Annons:

vilken månad bäst att få barn?

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Re: vilken månad bäst att få barn?

Inläggav Mika79 » 02 maj 2009, 21:07

Jag var beräknad till 20 januari men fick 5 februari. Tror att februari-april är bra månader att få bebis. Att vara höggravid på sommaren kan ju inte vara så kul. Jag tyckte att jag hade nog så svullna och ömma fötter under vintern...fy tusan för hur det skulle varit på sommaren. At vara höggravid kring julen tyckte jag var mysigt och jag slutade jobba innan jul och skulle vara ledig 1 månad innan beräknat datum. Det var perfekt att börja ledigheten under jul och nyår då de flesta var hemma. Då har man ju alltid sällskap och sen var det mysigt att boa innomhus med gott samvete. Det känns liksom helt ok att ligga i soffan jämt när det är mörkt och ruggigt utomhus.
Det som jag tyckte var jobbigt med att vara höggravid på vintern var att det var besvärligt att ta av och på stövlar och att försöka hitta några stövlar som passar över extremt svullna vader var inte heller så lätt. Vinterjacka köpte jag en vanlig i parkasmodell där magen fick plats (även om den satt slickat kring magen de sista veckorna)

Vi ville ha barn i början av året så vi började försöka i slutet av april och blev gravida på första försöket. Men det går ju inte lika lätt för alla tyvärr.
Lycka till med bebisverkstaden!
BildBildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Mika79
Alltid online

BF: 090120

Inläggav birtles » 03 maj 2009, 18:49

Jag väntar tyvärr inte ännu, men planerar, skall försöka från och med nu. Men jag vill ha i mars-april-maj.. Det är bra månader tycker jag. Man slipper gå höggravid under sommaren, kan dessutom lyckas gå ned i vikt en hel del till sommaren, återhämta sig, kan vara ute mycket med barnvagnen utan att barnet blir för varmt eller kallt. Jag fyller själv år i augusti, och det har alltid varit lite segt att det har varit två dagar efter och ibland två dagar innan sommarlovet är slut. klasskompisarna kan inte alltid komma på kalas under sommarlov...
Bild
birtles
Stammis

Inläggav Aurora » 03 maj 2009, 20:08

Jag tror det finns för- och nackdelar med alla årstider. Antignen är det jobbigt att vara höggravid en viss årstid eller så är det jobbigt med en liten bebis (för varmt/för kallt...). Jag tror det bästa är att försöka se på fördelarna som man själv kommer ha (även om jag har lite för lätt att se att jag kommer vara tvungen att släpa barnvagn mitt i vintern :S, ska ha i september). Det positiva är ju att vara gravid när det är enklare med kläder och sånt, jag är ändå ledig under sommaren och kan ta det lugnt, då finns det också tid att förbereda. JAg får väl klpa en riktigt bra vinterjacka till mig själv så jag kan gå på långa, härliga (?) vinterpromenader i ett klart, vackert vinterland!!! :D

Bra är också att fylla år i slutet av sommaren. Förhoppningsvis är det tillräckligt varmt för utekalas vilket är toppen hela livet, samtidigt som folk är hemma från semestern :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121102

Inläggav kosejentan » 15 jun 2009, 10:31

Ett tag sedan någon skrev i tråden men jag skriver lite ändå.

Personligen tror jag att Maj/Juni kan vara bra här i norr. De sista åren har våren inte varit så bra vädermessigt men ändå lagom trots regn och kalla vindar. Tror dock det är lättare att klä barnen då. Syrran går gravid nu och är beräknat i mitten på Augusti och hon tycker inte det är skönt att gå gravid hela sommaren. Förvisso bor hon i södra Norge och de har tydligen rätt så bra väder. För varmt, tycker hon.

Noa är född i slutet på November och jag tyckte det var jobbigt. Alltid behöva pälsa på honom när vi skulle ut i bilen och sedan öppna allt i bilen för annars skulle det bli för varmt för honom. Sedan dra igen allt när vi skulle ut. Oron för RS.viruset är inte heller kul. Nu var det så kallt här att vi var knappt ute den första tiden men när han var 3 veckor gammal for vi hem till släkten i Norge. Passade noggrant på att inte vara där det var mycket folk. Inte alltid så lätt när man hade kvar julklappar att handla. Just då var det tur att man inte ammade för jag kunde lämna honom hemma med maken eller syrran när jag rantade runt på stan.

När vi fick Noa skulle vi liksom inte ha fler barn. OM det skulle bli fler så skulle vi försöka tajma in det till våren... tji! Nu väntar vi åter ett barn i November (förvisso två veckor tidigare än Noa är född och har man tur blir det i slutet på Oktober (önskar planerat KS)) och får samma "problem" igen. Men nu vet vi i alla fall vad som väntar oss... Det blir nog bra vilket som. Det gäller bara att ställa sig in på årstiden... :D
Två underbara söner och en make bor i mitt hjärta! :D
Användarvisningsbild
kosejentan
Alltid online

Inläggav Erikas » 15 jun 2009, 14:27

Nu när det börjat bli varmt tar jag tillbaka det här jag tänkte med att det var bra att vara gravid under sommaren. Jag håller på att dö i värmen redan!
Nästa unge ska jag se till att försöka planera in tidigare på året, tidig vår nån gång skulle sitta bra tror jag. Såklart finns det för och nackdelar med alla månader men just nu är nackdelen verkligen värmen, och helst när det är kvavt ute, som det ofta blir i Göteborg.
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

Föregående

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: