Annons:

vår lilla flicka fick andningsnöd

Kolik och barnsjukdomar, få stöd och prata av dig om den jobbiga koliken och träffa andra i samma situation.

vår lilla flicka fick andningsnöd

Inläggav lillbebbe » 22 feb 2011, 12:40

Söndagkväll tog vi upp vår lilla flicka för att byta blöja och amma innan läggdags. Hon hade sovit i ca 3 timmar och vaknade när pappa lyfte henne för att bära med till badrummet. Innan han hann lägga ner henne på sköt bordet så nös hon och snor kom ur näsan som jag torkade bort och då såg vi att hon var så röd och kämpade. Hon bajsar tänkte vi och avvaktade för att hon skulle bajsa klart men plötsligt började vi inse att det här var annorlunda. Det kom inte nåt ljud från henne och hon blev allt rödare och mer stirrig i ögonen som tårades, läpparna blev snabbt blåa och man såg desperationen i hennes ögon.
vi fick panik och livrädda, jag ringde snabbt sos och hon sa att man skulle hålla henne upprätt och vra lugna...lätta att vara det när ens lilla älskling håller pån att kvävas mitt framför ögonen på en och man inte kan göra så mkt mer.
till slut fick hon tack och lov luft och färgen i ansiktet började blir normal igen och hon slappnade av. så innan ambulansen kom var hon återställd och det hela varade 1-2min men kändes som timmar.
de tyckte att vi skulle åka in för kontroll fast de trodde att det kanske var bara slem som fastnat i andningsvägarna när hon nös. så vi åkte in där barnläkaren konstaterade samma sak men ville att vi skulle stanna kvar natten för övervakning. så jag och lillen stannade där hon kopplades till en apparat som visade puls och syresättningen. den skulle alltså pipa om hon befann sig vid gränsen.
dagen efter kom vi hem då det inte var nån mer fara med henne och de menade att det inte är så ovanligt att helt friska nyfödda ändå gör så då de har mjuka andningsvägar och även mkt slem.
snacka om att man äe nojig nu och kan inte släppa henne med blicken. blir rädd så fort hon är röd och så fort hon nyser eller gör nåt utöver det vanliga. har svårt att sova om natten och är mera nervös än förut.
Är det någon som varit med om liknande? vad gjorde ni då och vad sa vårdpersonalen?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
lillbebbe
Alltid online

Re: vår lilla flicka fick andningsnöd

Inläggav Miss_K » 22 feb 2011, 19:49

Phu att allt gick så bra! Förstår att du verkligen måste fått panik. Du kommer säkert kunna slappna av lite mer snart igen men det är ju inte konstigt att du känner dig lite extra nojig ett tag.

Har inte varit med om något liknande själv men ville ändå skriva, för man förstår verkligen din desperation.

Njut nu av din lilla Bebbe :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

Inläggav Snigel » 22 feb 2011, 21:18

Usch vad läskigt! Kanske du kan skaffa ett andningslarm så att ni känner er lite lugnare?
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav L8i » 22 feb 2011, 22:31

Usch vad jobbigt!! Skönt att allt är bra med henne nu.
Kan inte säga att jag varit med om samma sak, men vår son är tidigt född och hans lungor var inte färdigutvecklade från början. I en vecka låg han i cpap (en slags mask som hjälper till att utveckla lungorna) syrgas samt övrig övervakning (hjärtslag, syresättning, andning) när han först slapp maskinerna satt jag som en hök över honom dygnet runt. Förstår att du är supernervös nu, men jag lovar dig att det blir bättre! Nu är jag inte mer överbeskyddande än nån annan, man glömmer så lätt det som varit jobbigt! Håll ut och var glad för att er flocka är frisk :)
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav lillbebbe » 23 feb 2011, 15:47

Snigel: vad är en andningslarm och hur fungerar den?

L8i: skönt att höra att man blir en normal mamma igen efter en tid. I natt sov jag orolig också men har i alla fall kunnat släppa minnet av den dagen och slutat återuppleva det i huvet hela tiden....det gick inte att sluta tänka på det innan men nu känns det overkligt och som en mardröm...jag hoppas att det betyder att jag har börjat bearbeta det färdigt och snart kunna lägga det bakom mig.

Jag är så nyfiken på hur vanligt det egentligen är (de påstod att det inte alls är ovanligt) och i så fall måste det väl vara nån mer här på minbebis som varit med om liknande.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
lillbebbe
Alltid online

Inläggav soffilina » 23 feb 2011, 18:08

ush vad otäckt!

ett andningslarm är sensorplattor som man lägger under madrassen där bebis sover. dessa registrerar andningen hos barnet och larmar om barnet slutar andas. efter 15 sekunder knäpper det i larmet och efter 20 sek går larmet.

jag har ett sådant till min dotter då jag var helt-nipprig med att kolla till henne heeeela tiden hela nätterna. efter jag skaffade larmet är jag mkt lugnade då jag vet att om hon skulle sluta andas får jag veta det inom 20 sekunder och har iaf en chans at göra något, vilket man inte har annars, man hör ju lixåm inte att en bebis slutar andas.

det är ett tipps iaf, speciellt då hon haft ett andningsstopp. men det är ju upp till dej hur du vill göra. kolla på andningslarm.se om du är nyfiken!
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Snigel » 23 feb 2011, 20:32

En i vår mammagrupp hade ett andningslarm och det verkade vara väldigt bra, så man slipper oroa sej så mycket.
(Sedan hade dom lite otur och en av dom enda gångerna som hon sov utan så fick hon andningsstopp- som tur var slutade det bra ändå).
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav soffilina » 23 feb 2011, 22:57

det förhindrar ju lixåm inte hemska saker att hända, men det är iaf enda sättet att ta en chans i världen att kunna göra något i tid om det hemskaste ändå skulle ske, den tanken lugnar mej, samt att jag inte alls känner behovet av att kolla till henne var femte minut hela nätterna vilket jag gjorde förut, tills jag somnade av utmattning typ 4 på morgonen, och sedan vaknade i panik över att jag somnat efter några timmar...
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Stina » 24 feb 2011, 22:15

Åh fy så hemskt! Jag förstår att ni blev och ännu är oroliga!
Styrkekramar!
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav lillmiraklet » 13 apr 2014, 14:13

Exakt detsamma hände vår första lilla gullunge och vi fick precis samma råd av vårdpersonal och läkare. Allt verkade frid och fröjd, precis som för din bebis, men en kväll hände samma sak och vår lilla älskling dog. Ingen hann göra något. Så du gör rätt i att vara försiktig och uppmärksam, plötsligt och snabbt kan allt ändras och du kan aldrig vara säker.
lillmiraklet
Nykomling

Återgå till Kolik & barnsjukdomar
Annons: