Vi vill ha en bebis

Träffa andra som har svårt att bli med barn här.

Vi vill ha en bebis

Inläggav Eleonora1980 » 16 aug 2016, 23:12

Hej! Mitt namn är Helen och snart fyller jag 36 år :( . Ja ;6....kanske för gammalt att få barn. Jag och min sambo har varit ihop i 14 månader och lika många månader har vi också bott ihop. Redan förra året började vi prata och planera när vårt första barnet ska komma. Och första månaden har redan gått.
Jag hade mens den 23/7. Jag har ganska regelbundet mens... Och jag till och med hade lite ont när ägglossningen var igång. Mellan dag 11 och dag 20 hade vi sex varje dag. Vi missade ingen dag. På fredag den 19/8 skulle jag ha nästa mens. Men den kom idag :( den 16/8. Så....första månaden blev en besvikelse. Det var länge sen jag mådde så dåligt och grät så mycket som jag gjorde idag. Kände mig gammal, att mina ägg är gamla, att detta är straffet för att jag har väntat då länge att skaffa barn, att jag borde ha gjort det för många år sedan....och många andra negativa tankar.
Jag vet, jag borde inte vara så oroligt. Jag har läst många här på forumet som har berättat att de har försökt i flera flera månader. För oss det har gått bara en. Men ändå...man blir ledsen. Jag trodde faktiskt att det var lättare att bli gravid. Man hör så många kvinnor som blir gravida bara på en natt och de vill inte ens ha barn.
Jag är emot abort. Egentligen brir jag mig inte vad dem andra kvinnorna gör. Alla har rätt att bestämma över sin egen kropp och sitt eget liv. Men i mitt värd finns inte abort. Jag är alldeles för känslig och jag vet att mitt psyke hade inte hanterat det. Och framförallt nu när jag vill ha barn.... Det hade varit livets ironi: att göra en abort för 10 år sen och nu när jag vill ha barn inte bli gravid. Jag tror att jag känner mig ganska bra och detta hade jag aldrig klarat. Så...hela mitt liv ( när jag inte ville ha barn) har skidat mig väldigt noggrant och aldrig har blivit gravid. Med p-pilerna har jag slutat när jag var 28 år.
Så...nu har jag tyvärr mens. Väntar på "kanin dagarna" som jag och min sambo har kallat dem för :). Denna gången tänker jag använda mig av ägglossningtester från Clearblue och pricka exakt dem mest fertila dagarna. Och denna gången ska jag inte ens tänka och berekna nästa mens :). Nästa helg är det "kanin dagarna". Hoppas...hoppas.
Hur många av är där ute känner sig igen i min historia? Kram på er!
Eleonora1980
Nykomling

Re: Vi vill ha en bebis

Inläggav Istres » 17 aug 2016, 21:21

Hej Helen!

Det är mycket som ska klaffa för att man ska bli gravid. Man kan helt enkelt ha otur så att det tar ett år. Är kvinnan över 35 år kan man söka utrednig hos gynekolog om man försökt bli gravid 6 månader. Är man under 35 år ska man ha försökt 12 månader. 80 procent blir gravida inom 1 års försök. Då räknas man som ofrivilligt barnlös och då har man svårt att få barn. Ändå blir faktiskt 90 prorent gravida inom 2 års försök så det kan ta tid.

Ja, det är jobbigt när det inte går. Det är fruktansvärt när mensen kommer. När man tror att nu måste de ändå fungerat. Nu har vi haft sex varje dag under ägglossningen. Men så kommer mensen och man faller i ett bottelöst hål.

Jag hoppas att ni lyckas snart så ni slipper vara ofrivilligt barnlösa. Att vara ofrivilligt barnlös är det värsta jag någonsin varit med om och det blir värre och värre ju lägre tiden går. Har gjort utredning och fått domen att vi med stor sannolikhet faktiskt inte kan lyckas själva. Jag vet att det kommer bli värre. Tänk om våra 3 fjuttiga ivfförsök vi nu väntat på i 4 månader inte fungerar? Tänk om det aldrig kommer att gå? Tänk om jag alltid kommer leva barnlös? Hur kommer jag och min man klara detta?

Jag vet att det är svårt när det inte får direkt. Men försök ta det lugnt åtminstone 6 månader. Är du inte gravid kring jul så sök utredning. Minbebis har ett forum för tjejer som försöker bli gravida. Där finns många som har försökt några månader som delar hopp och förtvivlan. Där finns tjejer som är både under och över 30 år. Jag har hägt här på Minbebis ett år och så många tjejer har delat den oro du skriver om. Efter några månader har de allra flesta vandrat vidare och fått barn. Några av oss står kvar och stampar på samma ställe.

Om du inte är gravid inom 6-12 månader finns det tjejer här eller på typ familjeliv som kan stötta i den livskris ofrivillig barnlöshet innebär. Jag hoppas du slipper komma till oss. Men hamnar du där finns vi här för dig.

Lycka till!

Istres
Istres
Stammis

Inläggav lillamee » 18 aug 2016, 10:27

Hej Eleonora!
Jag känner igen mig i den förtvivlan en ovälkommen mens kan ge.
För mig och min sambo tog det två månader, det slutade i missfall och vi fick vänta ytterligare några månader innan det tog sig igen. Totalt sett försökte vi i sju månader. De första menstruationerna efter missfallet var jobbigast.
Jag började med tempning, för att det är så svårt att bara sitta overksam. Då känns det som att man gör något! Och jag var trött på att betala så mycket för alla extra stickor som gick åt när jag försökte detektera min äl.
att tempa lärde mig mycket om hur min kropp funkar och jag rekommenderar det varmt!
Jag kände mig mer och mer desperat när det inte tog sig och provade att använda en menskopp direkt efter sex! Nu finns det absolut inga studier på detta så det är upp till var och en men jag tänkte att det går ju att prova, funkar det inte så har jag ju mensskydd för flera år framöver ;)
Det tog sig på första försöket med menskopp :D Det går ju inte att veta om det var det som gjorde det men jag är glad i alla fall!

I övrigt håller jag med Istres som är en klok kvinna, jag har läst många av hennes inlägg då vi följts åt i en del trådar här på forumet :)
Stort lycka till!
Användarvisningsbild
lillamee
Alltid online

Bor: Liten ort

Inläggav Verde » 18 aug 2016, 22:19

Jag håller med både Istres som är en klok kvinna, precis som lillamee sa, och lillamee som även hon är en insiktsfull person. Försök att inte redan nu drabbas av misströstan! Det kan ta tid, och ju längre tid det tar desto sämre kommer du att må och desto djupare kommer avgrunden att bli. Det är svårt att komma runt skulle jag säga. Men om det går att hålla tillbaka de första 5-6 månaderna har du mycket att vinna. Gräv inte ner dig redan nu, du har bara försökt en enda gång. Det är inte alltid man har friska ägg bara för att man har ägglossning, och det är inte heller säkert att man har ägglossning även om hormonerna pekar på det. Kanske blev det en befruktning - men uppemot hälften av alla befruktningar slutar i (ofta oupptäckta) missfall. Och då innan man ens vet att man är gravid. Lyckas man sen bli gravid finns missfallsrisken och den ökar ju tyvärr med åldern, liksom sannolikheten att få till en befruktning minskar. 36 år är absolut inte för sent, men det kan vara svårare än när man är 23 och man får helt enkelt gå in i processen med mer tålamod och ödmjukhet.

36 år och har redan från början startat barnskapandeprocessen med fullt artilleri - då skulle jag säga att du har goda chanser. Försök att ge det lite tid och låt dig inte drabbas av panik, det kommer bara tära ut ditt psyke. Tar det längre tid finns det många kvinnor som kan vara ett stöd och som vet hur det är, de är utspridda i lite olika trådar här.

Jag var 30 år när vi började och hade inte haft hormonpreventivmedel på nästan 10 år. Ändå tog det för oss 7 försök, varpå vi fick missfall och därefter ytterligare 7 försök. Jag blev fullständigt nedbruten och även om jag inte kunde förstå hur det skulle kunna bli värre, så blev det värre vid varje mens. På 13e försöket totalt sett tog det sig äntligen och nu väntar jag en liten i början av oktober.

All lycka till, och förhoppningsvis kommer det snart vara er tur!
Verde
Alltid online

Inläggav Eleonora1980 » 18 aug 2016, 22:27

Hej Istres och Lillamee! Tack för svaret! Det var snällt av er att dela lite av era tankar med mig. Jag är glad för dig Lillamee som har lyckats och jag önskar lycka till Istret med ivf behandlingarna. Hoppas verkligen att de ska funka.
Egentligen det är det jag är rädd för: att behöva/ vara tvungen att köra dem. Min syster har gjort 6 st. utan nån resultat. Sen väntade de i två år till adoption. De var godkända till och med till 2 barn ifall de var syskon ( för att undvika separera barnen). Resultaten: noll. Ja... Nu efter 10 år och alla möjliga processer som de har gjort...har accepterad till slut att de är ofrivilliga barnlösa. Och jag är sista hoppet i vår familj som kan få ett barn... Mja..jag känner inget press alls...
Allt som händer mig nu är som en deja vu men denna gången är jag som spelar huvudrollen och inte min syster länge.
Istret hoppas verkligen att ni lyckas med dem. Tro på din chans. Kram!
Eleonora1980
Nykomling

Inläggav Istres » 19 aug 2016, 19:07

Hej igen!

Det måste vara mycket tufft för din syster att gå igenom så många behandlingar och att inte lyckas med adoption. Så fruktansvärt jobbigt för henne och hennes partner.

Nu kommer jag låta hård och jag kommer inte skriva i denna tråd igen. Du har försökt 1 gång och 1 gång är faktiskt ingenting, hur jobbigt det än känns. Du kommer med 80 procent chans bli gravid inom 1 år. Om du inte är gravid inom 6 månader kan du och din partner göra utredning i ditt landsting. Efter 6 månaders försök kan du komma till detta forum för personer som har svårt att få barn och då kommer jag peppa dig och dela din sorg och ditt hopp genom utredning och eventuell behandling. Tills dess rekommenderar jag dig varmt att skriva i forumet för de som vill bli med barn. Där finns till exempel BIM-trådar där tjejer mellan 20 och 40 år följer varandra och delar med sig av känslor innan ägglossning, innan mens och om mensen mot förmodan kommer. Du har försökt 1 gång och skriver i ett forum för personer som har svårt att få barn... Jättejobbigt att du mår dåligt, men nej, du är inte ofrivilligt barnlös.

Är du så extremt orolig att du efter 1 försök tror att du har svårt att få barn kan du ringa en privat IVF-klinik (t.ex. Sophiahemmet i Stockholm) och betala för utredning. De kommer inte ta emot dig om du inte vet att du har ett medicinskt hinder att få barn. Då snackar vi svår endometrios, att du vet att du saknar äggledare eller att du har extremt oregelbunden mens. Du kan även betala privat för blodprover som visar typ äggstocksreserv, men det kostar dyra pengar, bara googla.

Ännu en gång lycka till med dina försöka att bli gravid. Hoppas du slipper komma tillbaka till denna tråd om ett halvt år.

/Istres
Istres
Stammis

Inläggav Lakritsbiten » 28 sep 2016, 04:22

Helen - förlåt, men HUR kan du jämföra din "historia" med folk som försökt i mer än 6 månader, mer än ett år - en del uppemot tio år? Det är rent oförskämt, och jag hoppas du är lite mer betänksam mot andra i de här forumen i framtiden. Ett försök är som sagts här ovan INGENTING - och det är ett hån mot de som försökt länge att få det att låta som om man är ofrivilligt barnlös i det läget. Jag har bekanta härinne som försökt i mer än sex år, och en del av dem tar alltid oerhört illa vid sig av sådana som du som skriver i "svårt-att-bli-med-barn"-forumen. Trist att du mår dåligt, men försök då mentalisera hur det är för dem som FAKTISKT är ofrivilligt barnlösa. Har du någon form av empati borde det inte vara så svårt att sätta sig in i hur det känns för dem när du skriver här - du har ju tydligen en syster som verkligen ÄR ofrivilligt barnlös.
Snälla - tänk till innan du skriver obetänksamma inlägg i fel forum igen, och all lycka till med att bli gravid.
Lakritsbiten
Stammis

Inläggav jasmineelisabeth » 28 mar 2017, 00:42

Hej!
Så tråkigt att höra, sånt där är verkligen en besvikelse och jag känner igen mig till 100%.
Har alltid undrat varför det varit så lätt för alla andra kvinnor att bli med barn, de flesta i min umgängeskrets har blivit gravida på första försöket.
Dock fick jag höra av läkare att man ej skulle ha samlag varje dag, utan enbart på dagarna omkring ägglossningen. Kommer inte riktigt ihåg varför.
Men det hjälpte mig iallafall, gick från att ha sex varje dag tills att enbart pricka In dagarna och då funkade.

Hoppas det löst/löser dig för dig . Kramar!
jasmineelisabeth
Nykomling

Inläggav Kristina1992 » 01 apr 2017, 15:45

Hej! Jag rekommenderar varmt progestosteronkräm. Min kompis som har, liksom jag, pco berättade om att hon använde det en månad och då böev hon gravid på en gång. Då provade jag att smörja med denna morgon och kväll och jag fixk imorse två streck!!!! Prova iallfall, det kanske hjälper er med!!!! Kram
Kristina1992
Nykomling

Återgå till Svårt att bli med barn
Annons: