vilken månad bäst att få barn?

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Re: vilken månad bäst att få barn?

Inläggav sarahj » 27 apr 2009, 16:24

Vi fick barn 6 april...tycker de va en bra månad, det börjar bli varmt å skönt ute, mysigt att ta vårpromenad me bebis :D nackdelen e väll att de e lite svårt å veta vad bebis ska ha på sig när man e ute, samtidigt som de e varmt nu så blåser de ju kallt, å alla vet ju att man ska "svettas" in våren, de e väll de ända negativa jag kommer på med att få vår bebis..plus att hon kan sova ute i vagnen på dagen å få frisk luft, bara att ställa ut på altanen :) men man kommer va lika lycklig över sin bebis vilken årstid som helst! och tycka att det e jätte mysigt å underbart! :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
sarahj
Alltid online

Inläggav Hannaa » 27 apr 2009, 17:01

Jag har egentligen alltid tänkt att jag vill ha om sommaren. Nu blev det inte det, men jag känner mig lika glad ändå. Man kan inte planlägga allt här i världen, och jag blev mest glad att jag faktiskt blev gravid, för jag har alltid varit rädd att jag inte kunde bli det. Nu är terminen i november och jag känner faktiskt att det gör INGENTING så länge det blir bebis på mig också :) Man får bara planlägga efter årstiden, och det går nog bara bra :) Och om man är väldigt upptagen av när på året man har födelsedag så kan barn tycka det vara tråkigt, men när man blir äldre så vill man vara född så sent som möjligt på året :lol:
Bild

Bild

Bild
Hannaa
Alltid online

BF: 091121

Inläggav Malahannah » 27 apr 2009, 17:57

Jag går och hoppas på att vi har lyckats denna gången (ska testa till helgen) och efter jag läst detta forumet började jag tänka lite.. Då blir det en januaribebis vilket känns riktigt bra. Vill inte ha i december där är alldeles för tjockt redan :) Till sommaren är bebben tillräckligt stor för att man kan vara ute och njuta av sommar och förhoppningsvis så har man kommit tillbaka lite till sin forna form :D Det som jag kom på som nackdelar är att det blir en massa ljugeri innan man vågar berätta att man är gravid. Nu på försommaren och in i sommaren är det en hel del fester och det kan ju vara lite svårt om man inte vill berätta för alla med en gång.
Jag är 22 är så de flesta i min kompiskrets festar rätt mycket fortfarande. :roll:
Men som ni säger alla månader har för och nackdelar!
Malahannah
Stammis

Inläggav LillaMalin » 27 apr 2009, 18:27

Jag kan bara säga en sak i alla fall..det är ett hlevete rent ut sagt att gå höggravid på sommaren! Det var det värsta jag varit med om. Även om jag fickk rätt tidigt i mitten på juni men hela maj och juni var så fruktansvärt varma förra året så jag trodde att jag skulle gå under alltså. Men annars tycker jag faktiskt att det var rätt lagom att föda i juni. :) Men man kan ju inte riktigt styra det där själv om man nu inte skulle lyckas på första försöket :)
Bild
Användarvisningsbild
LillaMalin
Alltid online

Bor: Uddevalla

Inläggav Kakan » 27 apr 2009, 18:36

Ja det där spelar ju ingen roll egentligen. Det jag kan tycka är, när barnet sen blir äldre och alla kompisar fyller 18 och får gå på krogen, om man själv är född sent på året så kan man inte själv gå med. Så därför ska jag utsätta min bebis för det, som kommer i november... :oops:

Min dotter är född i maj, och det tyckte jag var en jättebra månad. Man slapp klä på henne jättemycket, men samtidigt tyckte hon det var jobbigt när det var för varmt. Sen att ha en riktigt liten under sommaren ställer ju till det ibland när det vankas sommarfester... som min bästa kompis som gifte sig när Stella var 3 månader. Vi kunde inte ha barnvakt för vi tyckte hon var för liten att lämna bort hela dagen. vilket resulterade i att vi fick släpa med henne hela dan, och jag var brudtärna och allt! Och jag kunde ju inte dricka eftersom jag ammade... nä, det hade jag kunnat vara utan faktiskt.

Men allt det där är ju petitesser, det finns alltid tillfällen när det är opraktiskt att ha en nyföding. Nästa bebis kommer ju vara pytteliten på nyår, t ex, kanske inte heller så kul... men då pratar man ju bara om fester, och det kan man faktiskt klara sig utan ett tag! :wink:
Bild

Bild
Kakan
Alltid online

Inläggav Kakan » 27 apr 2009, 18:40

Kakan skrev:Ja det där spelar ju ingen roll egentligen. Det jag kan tycka är, när barnet sen blir äldre och alla kompisar fyller 18 och får gå på krogen, om man själv är född sent på året så kan man inte själv gå med. Så därför ska jag utsätta min bebis för det, som kommer i november... :oops:

Min dotter är född i maj, och det tyckte jag var en jättebra månad. Man slapp klä på henne jättemycket, men samtidigt tyckte hon det var jobbigt när det var för varmt. Sen att ha en riktigt liten under sommaren ställer ju till det ibland när det vankas sommarfester... som min bästa kompis som gifte sig när Stella var 3 månader. Vi kunde inte ha barnvakt för vi tyckte hon var för liten att lämna bort hela dagen. vilket resulterade i att vi fick släpa med henne hela dan, och jag var brudtärna och allt! Och jag kunde ju inte dricka eftersom jag ammade... nä, det hade jag kunnat vara utan faktiskt.

Men allt det där är ju petitesser, det finns alltid tillfällen när det är opraktiskt att ha en nyföding. Nästa bebis kommer ju vara pytteliten på nyår, t ex, kanske inte heller så kul... men då pratar man ju bara om fester, och det kan man faktiskt klara sig utan ett tag! :wink:

Haha, jag ser nu när jag läser mitt inlägg att jag låter som en riktig alkis... det enda som jag tyckte var bra/jobbigt var när jag kunde/inte kunde gå på fest... :oops:

Å andra sidan får man kanske säga att det är bra att det bara var det jag tyckte var jobbigt, för det kan man som sagt vara utan...
Bild

Bild
Kakan
Alltid online

Inläggav mini-me » 27 apr 2009, 18:41

Jag har en dotter som är född i början av Oktober och har ända sedan dess tänkt att mars/April måste vara den "ultimata" månaden att få barn... Det är i år 9 år sedan hon föddes, så jag har hunnit grunna en del. Står dock fortfarande fast vid detta! Nu väntar vi en i början av maj (var ju tvungen att gifta mig först, därav "missplaneringen" :D ) och det känns som en väääldigt bra tid faktiskt! Därför:
- Barnet fyller år hyfsat tidigt på året (vilket var värt mycket när man va liten, NI MINNS VÄL!?!)
- Man slipper gå gravid under sommaren, med allt som hör därtill; Värme (uhhh svullen svullen kropp), grillkvällarna med vännerna(som inkluderar vin, ostar, rött kött, och om man råkade ha den lasten en (femton?) cigg...), semester-tider med picnickorg & spontansex i gröngräset med kärleken (Och näää, det känns INTE lockande med en bamse-mage!). En kall å go afterwork-öl i den sommarvakna småstadsidyllen. Kan komma på 1000 saker tror jag!
- Att vara gravid kan vara ganska tråkigt. Vinter & höst kan oxå vara jäkligt tråkigt. Perfect match alltså om det ändå ska vara lite trist. Man vill ju mer än någonsin sitta hemma och kolla på film och äta gott när man är gravid. Passar mycket bättre att göra det på vintern!
- Man slipper packa på bäbis massa varma overaller det första man gör.
- Man slipper ha lika lätt för att få mjölkstockning.
- De första 2 månaderna handlar om att hitta rutiner och mata, mata, mata... Sen blir det perfekt att börja ta med bäbis på lite utflykter till vänner och bekanta under semestermånaderna som kommer. HEJ SOCIALA LIV!!!
- DET ÄR SÅ VACKERT UTE NU ATT MAN STÅR UUUUT ATT GÅ OCH VÄNTA DESSA SISTA VECKOR!!!
:D :D :D

Nä, jag är nästan säker på att det måste vara toppenbäst att få nu... Och snart sitter man här med facit i hand, i alla fall vad gäller Höst vs vår!!!

Kram på er!
Användarvisningsbild
mini-me
Alltid online

Inläggav mini-me » 27 apr 2009, 18:45

Kakan: Om du låter som en alkis, så gör jag de me... :lol:
Herregud, det är klart att man klarar sig utan alkohol!!!

Fast nu hade det allt varit jääääkligt gott med ett glas vin. Eller en kall öl. Eller ett glas bubbel! Eller en Mojito.... Fn... :roll:
Användarvisningsbild
mini-me
Alltid online

Inläggav Erikas » 27 apr 2009, 21:41

Du säljer verkligen in din månad väl Mini-me. Allt du skrev var ju så sant!
Och det där med att låta som en alkis... Gud vad jag saknar ett glas vin och en cigarett, eller en kall öl och en cigarett, eller ett glas mousserade och en cigarett...ÅH CIGG!
Fast jag är inte sugen egentligen, jag hade aldrig tyckt det var gott nu, men jag tyckte det var väldigt gott förr...
Det blir väl så att man saknar det man verkligen INTE får göra, förbud är ju hemska!
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

Inläggav miiaar » 27 apr 2009, 21:47

Jag tycker att sambon och jag har prckat in årstiden bra..
slipper gå gravid i sommarvärmen. Bebisen slipper hettan från början, utan kommer i det härliga vårvädret, inte för varmt, inte för kallt, utan lagom :D
Det är vad jag tycket, bebis på våren helt enkelt :D
Bild

Bild

Bild
miiaar
Alltid online

BF: 110211

FöregåendeNästa

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: