att se mig ha så ont och han tyckte så synd om mig och jag sa ja ska jag vara ärlig hade jag inte velat stå där du står och se på faktiskt och han svarade och jag vill inte heller byta haha !
Men splaffs sa det så kom han ut och jag la mig på rygg och fick upp världens finaste pojk på bröstet, VINCENT hade äntligen kommit till oss och han var PERFEKT :oops: :wink: :P
Pappa Daniel som trodde han inte skulle gråta, grät som ett barn :oops: Jag kände mig såååå lycklig!
Vincent hade lite hög temp så vi fick ta av han mössan (som dessutom var nedsmetad av bajs från lillpojken haha)

Vincent 24/8
4322 gram
51 cm lång
född kl.331

Efter hela förlossningen är man bra öm och att klämma ut moderkakan var lite jobbigt faktiskt..
Efteråt skulle de ju även känna var livmodern låg vilket var EXTREMT smärtsamt för mig iafl och sedan skulle jag gå och duscha och kissa och vi skulle få fika innan vi skulle upp till BB.
Det hela skulle ta 2 timamr sa de men vi fick vänta till 800 innan vi blev uppskjutsade så 4h 30 min då... Huvva vad tråkigt det var men inget jag känner är jobbigt, jag hade ju min familj där.
Men den duschen kan jag säga var efterlängtad med allt blod man hade på sig och i sig :wink: :oops:
Nu var det dags att kissa sa bm och jag trodde såklart det rann urin ur mig men det var ju tyvärr blod...
Kom inget kiss så de fick tömma mig...
Detta var inte heller skönt.
Sedan innan vi hann upp till BB hade det blivit byte bland personal från natt till dag personal och nu skulle ännu fler känna och klämma på livmodern, inget skönt men härdade.
Gick utanför förlossningssalen där kärran väntade upp till BB :D
Vi rullades in och jag hade lille ögonstenen på mitt bröst och jag var så stolt!

Vi hade ju ännu inte bestämt namn men kände då på dagen att det var ingen Casper ingen Wilbur heller det var ju en Vincent. :P
BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Re: Vårt hjärta Vincent kom till världen:

Inläggav soophie » 28 aug 2010, 22:54

Stort GRATTIS!! :D Underbart att äntligen få se vad man väntat på! Åh vad jag längtar! :) Hoppas du mår bra efter förlossningen
BildBild
soophie
Alltid online

Status: mamma till Tyra ღ

Inläggav Strumpan » 28 aug 2010, 23:35

Stort, stort grattis till lillkillen :D !
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav newhell » 29 aug 2010, 15:51

Jag mår super duper bra! Inte en enda bristning eller stygn heller så känns som att muttan är på god väg mot att läka :D Jättehärligt verkligen!
haft lite problem med Vincents amning nu hemma men en bröstpump finns nu i hemmet och Vincent är som en helt ny bebis :D Vi är överlyckliga!

Tack så mycket ;)
BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Inläggav grynet_å_jag » 29 aug 2010, 16:05

Jag hoppar in här också och säger grattis! Vilken dröm att 5 dagar efter förlossningen känna sig rätt okej där nere! :D
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till två prinsar ♥

Inläggav Soltrollet » 29 aug 2010, 20:01

Grattis till Vincent!
Soltrollet
Alltid online

BF: 101102