Annons:

vilken månad bäst att få barn?

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Re: vilken månad bäst att få barn?

Inläggav Ki27 » 27 apr 2009, 21:56

Hihi, ja det spelar kanske inte så stor roll, fast det beror nog lite på hurdan graviditet man har oxå?

Jag hade en ljuvlig graviditet och kände det inte alls jobbigt att vara gravid över sommaren, tyckte det var toppen, behövde inte skaffa varma jackor som passa, skor, etc... på sommaren kunde jag ha mina vanliga kläder i princip, töjbara linnen o vanliga byxor med mjuk midja!

Jag drömde om att få i september, för det passade vår familj hade jag tänkt, haha, det var tomt den månaden liksom...
Jag å andra sidan fyller i maj vilket jag tycker är toppen!

Men att få bebbe i september var fint, första tiden är man ändå bara inne o försöker finna sig i o va mamma, det får gärna öösregna, vara grått o trist ute, har ändå inte tid att bry mej. Sen så är det bara att stoppa ner bebbe i nått stort o varmt ner i vagen o knalla ut.
Lagom till våren börjar han vilja titta ut ur vagnen o nu är han så stor att han uppskattar att vara ute o åka vagn, fika, gunga, o bara hänga med mamma! Har vi tur blir det badväder snart oxå!

Jo, september tycker jag blev kanonbra! :D
Fick en go liten son, september 2008
Ki27
Alltid online

Inläggav Bagheerah » 27 apr 2009, 22:19

Andrea är född 30 December, ock det var ingen hit. Var 30 grader kallt i 3 veckor. Fick pälsa på ungen rejält bara man skulle ut i bilen.. Ock fick mjölkstockning som krävde antibiotika med påföljande magsmärtor hos bebisen 4 gånger på 2 mnd. Ammningen gick åt h#te. Sen är hon minst ock yngst i klassen. Tycker hon är tråkigt.

Nu kommer lillen i månadsskiftet juni/juli. Har varit bra att gå gravid på hösten ock vinteren. Men börjar redan nu känna av värmen ock svullnaderna (som inte var lika jobbiga förra gången). Hoppas inte maj ock juni blir för varma....
Nästa unge vill jag ha i slutet på april till början på juni om jag får välja. Gravid på hösten/vinteren ock kommer undan den värsta värmen som höggravid.
Annars är vel sommaren ok att gå gravid på. Kan visa upp magen lite ;)
Bild
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
Bagheerah
Alltid online

BF: 090626

Inläggav Strumpan » 28 apr 2009, 01:11

Nästa unge får gärna komma i mars-maj om jag fick välja. Allra helst i början av maj. Snart börjar vi :) ...
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav staren » 28 apr 2009, 06:59

hej! Jag fick höra innan jag var gravid att Maj är den bästa månaden att få bebis.. inte för varmt och inte för kallt, sen blev jag gravid och kom till inskrivningen och var beräknad 26 maj och min BM sa att det är den bästa tiden på året att få barn på :P efter vårat UL blir vi flyttade till 4 juni.. jag kan tänka mig att början på maj är perfekt o få bebis.. jag som är höggravid nu skulle själv aldrig vilja gå högggravid i sommar om det skulle vara en högsommar med tanke på att värmen ger en mer vatten i kroppen och man är redan varm som gravid och jag skulle svettas som en gris på hösommaren ha ha men det är helt olika... :wink:
BildBild
staren
Alltid online

Inläggav Humla » 28 apr 2009, 10:11

Oj, va kul att så många hittills svarat på denna tråden. Är kul att höra hur ni tycker å tänker, många olika åsikter.

Fast visst är det så som alla säger, man gillar sin "egen" månad bäst :lol:

Jag som inte är gravid än, utan planerar. Kan säga att det är intressant att läsa om hur det är att gå gravid genom dom olika årstiderna och månaderna. Har förstått att Sommaren kan vara jobbig och vintern är inte kul... Ser fram mot att läsa mer :D
Humla
Rådgivare Minbebis

Inläggav Lingon28 » 29 apr 2009, 12:57

Jag tycker inte det spelar ngn som helst roll vilken månad man får bebis. Jag är glad om jag kan få en. Sen om det blir i Mars eller December. Min dotter är född den 20 december, tror inte att hon kommer att se det så negativt. Det är väl lite vad man gör det till antar jag ?!!
Bild
Användarvisningsbild
Lingon28
Alltid online

BF: 100131

Inläggav mliwalfridsson » 29 apr 2009, 13:31

Det är lite taskigt att få barn i slutet av december, jag är beräknad till den 16 december. Det kunde jag inte välja riktigt då bebisen inte är planerad :P
Men den är så jätte välkommen i decmber så :)

Jag hoppas inte att man går över tiden och prickar in jul och nyår, precis som skrivits, man har alltid tyckt synd om dom som fyller år då, och sen är det så att min pojkvän fyller den 25 december :P det tyckte jag var skit taskigt mot honom, nu kankse han får en födelsedags present. :P och bebisens blivande farbror fyller med år den 25 december även fast det är två år emellan min pojkvän och hans bror, helt otroligt att komma på samma datum, :P

jag tycker alla månader är bra att få i ändå, då får man ju sin lilla knodd :)
Bild
mliwalfridsson
Stammis

BF: 091216

Inläggav __Mimi__ » 02 maj 2009, 19:08

Min plutta är född i slutet av november och jag tyckte det funkade bra. En fördel med att föda i "opopulära" månader är att man inte behöver oroa sig så mycket för att det ska vara fullt på BB, för det kan det ju vara under "högsäsong"..
En annan fördel med att få en vinterbebis är ju att man ändå inte är ute så himla mycket de första månaderna med en ny bebis och det passar ju bra när det är kallt. Och nu känns det roligt att hon har blivit lite större till sommaren och därmed uppskattar promenader och liknande lite mer :)
Sen är det såklart lite jobbigt med mjölkstockningsrisk, overaller och RS-oro om man får ett vinterbarn...
Jag hoppas på att få till en tvåa till nästa år i april - juni, det skulle vara perfekt... men man kan ju bara hoppas :P Trean skulle jag vilja ha i augusti - oktober 2012 eller mars - juni 2013 om jag fick välja!!
Användarvisningsbild
__Mimi__
Alltid online

BF: 111102

Inläggav StarringM » 02 maj 2009, 20:11

Alla årstider har väl sina för- och nackdelar :)
På sommaren kan man tycka att det är för varmt med en nyfödd bebis och svårt att veta hur varm eller kall bebisen är..
På hösten, ja då är du nästan höggravid under sommaren, och det kan vara en riktig "pina" för dom flesta..
På vintern kan man istället tycka att det är alldeles för kallt och svårt att hantera en nykläckt liten med alla kläder och så oroar man sig för sjukdomar och lunginflammation och allt möjligt..
Sen har vi den underbara våren, tycker jag iallafall, som egentligen låter "bäst" (kanske dels för att man själv är ett majbarn!) men den kan också vara fruktansvärt varm! Men ska man klaga?
Ska förmodligen få ett majbarn själv :D och hittills har det varit svinvarmt och ibland outhärdligt med svullnader och inte veta hur jag ska klä mig - för när andra fortfarande fryser så ser man dum ut i tunna och enkla plagg och gnäller i princip konstant över svettningar och det ena efter det andra. Men så är det :lol: finns alltid något tycker jag hehe..
BildBild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
StarringM
Stammis

BF: 090527

Inläggav Kanelbullen » 02 maj 2009, 20:41

Det kan ju bero lite vart man bor också... Jag kan tänka mig att vintern i norra Sverige kanske inte är så trevliga direkt : ) Eller att gå hög gravid under sommaren låter inte heller särskilt kul...

April-Maj är ganska härlig tid (iaf för oss som inte är pollen allergiker) ... Om man kunde välja skulle jag nog föredra att få bebis under våren :)
Bild

Bild

Make a pregnancy ticker

Ma v 15+6 25/10 -08
Användarvisningsbild
Kanelbullen
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: