Vi som haft 3 eller fler missfall

Här får du stöd & tröst av andra som varit med om missfall.

Vi som haft 3 eller fler missfall

Inläggav anile » 03 jul 2012, 12:03

Hej!

Jag söker, i första hand, er som haft upprepade missfall innan ni fått barn.

Jag har haft tre bekräftade missfall (men det kan vara fler också) på två år och har inga barn. Den statistik jag tagit del av på olika håll visar att risken att nästa graviditet blir ett missfall i min situation är omkring 50% (bl a eftersom jag inte lyckats få en fullgången graviditet tidigare).

Jag har läst att bara upp till 5% av barnlösa par får tre upprepade missfall de första graviditeterna och jag börjar känna mig lite ensam och frustrerad.

Finns det fler i samma situation där ute, eller har någon en solskenshistoria att dela med sig av?

Kanske kan alla vi som haft upprepade missfall samlas i den här tråden, oavsett hur många vi haft, eller var vi befinner oss på resan.

Berätta gärna om missfallsutredningar, hur ni tänker/känner och mår!
Bild

Bild
MA okt -10 vecka 13 (v 9)
MA april -12 vecka 8 (v 6+0)
MF juni -12 vecka 5
MA jan -13 vecka 9 (v 8 )
MA april -13

Fertilitets -och missfallsutredning ua.
anile
Alltid online

Re: Vi som haft 3 eller fler missfall

Inläggav Je78 » 03 jul 2012, 12:54

Hej!
Känner igen frustrationen så väl. Håller tummarna för dig.

Jag har själv 2 mf i bagaget. När jag fick mit första mf 08 så visste jag knappt va mf va. Så det var en jobbig period med skrapning som lyckades tack å lov. Sen blev jag gravid igen, mensen hade inte riktigt kommit igång, så det var ren tur. Tyvärr så sluta det också i mf i v10. Men då visste jag va som var på G redan innan det blev konstaterat. Så skrapning igen, men denna gången misslyckades det. Så det blev en laparoskopi. Så det tog ett tag att återhämta sig. Detta var i slutet av nov 09. Tiden gick, fick en ytterst liten mens. Tänkte inte mer på det. Nu över till det positiva. Min kille kommer hem från tyskland i maj vart borta en vecka å häver ur sig, du ser gravid ut. Aldrig sa jag. Men det gnagde inom mig, så jag gjorde ett grav test sen. Snacka om jag tappa hakan när det visa ett stort pluss. Visa sig att jag var gravid i v20. Fick en välskapt pojk i v34. Så allt sluta lyckligt till slut. Nu är jag gravid i v14 och än så länge har det gått bra.
Oj, blev lite långt. Så det kan sluta lyckligt.
Önskar dig ett stort lycka till.
Bild

Bild
MA aug 08
MA nov 09
Je78
Alltid online

Status: Två barns morsa :)

Inläggav anile » 03 jul 2012, 13:12

Tack för att du delade med dig Je78! Vad kul att få uppleva att det fungerar när man bara fått missfall innan!

Efter mitt andra missfall sa läkarna att "det är såååååå vanligt med missfall... och man gör minsann inga utredningar för det betraktas inte som onormalt förrän efter minst 3". Så när jag då fick mitt tredje så kändes det ju liksom sådär... Rent statistiskt så är risken för ett nytt missfall ca 1/3 efter två på varandra följande missfall (om man inte har fått barn) och 1/2 efter tre. Nu när du har barn ser förutsättningarna dessutom ännu godare ut eftersom man vet att du kan få barn, så jag hoppas att allt går vägen även denna gång!
Bild

Bild
MF juni -12 vecka 5
MA april -13

anile
Alltid online

Inläggav Je78 » 03 jul 2012, 13:37

Va säger läkarna nu efter dina 3 mf och kan dem göra nåt speciellt...
Tyvärr så säger många läkare att det är vanligt med mf å att det går bättre nästa gång.
Sen pratar folk så sällan om mf, precis som det vore lite tabu. Tycker det är så fel, varför inte prata om det å dela erfarenheter. Så man inte behöver känna sig så ensam.
Bild

Bild
MA aug 08
MA nov 09
Je78
Alltid online

Status: Två barns morsa :)

Inläggav anile » 10 jul 2012, 13:40

*Puff*

Jag ska inte träffa min läkare för utredningen förrän efter semestrarna. Så jag får se om något görs annorlunda då. Hon sa dock att det vanligaste man finner som orsak (men det är ju sällan man finner en) är att man har problem med sköldkörteln, vilket jag inte har.
Bild

Bild
MF juni -12 vecka 5
MA april -13

anile
Alltid online

Inläggav naellie » 10 jul 2012, 20:00

Anile, jag vet inte om jag redan berättat det. Men vi hade ju ett ordentligt mf i v 6+ där moderkakan fastnade och jag blev jättesjuk. Låg i två veckor med inflammationer överallt. Precis på dagen nästan ett år senare blev vi gravida igen, den här gången ma i v8+. Jag gick till min gyn tre veckor efter vårt andra mf eftersom jag redan fått veta att jag hade sporadisk ägglossning. Hoppades på utredning som "alla pratade om".

Men min gyn gav mig svaret att det inte var något fel på mig eftersom jag blev gravid hela tiden, utan att slumpen spelar sin roll. Vi hade otur i lotteriet helt enkelt. Han ville inte att vi skulle utredas direkt, utan ville att vi skulle försöka några månader till. Risken han hade sett var att vissa par låste sig ännu mer när de skickades in på kliniker och skulle provtas i tid och otid. När jag gick från det besöket var jag redan gravid med Hubbe.

Det jag fick var att han sedan kontrollerade mig lite extra när jag väl var gravid. Jag var inne i v sju och gyn tittade på morderkakan så allt såg bra ut. Läkarna hos bm gav mig blodförtunnande för att undvika tidiga blodproppar. Dvs de kollade de två orsaker, förutom genetiska, som är vanliga vid tidiga mf.

Nu har vi ju försökt igen i nästan ett år. Var hos gyn i mars, som bara konstaterade att äl funkade som vanligt igen. Han bad oss köra på som vanligt, men att jag återigen skulle in på koll när vi var gravida igen strax efter vecka sex för att se så moderkakan var ok och diskutera blodförtunnande. Men att bli gravida- det får vi fixa själva :) Och jag tror på oss. Förr eller senare.

Lycka till! Och hoppas att det bara är livets lotteri som spelar er ett spratt!
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav stajners » 10 jul 2012, 21:44

Jag hade ju redan ett barn innan mina missfall men har ju haft tre stycken nu innan jag lyckades gå en full graviditet igen. Har gjort utredning med x antal blodprov (lämnade över 17 rör) och enligt den läkaren så är det bara 10% som man finner fel på. Han håller på med en stor studie med upprepade MF/MA och även hur pass blodförtunnande har ngn påverkan och även omhändertagandet av den gravida. Han menar att blodförtunnande ej hjälper utan att det är omhändertagandet som minskar stressen. Att all stress kan påverka mkt negativt. De som är med i studien har telnr till hans studiemobil som man messar när det är något man undrar över för att man ska känna sej trygg och lugn.
Var med i denna studie och det ska bli intressant att få reda på vad han kom fram till.
Han sa även att nu efter första kontakten med honom så minskar risken för fler missfall drastiskt och att de flesta brukar lyckas då.
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav naellie » 11 jul 2012, 12:59

Stajners intressant. Min gyn sade detsamma om blodförtunnande. Jag trodde nämligen att det var han som skrivit ut det åt mig, men jag mindes fel och det var läkarna hos bm. Så när jag nämnde det nu sade han nej/mjo/mja kom in på koll så tittar vi. han tror som din läkare mer på att ta det lugnt, stötta och att jag får komma in när jag vill i vetskapen att han har koll på mig.
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav anile » 11 jul 2012, 14:03

Naellie - tack för ditt svar! Nu har man ju hängt här några år, så din historia låter absolut bekant. Känner ju naturligtvis igen dig från trådarna. Min största "hang-up" just nu är väl dock att jag skulle kunna bli den där tjejen som bara fick missfall och aldrig något barn. Och tyvärr verkar ju inte så många dela den situationen. Lite svårt att få tag i dessa och jag tänker mig att det kanske kan lätta lite på trycket att få dela erfarenheter och tankar med människor i liknande situation. Med det är klart att det tryggar att veta att andra också gått igenom en massa skit och att de sedan verkligen lyckas. Måste vara jobbigt det där med att skaffa syskon också. Jag förstår att det är en mycket stor sak om/när man kan ge sitt barn det att få ha hela sitt liv. Det är ju ingen liten grej det heller. Men just nu är jag bara bitter och egoistisk och tänker att den där resan aldrig kommer att bli av för mig. Spelar det dig någon roll att du har ett barn redan? Jag menar, kan du känna trygghet i att du faktiskt kan få barn eller känns det liknande det du kände innan du fick Hubbe?

Stajners - tack för ditt svar! Rent statistiskt ser det ju bättre ut om man har ett levande barn och tre missfall än om man bara har tre missfall (eller fyra som jag tror att jag haft). Men det är klart, när det är så svårt att fastslå orsaker (jag har inga förväntningar på det området), och missfall är så vanligt så talar ju statistiken för massan och inte för individen. Förhoppningsvis har vi gjort bort vår del av oturen nu helt enkelt. Kanske har jag ett barn redan inom ett år, man vet ju aldrig liksom. Men nu har jag gått ner mig i både det här och i andra saker som händer i mitt liv. Och med en mor som kom i klimakteriet vid 38 så har jag svårt att släppa tanken på om barn nånsin kommer att vara en del av mitt liv. Och om jag hinner få barn, hinner jag få två? Jag väntar på svar om mitt amh-värde. Och den största mardrömmen är väl att äggreserven och kvalitén redan är dålig. Kanske skulle det förklara mina missfall också.
Har den där läkaren en kontrollgrupp som inte kontaktar honom? Jag vet inte om jag ger så mycket för hans uttalanden faktiskt (men jag vet ju inte mer än det du berättat heller). Jag är ganska bra på det här med forskning och forskningskritik, och tyvärr är även läkare bara människor med en massa tillgänglighets-bias i sina attityder och råd. Han bör ju egentligen inte uttala sig om något alls innan han har sammanställt sin rapport och den är peer reviewed.
Bild

Bild
MF juni -12 vecka 5
MA april -13

anile
Alltid online

Inläggav anile » 20 jul 2012, 22:58