Vi som försöker med barn nr 1 och är runt +-30

Plussa tillsammans! Träffa och diskutera med andra som vill bli med barn och som börjat försöka!

Re: Vi som försöker med barn nr 1 och är runt +-30

Inläggav Verde » 06 feb 2016, 16:11

Jag orkade inte med situationen. Det är en livssorg som ständigt ligger över en, varje dag, cykel efter cykel. Det kändes om att jag gick under varje gång mensen kom, det tog ett par dagar med en otröstlig gråt och ett mörker som var svårt för någon att kunna möta. Men man slutar ju inte att leva, dagarna går trots att det känns som att livet tar slut. Kring sjunde försöket slutade jag att umgås med vänner och bekanta som är gravida eller har små barn som fötts under den tid vi försökt. Jag orkade inte möta dem, det gjorde ont fysiskt att se dem, och jag kunde inte följa med dem i deras spralliga glädje över sin nya livssituation. Det är konstigt att känna att personer man förut tyckt om nu istället ger smärta. Överlag har jag kunnat må ganska bra i andra situationer, om jag får vara själv eller med min sambo. Den överhängande rädslan av att ytterligare någon berättar att de är gravida och får gå in i det stadie jag var förvägrad gjorde att det på det stora hela var bättre att vara för mig själv. För mig var det svårt att få tillvaron att handla om något annat än att ta sig igenom den här kampen, och då fick fokus vara på det som gjorde varje enskild dag bättre. Att inte behöva möta folk jag mår dåligt av, att ligga i sängen hela dagen om jag vill, att vara själv i stugan, att köra tv-seriemaraton. För mig var inte lösningen att berätta om vår situation och möta världen, men det kan säkert finnas personer som på något sätt lyckas må ganska bra i en sån här period av livet. Men jag förstår inte hur man går tillväga för att välja att må bra, även om det verkar som att det kan vara ett sätt. Hoppas, hoppas att vi alla kommer lyckliga ur det här!
Verde
Alltid online

Inläggav Cj2 » 07 feb 2016, 09:53

Tack för alla ord/tips och all stöttning tjejer!
Cj2
Stammis

BF: 170225

Inläggav Cj2 » 07 feb 2016, 10:00

Dessa dagar kommer och går. Hade man vetat att man får barn nångång i framtiden så hade det inte vart några problem. Jag behöver inte ha barn just här och nu, om jag vet att vi lyckas om X antal år, fine! Men känslan av att kanske aldrig få bli mamma.. Det är det som känns. Lycka till ni också, plötsligt händer det ❤️
Cj2
Stammis

BF: 170225

Inläggav Emlan82 » 10 feb 2016, 14:07

Hur går det med Pergotimen Kim0?

Cj2, hoppas ni får tid för utredning snart, det hjälper faktiskt lite när man väl är inne i det och får någon slags hjälp. Jag ringde och låg på lite när vi hade väntat ett par månader, sen fick vi plötsligt tid några dagar senare. Är också på försök 14 (troligen 15 snart..). Andra försöket med Pergotime, fick det som en första åtgärd trots att jag har egen äl.

Istres, skönt att det är dags för utredning även för er snart, men hoppas det tar sig nu så att ni slipper utredning alls.

Här är det BIM idag och sannolikt mens vilken dag som helst, har lite menskänningar. Det positiva är att jag ska följas med UL även denna cykel och om mina äggblåsor blir lika stora denna gången (hade en jätte på 40 mm förra cykeln som lossade till sist) ska jag få sprutor istället nästa gång. I övrigt är jag också jäkligt trött på denna eviga väntan, maktlösheten, och besvikelsen varje månad.. vill helst hoppa direkt på några inseminationsförsök och sedan IVF. Men man får väl ha lite mer tålamod antar jag. Försöker se fram emot våren och planera in kul grejer, det hjälper lite tycker jag.
Emlan82
Stammis

Inläggav heidimariajohanna » 10 feb 2016, 16:21

Hej!

jag kanske inte passar in här då vi har en dotter ihop redan som i sommar fyller 3. Det tog oss 2 år och en utredning och bli gravida. När jag gav upp och bytte jobb och samtidigt åt pergo så blev jag gravid den där hösten 2012. . jag slutade umgås med folk.. utredningen visade inga fel. samma år jag blev gravid födde 5 av mina närmaste vänner sina barn.. typ samma månad. om jag var ledsen men det gjorde det lite lättare att få gosa bebis lite. Vår utredning visade inga fel. jag fick pergo för att fördriva tiden typ (hade egen äl) och sedna skulle vi till våren få remiss till ivf vilket vi inte var så sugna p åatt hoppa på än ( inte sambon alla fall) .
nu är vi på ruta ett igen.. har försökt ca 2 år nu med syskon men det vill sig inte. har spolat äggledarna igen o ätit flera kurer pergo men inte ett plus .. inte ens i närheten. jag känner att jag börjar må dåligt igen.. all fall kring bim och en vecka efter.. jag orkar inte.
jag förstår den frustration många va er känner och visst är det så att ma behöver inte ha barnet nu bara man vet att man kan .. så kände jag också.. o känner samma inför syskon försök.
det känns fel att gå in o här o gnälla över vår sekundära barnlöshet men vi har varit där även med ettan.. vissa blir gravida i ett nafs .. o lucky those ... men man känner samtidigt sorg för att man själv inte lyckas.
massa kramar till er. ingen är ensam i det här.. <3
BildBild
Dream as if you´ll live forever,
Live as if you´ll die tomorrow.

kramisar
Användarvisningsbild
heidimariajohanna
Alltid online

Status: Mamma till lilla E

Inläggav Kim0 » 10 feb 2016, 16:27

Emlan82: jag är på dag 12 nu så jag går runt och väntar på att ägglossning. Har köpt en massa ägglossningstest så att jag inte missar ägglossningen men allting känns så hopplöst. Känns som att det inte är meningen att jag ska bli gravid :( har BIM den 26/2 så jag håller tummarna att något händer. Har inte fått tid hos gyn förrän den 15 så jag är lite orolig över hur det har gått. Har nästan en brännande känsla i magen/ljumskarna, känns som att allting i magen växer eller något :lol:

Jag hoppas att du inte får din mens och att du får ditt efterlängtade plus :)
Kim0
Nykomling

Inläggav Emlan82 » 11 feb 2016, 11:49

Kim0, jag har haft mer ont vid äl med Pergotime. Dessutom har jag blivit ganska svullen om magen runt äl, inte så kul men det är ju uthärdligt om man får en extra bra ägglossning :) Min har kommit dag 16-17. Spännande med UL den 15e, om du redan har haft äl då kan ju läkaren se det. Håller tummarna för dig.

Mensen har typ smygit igång här nu tyvärr, så nu är det fokus på nästa månad.

Välkommen hit Heidimariajohanna, men tråkigt att det går så segt även med andra barnet. Skönt ändå att höra att ni lyckades spontant till slut första gången, då kan det ju hända att ni gör det igen men jag förstår att det känns skit. Vi har heller inga direkta fel förutom att jag har lite förhöjt FSH men det har hänt absolut ingenting de 14 månader vi har försökt så något galet är det nog.
Emlan82
Stammis

Inläggav Kim0 » 11 feb 2016, 14:25

Emlan82: ja det är verkligen inte kul men det är ju värt det om jag nu får en extra bra ägglossning. Jag orkar inte vänta till den 15, jag har nästan ingen tålamod kvar :oops:

Tråkigt att mensen kom men det är bara att kämpa vidare, du kommer att få ditt plus snart. Ge inte upp :)
Kim0
Nykomling

Inläggav Sannee » 15 feb 2016, 21:15

Idag har jag börjat med letrozol. Hoppas det går vägen! Det känns lite som att jag satt all min tilltro till att det ska lösa sig nu när vi påbörjat behandling. Vet inte hur jag ska orka annars. I helgen hade vi besök av ett par vänner som väntar barn i april. Det kändes tungt. Dessutom kunde jag inte sluta tänka på hur orättvist livet är. Varför skulle just vi hamna här?
Sannee
Nykomling

Inläggav Fialotta81 » 14 mar 2016, 14:53

Är så glad just nu. Vi har ju satt upp oss på Sahlgrenskas kort varsel-lista till IVF och idag ringde de och hade en återbuds-tid imorgon. Äntligen får vi komma igång!!! Jippie!!! :D
Fialotta81
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Vill bli med barn