Vilken typ av tygblöja???

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Vilken typ av tygblöja???

Inläggav Soofia » 08 aug 2009, 19:05

Vet inte hur många här som använder sig av tygblöjor, men jag skulle gärna ha lite svar från er "erfarna"! :)

Vilken typ tycker ni är bäst?
Vad jag förstår så finns det främst 4 olika sorter;
* Vikblöja
* Formsyddblöja
* Pocketblöja
* Allt i ett

Vi har bestämt oss för att köra med tygblöjor, men funderar på vilka vi ska satsa på. Vad är fördelarna och nackdelarna med varje typ?
- smidigast vid blöjbyte?
- skönast för babyn?
- Läcker minst? Kräver minst byten?
- billigast?
- Enklast vid tvätt etc.?

Dessutom undrar jag vad för märke ni tycker verkar bäst?

Tacksam för alla råd och tankar!!!
Soofia
Stammis

Re: Vilken typ av tygblöja???

Inläggav Kira_85 » 09 aug 2009, 15:28

Hej, jag har inte barn själv men när vi väl lyckas kommer vi också att använda tygblöjor. Min kompis har en liten pojk på 5 månader och de använder tygblöjor, mest i pocketmodell. Hon har mest köpt dem begagnade på nätet, och sparade en massa pengar på det. Sen kan man köpa "startpaket" med olika modeller och pröva sig fram, t.ex. från svenska imse vimse.

Hoppas det hjälpte lite! :) Du har gjort ett smart beslut tycker jag. Det är egentligen konstigt att inte ALLA använder tygblöjor. Mycket billigare OCH mer miljövänligt!
Bild

Bild
Kira_85
Alltid online

Inläggav Soofia » 09 aug 2009, 20:05

Hej hej! Tack för ditt svar och uppmuntran!!! :)

Jo, pocketblöjor är väl det vi kollat mest på. Verkar smidiga. Samtidigt känner jag inte ngn som använder sådana (känner visserligen inte många som använder tygblöjor alls), så jag har varit osäker på om de verkligen är bra??? Känns lite dumt att gå och köpa ett paket, som ju ändå kostar en hel del (även begagnade), om de sedan inte funkar på just vårt barn.... Kanske en god ide att först köpa ett "test paket", men de hittar jag inte begagnade. Kollade just ImseVimse och de tar 1700:- för sitt "kom i gång paket", och där får man inte testa pocketblöjor (tror inte de säljer sådana?). Känns som så mkt pengar bara för att testa...!

Vart köpte din kompis sina begagnade blöjor? Jag har kollat Blocket och Tradera och där finns det ju en del. Men finns det även andra ställen????

Hoppas du får din tygblöjebebis snart!!!
Soofia
Stammis

Inläggav Noz » 10 aug 2009, 17:17

Själv använder jag allt-i-ett blöjor (Formsyddblöja för nätterna däremot). Mina är i bambu, jätte snygga och används f.o.m. födelsen tills bebisen är blöjfri.
Jag valde dem därför dem tas på som "vanliga" blöjor. Det är då enklare för andra (min man t. ex.) att också bytta blöjan.
Tror pocket blöjor är också smidiga att använda...
Jag har inte köpt någon test-paket. Jag har lättat på internet, frågat på forumen som du gör nu, kolat på tillverkarens sida och bestämt mig. Jag ångrar inte alls mitt val :)
Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Noz
Stammis

Inläggav Kira_85 » 10 aug 2009, 19:45

Hej Soofia,

min kompis bor i Finland och hon hittade blöjorna på en sida motsvarande Tradera. Hon hade nog tur som fick en hel drös med olika modeller från samma säljare!

Några blöjsajter som kanske har intressant information är http://tygisar.blogspot.com/ och http://www.pinkgreen.se/omblojor.html

Om du är lite händig av dig så går det ju att sy blöjorna själv också, det finns tips om hur man gör på nätet. Kanske det allra billigaste alternativet?
Bild

Bild
Kira_85
Alltid online

Inläggav cristina » 28 aug 2009, 11:17

Hej Soofia!

Jag ska me försöka hjälpa till lite, har en liten pojke på tre månader och vi använder tygblöjor. Vi bestämde oss också tidigt och när det var en månad kvar till bf beställde jag stora ekonomipaketet från imsevimse. Samtidigt beställde jag några småblöjor från deras sortiment för nyfödda eftersom det kändes som att det var en väldigt liten bebis på G.
Visst kostade det en slant men för oss har blöjorna funkat jättebra!
Dagtid använder vi formsydda tygblöjor eftersom vi har flest av den sorten. På natten använder vi allt-i-ett blöjorna då de har kanonbra uppsugningsförmåga och känns torra mot Leos hud. I paketet ingick också inlägg för torr stjärt vilket vi också använder ibland och det funkar som det ska!

Vet du något om hur bebisbajs ser ut? Det visste inte jag innan vi fick barn... Det kan vara lite svårspolat från tygblöjorna och detdär rispappret som finns för att lätt kunna plocka ut bajset funkar inte sådär jättebra, det fungerar snarare inte alls på mjölkbebisar. Jag säger inte detta för att avskräcka, mer så att du inte blir förvånad sen :-)

Lycka till och berätta gärna vad det blir för blöjor!
Bild

Pojke maj 2009
mf v6+0 (dec 07), mf v9+0 (maj 11)
cristina
Alltid online

Inläggav Soofia » 28 aug 2009, 14:19

Tusen tack för era svar!
Det är en hel värld det här med tygblöjor (och andra blöjor)...

Ja, stora ekonomipaketet från Imse verkar lovande. MEN jag är fortfarande rädd att det inte skulle passa "just vårt barn". Vi har verkligen inte mkt pengar, och att köpa ett sådant paket bara för att upptäcka att det inte funkar, skulle nog dra ner oss lite...

Tror nog att vi ska försöka leta rätt på lite vänner som kan låna oss en eller två blöjor, så får vi testa innan vi bestämmer oss helt. Formsydda, pocket och/eller allt i ett verkar passa oss bäst.

Fick dock just en kommentar från en vän. "Du kan ju inte tvätta de där i den gemensamma tvättstugan! vad ÄCKLIGT för alla andra!!!" Vad tror ni om det? Vi skulle ju inte ha ngt alternativ då vi inte har egen tvättmaskin, men blir det fel gentemot grannar att man använder tvättstugan t tygblöjorna? Hur gör ni? Vad har ni fått för reaktioner?

Tack till er!
Soofia
Stammis

Inläggav cristina » 28 aug 2009, 20:21

Vi tvättar i gemensam tvättstuga och det ser varken jag eller någon annan som problem. Våra grannar vet att det är tygblöjor och tycker bara det är en fin sak.
Dessutom tillhör det god blöjvård att skölja ur dem i väntan på tvättmaskin, man tvättar inte varje dag direkt.
Bild

Pojke maj 2009
mf v6+0 (dec 07), mf v9+0 (maj 11)
cristina
Alltid online

Inläggav Ailenroc » 01 sep 2009, 20:42

Vad larvigt av kompisen att säga så. Man tvättar ju underkläder och andra kläder i gemensamma tvättstugan. Så hon menar att om ett barn skulle kissa eller bajsa på sig så ska man slänga kläderna som blev smutsiga för att det är äckligt att tvätta dom också i tvättstugan? Nä, det låter orimligt. Man tvättar ändå så smutsiga kläder varmt...

Vi ska också köra på tygblöjor (prova iallafall) Vi känner mest för vikblöjor och ha några få allt-i-ett blöjor för far- och morföräldrarna. Det finns rätt mycket ute på blocket och tradera har jag sett. Så vi tänkte nog köpa därifrån och sen komplettera det som behövs.

Fattiga studenter som vi är så känns tygblöjor helt rätt för oss och sen är det ju så himla mer miljövänligt och det känns viktigt för oss...
Bild
Ailenroc
Alltid online

BF: 100128
Status: Nybliven mamma

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: