Annons:

Komjölksallergi

Kolik och barnsjukdomar, få stöd och prata av dig om den jobbiga koliken och träffa andra i samma situation.

Komjölksallergi

Inläggav <pyret> » 03 mar 2011, 16:25

Hejsan idag så fick vi äntligen konstaterat att min lille kille är allergisk mot komjölk.

har reagerat mot gröt,välling o pure med yoghurt i. Ringde för länge sen till barn men blev utskälld eftersom dom inte testade om barn reagerade mot köpegröt.

Men nu i feb så prövade jag banan med yoghurt som mellanmål (sån man köper) då så reagerade han mer, kaskadspydde fick utslag och fick pipig andning.

Han har reagerat häftigt mot gröt o välling med, får reaktionen inom någon minut, får nässelutslag, spyr.

Så äntligen genom att först ringa bvc sedan vårdcentral --> remiss till barn så fick vi idag göra pricktest. Mot råg, vete, mjölk o hasselnöt. Mjölken reagerade han rejält emot men det andra var bra.

Sedan tog vi blodprov för att kolla mot gluten o sen kolla värderna.

Nu undrar jag lite hur ni andra som har barn med mjölkallergi, hur ser er vardag ut. Hur lätt är det. Känner att jag måste sätta mig in i en massa. Ska gå till bibblan imorrn. Men är ju alltid nyttigt att prata med verkliga människor om deras upplevelse.
Bild

Bild

mf i v 8+3 sommaren 08
Användarvisningsbild
<pyret>
Alltid online

Status: lycklig tvåbarnsmamma

Re: Komjölksallergi

Inläggav EmmaStina » 03 mar 2011, 16:48

Hej!
Jag har inget barn med någon allergi. Men har en syster som är allergisk mot nästan allt allt i mat väg, mjölkprotein, stenfrukter, citrusfrukter, vissa baljväxter, fisk, tomater, chili mm. Och hon lever ett helt normalt liv, bara att hon får undvika vissa maträtter.
Men det jag ville komma till är att var noga med att läsa på alla förpackningar i början, även de man inte tror. Vissa tuggummi sorter innehåller bland annat nötter och mjölk. Om ni ska äta på resturang var försiktig då, vissa vet inte skillnaden på de olika mjölk-allergierna, min syster bad om mjölkfri mat men fick laktosfri mat, kunde gått illa men gick bra som tur var.
Mjölk behöver man inte i alla fall, se bara till att han får i sig kalk på annat sätt. Och det finns så många andra produkter i affärerna.
Du kommer att lära dig snabbt och din lille son kommer vara expert innan han fyllt två. Barn är jätte duktiga att hålla koll på vad de är allergiska emot.
Så kämpa på och stötta din son :)
BildBild

Bild
EmmaStina
Alltid online

Status: Mamma till en underbar son :)

Inläggav emeliehjaertajonas » 03 mar 2011, 21:05

Hejhej!
Min son har också komjölkproteinsallergi. Vad tråkigt att de reagerade så mot er :( Men angående vardagen. Man kommer in i det otroligt snabbt vad de får och inte får äta/dricka. Har du/ni fått tid till en dietist? Hon/han ger er tips och råd kring mat och pratar lite om mat. Vet inte riktigt vad det är du vill veta? Vi lever i en rent ut sagt toppen tid till att ha barn med allergier! Det finns så många olika produkter man kan använda istället för mjölk. Dock ska du helst undvika soya produkter då barnen kan utveckla en allergi för det med! Sen eftersom de inte kan dricka mjölk behöver de extra kalcium. Oatlys Havredryck + innehåller extra mycket kalcium (lika mycket som vanlig mjölk) och är därför bra för barnet. När det gäller välling finns det 2 sorter vad jag hittat då. Enago mjölkfria välling från 6 månader, den har vi använt till Elias och fungerar väldigt bra. Det finns ju dessutom Sempers mjölkfria välling både från 6 mån och 1 år. Vi ska snart börja med 1års vällingen då Elias snart blir 1år. Har ni fått information från doktorn om de olika namnen för mjölk? Kasein, kaseinat, vassle m.m? Vet som sagt inte vad du vill veta så bara fråga. Ett tips är att ALLTID läsa på innehållet, de kan ändra innehållet över en dag.
Du och jag sen den 8 augusti 2005
Bild
Bild
http://emeliehjaertajonas.blogg.se
Användarvisningsbild
emeliehjaertajonas
Alltid online

BF: 111225
Status: Gift, mamma och gravid

Inläggav <pyret> » 05 mar 2011, 12:59

Hej ja vi ska få en tid till detist skulle få en kallelse hoppas det inte dröjer för länge.. Vi fick en folder där det stod vilka namn som det var så får väl ha en lapp i fickan när man ska gå o handla i början innan man lär sig.. O visst e det skönt att det är nu.. finns ju mkt iaf till glutenallergiker vet jag.. har jag mer koll på =0)

Vi ska få althera på recept som man kunde göra mjölk på o gröt o välling.. Har du prövat det? Sen tänkte jag hur mkt får ni som livsmedelsrecept?
Ammar du än?

Nu så har vi varit o köpt mjölkfritt magarin o bordsmagarin o havremjölk som jag kan äta så länge..
Bild

Bild

mf i v 8+3 sommaren 08
Användarvisningsbild
<pyret>
Alltid online

Status: lycklig tvåbarnsmamma

Inläggav anna_lindberg » 05 mar 2011, 13:11

Hejsan.
Min son är oxå komjölkproteinallergisk.
Ibörjan tyckte jag allt verkade jobbigt, men när man kommer in i det så rullar det bara på.
William har klarat komjölken när den varit upphettad, men nu tycker jag att det har blivit värre så nu utesluter vi komjölk helt och hållet.

På denna sida kan du läsa mer och även hitta en massa goda recept. http://www.mjolkfri.com/

Ta det lite lugnt med soyaprodukter så han inte utvecklar allergi mot det oxå.
anna_lindberg
Alltid online

BF: 161007
Status: Stolt mamma till två underbara barn

Inläggav emeliehjaertajonas » 06 mar 2011, 12:34

pyret
Okey vad bra. Vad konstigt det verkar, vi fick tid till dietist direkt när vi var på mottagningen :S . Så olika det är i landet :O Haha, det är bäst att ha med den lappen :) Det är så mycket olika namn för mjölk som man inte tänkt på innan!
Vi fick profylax, har jag för mig den heter. Som althera i princip. Men då det är modersmjölkersättning egentligen så har inte vi använt det. Har köpt välling och gröt på Ica istället :) Vet inte vad du menar med livsmedelsrecept? :roll: Huvudet hänger inte med ;) heheh Nej jag ammar inte, fick sluta när Elias var 2 månader för han blev inte mätt. Gör du? Det låter bra att ni köpt hem det redan
Du och jag sen den 8 augusti 2005
Bild
Bild
http://emeliehjaertajonas.blogg.se
Användarvisningsbild
emeliehjaertajonas
Alltid online

BF: 111225
Status: Gift, mamma och gravid

Inläggav CattisR » 06 mar 2011, 16:31

Här är en till med komjölkallergisk kille.
Vi kör på med Althera och han gillar den, det var aldig några problem att få han dricka det. De olika mjölkfria vällingarna har han ratat.
Vi har Althera på livsmedelsanvisning, dvs hämtar ut 6 burkar för 120kr.

Ring på måndag och försök boka tid till dietisten, det är jättebra att få komma iväg och få en genomgång så snabbt som möjligt.

Jobbigast med allt tycker jag är när han vill smaka på sånt han ser att vi eller andra äter och han inte får. Sen vågar vi aldrig he honom nånting om vi äter ute eller hos någon annan utan har alltid med oss burkmat, egna kex och sånt. Lite trist utbud på burkmat utan mjölk är det ju också.
På det stora hela kommer man ju in i det och det blir vardag, allt krångel är värt det för vi märkte ju hur mycket bättre han mår.
BildBild
Användarvisningsbild
CattisR
Alltid online

BF: 110723

Inläggav Plastic » 04 okt 2015, 12:17

What I read I really liked it. Thank you for your information!
Plastic
Nykomling

Återgå till Kolik & barnsjukdomar
Annons: