Annons:

Vattenförlossning

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Vattenförlossning

Inläggav Linanilsson » 29 nov 2007, 17:14

Jag ska föda på Lunds lasarett och undrar om någon vet om de har vattenförlossning där? Jag har alltid velat föda i vatten och nu när det börjar närma sig så hittar jag ingen information om det alls. Står bara om att man kan ligga i badkar för avslappning innan men jag vill föda i vatten! Någon som vet eller har fött i vatten?
BildBild

BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Linanilsson
Stammis

Inläggav MissGanja » 29 nov 2007, 17:20

Hmm tror de endast är ett fåtal ställen idag där man kan föda i vatten och jag tror de rekomenderar de främst till omföderskor då de blir komplicerat för personalen att både se och hjälpa till under vattnet. T.ex. hjälpa dig genom krystvärkarna, de kan då inte hålla emot och förhindra att du spricker mindre och ibland måste barnet ha en elektrod på huvudet för att man inte känner hjärtljuden med CTG. Tror inte heller att det blir så lätt om du vill ha bedövning i vattnet :roll:

Men fråga kan man alltid :D Prata med din BM, jag frågade om jag fick föda hemma och då såg hon ut såhär :shock: och sa mer eller mindre att jag inte var riktigt klok.... men kanske med nästa :D

Lycka till och grattis till bebisen!!
BildBild
MissGanja
Alltid online

Inläggav mariawe » 29 nov 2007, 17:38

När vi var på förlossningsföreläsning så sa dom att just nu var det förbjudet att föda i vatten, någon myndighet hade bestämt det. Däremot så tyckte nog fl-bm att det var lite konstigt, för dom sa att om ett par år kommer det att ha ändrats igen och om du ligger i badet när det startar så är det ingen som orkar dra upp dig därifrån iallfall.. ring och hör med förlossningen där du har tänkt föda!
BildBild
Användarvisningsbild
mariawe
Alltid online

Inläggav Krulltott » 29 nov 2007, 19:45

Jag läste i någon tidigare tråd här att det för något/några år sedan hade drunknat en bebis då förlossningen skedde i vatten och att det efter det inte tillåts.
Jag kommer inte ihåg så bra vad som skrevs, någon annan?
Användarvisningsbild
Krulltott
Alltid online

Inläggav veruscka » 01 dec 2007, 13:07

det går en serie på tv plus på söndagar tror jag :roll: från USA de föder i badkar..verkar hur bra som helst.
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
veruscka
Stammis

Inläggav sprallos » 01 dec 2007, 13:10

Jag låg i badkar för att slappna av...men ingen visste hur långt gången i förlossningen jag var och jag hann ha 3 krystvärkar i vattnet innan jag tog mig upp och in på rummet. Fast det begrep jag ju inte när jag låg där i...
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav saferide » 02 dec 2007, 12:06

Man får inte föda i vatten i Sverige. Infektionsrisk har jag för mig att någon sa..
Användarvisningsbild
saferide
Alltid online

Inläggav linda74 » 02 dec 2007, 14:01

Där jag bor (Västra Götaland) får man inte föda i vatten pga infektionsrisk. Man får inte ens bad som smärtlindring om vattnet har gått, av samma anledning.

Jag har oxå sett vattenförlossningar på TV4 + och jag kan förstå det där med infektionsrisken, när jag tänker på vad som kommer ut i badvattnet när man krystar :shock:
BildBild
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
linda74
Alltid online

Inläggav sprallos » 02 dec 2007, 14:44

förväntansfull: Mitt vatten hade gått och jag fick ligga i badet...ingen som sa nåt om det. Men det är väl olika på landstingen det där...Det formligen sprutade fostervatten ur mig när jag hade värk, men jag kände inte att det skulle ha åkt in vatten från badkaret samma väg så att säga
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav tindra » 02 dec 2007, 14:52

jag tror inte man får födda i vatten i sverige längre.. de beror dels på infektions risk och dels på att för något år sedan dog en bebis för att förlossningen skedde under vattnet... Men man kan ju ligga i vattnet ända tills det är dags...
BildBild
Användarvisningsbild
tindra
Alltid online

Återgå till Förlossningen
Annons: