Annons:

vilken månad bäst att få barn?

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

vilken månad bäst att få barn?

Inläggav Humla » 27 apr 2009, 12:59

Har letat runt. Men inte hittat nån liknande tråd och heller inte hittat riktigt vart frågan passar in. Men den här "mappen" är väll okey? Hoppas jag...

Jag är inte gravid än, men planerar att sluta med p-piller i vinter. Sen får vi se när det blir ett plus.

Tänkte fråga er, missuppfatta inte.

När tycker ni är den bästa månaden eller årstiden att få en ny liten bebis? Varför just den månaden eller årstiden? :roll:

Jag menar inte att man ska sikta in sig på en viss månad eller så, bara att om man skulle få chansen att välja, vad skulle man då välja?!

Mina tankar kring detta är att när man får en vår-bebis så fyller den alltid år i början av året, vilket kan vara en fördel när man blir lite äldre. Kan vara skönt att slippa gå gravid i värsta värmen. Men för min del så skulle det nog vara svårt att äta nyttigt under vintern å så, då man går "hög-gravid". Så är det nu i alla fall :oops:

Men om man får en höst-bebis då... (tror det är de jag skulle välja. Vill helst ha i September tror jag) då går man gravid under sommaren, finns massa nyttigt att äta bl.a jordgubbar, man får visa upp magen lite och slipper gå i tjocka vinterkläder, man känner sig piggare på sommaren.

De är väll lite så som jag ser det... En vinter-bebis säger min sambo nej till och jag med faktiskt. En sommar-bebis vet jag faktiskt inte...?!

Hoppas ni vill svara :D
Humla
Rådgivare Minbebis

Re: vilken månad bäst att få barn?

Inläggav EmelieAnnaMarija » 27 apr 2009, 13:23

Det är ju så olika från person till person. Själv har jag länge sagt att jag vill ha i augusti och det ska vi få nu. Men alla har det ju inte lika lätt att kunna planera in sånt. Jag trodde jag hade ganska lätt att bli gravid, så vi hoppades på att det skulle gå på första försöket och det gjorde det också. Jag tycker själv att få i augusti känns bra nu när magen börjar bli stor och jag slipper vinterkläder. Sen känns det bra att slippa vinterkläder på bebis när han är alldeles nykläckt :P
Användarvisningsbild
EmelieAnnaMarija
Alltid online

Inläggav Erikas » 27 apr 2009, 13:40

Jag vet inte varför men jag har fått för mig att det skulle vara jobbigt att ha ett nyfött barn under sommaren. Jag vet ju inte hur det känns efter man fött barn och hur lång tid det kommer ta att återhämta sig men på nåt sätt så känns det som att det skulle vara lättare när det inte är så varmt ute. För mig iallafall.

Jag ska få i början av september och det känns lagom. Då har man lång tid på sig att komma i sina vanliga kläder igen innan nästa sommar. Så augusti/september skulle jag nog säga. För min del alltså. Jag ville ha mellan juli- september och det gick på tredje försöket.

Sen finns det väl lika många nackdelar med att få på hösten som på våren, och fördelar med. Som sagt, svårt för mig att avgöra eftersom jag är helt ny på det här. Kan bara gå på min egen känsla!
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

Inläggav Anna79 » 27 apr 2009, 13:47

Jag tycker att våren/försommaren är en bra tid. Man slipper gå höggravid i den stekheta sommarvärmen. Bebben utsätts inte för lika mkt baciller som en vinterbebis skulle bli. Sen så hinner en vår/försommarbebis växa till sig innan kalla hösten och vinter kommer. Dvs enklare att klä dem och enklare att inreda vagnen. Sen så tänker jag inte på om jag själv är i form eller inte den här sommaren, det är ju inte direkt så att man åker på beachen med en 4-veckors... :)
Vi ville gärna ha i maj-juni och så blev det. Det här med att det är svårare att motstå frestelser på vintern vet jag inte, allt beror väl på vad gravidhormnerna gör med en :wink:
Så går mina tankar iaf
Bild
Anna79
Alltid online

BF: 120514

Inläggav together » 27 apr 2009, 13:58

Såklart alla säger att den månaden de får sin bebis är den bästa månaden(perioden) ... haha
Jag får i September och jag tycker de är helt okej också :) Alla månader är väll bra på sitt sätt :)

Kram Love
together
Alltid online

BF: 170909
BIM: 120109
Bor: Stockholm

Inläggav Erikas » 27 apr 2009, 14:22

Ja jag tror inte det spelar någon roll, isåfall hade man bara kunnat få barn under vissa perioder på året, precis som djur. Bebisen bryr sig nog inte så mycket! :)
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

Inläggav Humla » 27 apr 2009, 14:25

together skrev:Såklart alla säger att den månaden de får sin bebis är den bästa månaden(perioden) ... haha
Jag får i September och jag tycker de är helt okej också :) Alla månader är väll bra på sitt sätt :)

Kram Love

Ja, de e nog så att man tycker att den "egna" månaden är bäst. Men kanske finns här någon som fått fler än 1 barn? eller kanske finns nån som tänkte sig en vår-bebis men får istället en sommar eller höst bebis?! Då är det ju kul och höra hur det är oxå, man har tänkt sig en sak, å sen blev det nått annat.

Kul att du ska få en september bebis, grattis!

Vill tacka alla som nu hunnit skriva några rader, kul å höra vad ni tycker och känner! :)
Humla
Rådgivare Minbebis

Inläggav EmelieAnnaMarija » 27 apr 2009, 14:27

Fast jag hade absolut inte sagt december även om jag skulle få då.. Den månaden känns helt off för mig!
Användarvisningsbild
EmelieAnnaMarija
Alltid online

Inläggav Erikas » 27 apr 2009, 14:32

Nej december känns inte bra. Det tar liksom emot. Man tyckte alltid synd om sina kompisar som var födda sent på året. Och det sitter nog kvar lite i en. Men det är ju jättesvårt att planera in en bebis exakt. Jag tänkte också att det skulle gå på första försöket, jag ville verkligen ha en julibebis eftersom både jag och min kille är födda i juli. Bästa månaden liksom! Men så blev det ju inte, men nu känns det bara kul, har en mycket stor släkt men månaden september är oanvänd i födelsedagsväg. Kan ju lika gärna bli augusti också, om bebisen mot all förmodan vill komma ut en vecka tidigare eller så, vilken är helt ok för mig!
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

Inläggav EmelieAnnaMarija » 27 apr 2009, 14:39

Exakt :) Sen att födas runt jul och nyår är väl inte det roligaste. Känner ett tvillingpar som fyller år på nyårsafton och det är dom inte så glada över :P Juli är en härlig månad ja :) Men september funkar det med, risken finns att vi får då också.. Beräknad till den 23 augusti, kan ju lika väl bli i september då.. Men då skulle vi i alla fall missa halva släktens födelsedagar som är i augusti (i slutet också såklart) :P
Användarvisningsbild
EmelieAnnaMarija
Alltid online

Nästa

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: