Vill ej ha preventivmedel. Funkar det med "säkra" perioder?

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Re: Vill ej ha preventivmedel. Funkar det med "säkra" perioder?

Inläggav Babydoll89 » 26 aug 2011, 16:35

det finns något som heter p-dosa som jag ska börja läsa lite om då jag inte kan ha preventivmedel med massa hormoner. Sök på nätet o läs om de :) var på efterkontroll idag så har precis fått veta att det finns =)
Babydoll89
Alltid online

BF: 121001
Status: Äntligen har vi blivit en liten familj!

Inläggav magnoliantrees » 27 aug 2011, 20:18

P-dosa? Det måste jag kolla upp :D

Vi har i alla fall pratat nu och vi har bestämt att jag inte ska sätta in någon spiral, min man vill absolut inte det. Vi ska ha sex och använda kondom när det är osäkert (i samband med ÄL). Vi har sagt att det är okej om jag "råkar" bli gravid i vinter, men inte tidigare.

Det gick plötsligt upp för mig att jag kanske kommer vara gravid snart! Spännande men så himla skrämmande :wink:

Vi har i alla fall bestämt att vi så småningom ska investera i en P-dator/P-dosa, då det verkar bra... :wink:
magnoliantrees
Stammis

Inläggav MonsterMonster » 28 aug 2011, 16:28

Både jag och min syster blev gravida med säkra perioder (hon efter 1 år, jag efter 2 månader) kombinerat med kondom under ägglossningsveckan, så sådär jättesäkert är det uppenbarligen inte. Har haft spiral i många år, och hade rätt mycket besvär av den (fick supermensvärk, bl.a.) och klarar inte heller av hormoner, tycker inte om kondomer, så jag förstår verkligen sitsen du sitter i. :wink:

Kanske kan de få tummen ur och introducera manliga p-piller innan nästa millenium (läste för ett tag sedan om hur bra forskningen gått på det området), men innan dess kanske spiral är det som är bäst, trots allt.
MonsterMonster
Stammis

Inläggav magnoliantrees » 29 aug 2011, 10:41

Okej, jag förstår att det inte är så säkert. Men vi kommer nog fortsätta använda kondom en del, så får vi se. Tycker bara det är så tråkigt och avtändande med kondom! :wink:

Problemet är att jag har mycket rikliga blödningar och mensvärk så jag får sjukskriva mig från jobbet vissa månader. Därför har jag vart lite osäkert till spiral. Så det känns skönt att slippa tänka på det.

Ja, manliga P-piller hade varit kanon! :D
magnoliantrees
Stammis

Inläggav Babydoll89 » 01 sep 2011, 19:06

magnoliantrees : känner samma sak, kondom är så avtändande :P Men vi har sagt att det de får bli kondom nu året ut och sen nästa år så få vi väl försöka köra på "säkra" perioder men om jag blir gravid så blir det en bebis till för vi vill ju ha dom tätt så nästa år är nog lagom att tycka att det är ok om det skulle hända =)
Babydoll89
Alltid online

BF: 121001
Status: Äntligen har vi blivit en liten familj!

Inläggav BellaSanta » 01 sep 2011, 21:20

Säkra perioder funkade inte för mig. Jag var HELT säker på när jag hade ägglossning och kände den tydligt i kroppen men blev ändå gravid på första ickeförsöket. Tydligen överlevde spermierna längre än vad vi trodde eller så spelade kroppen mig ett rejält spratt. Dessutom, att gå och undra varje månad om man "råkat" bli gravid? Vilken stress det hade varit. Har haft Kopparspiral förr och för mig minskade mensen och allting blev bättre med den. Nu kör jag andra omgången med spiralen och det har varit lite värre - lite mellanblödningar (mest flytningar med lite blod i) men jag tror det börjar ordna upp sig...:)
http://glamouramamama.wordpress.com
Bild
Bild
Bild

MA dec 08 v7+3
MA apr 10 v 7+6
BellaSanta
Alltid online

Inläggav magnoliantrees » 03 sep 2011, 12:06

BellaSanta: Ja, det är så olika.
Jag förstår hur du menar och resonerar men jag kan inte riktigt uppleva att jag känner mig orolig/stressad över en ev. graviditet. Snarare tvärtom, att jag gärna vill bli gravid. :wink:

Men jag förstår att säkra perioder inte alltid är så säkra. Vi använder dock kondom också, så vi är inte helt utan. Men det är som du säger. Man tror att man har ägglossning en viss tidpunkt men det behöver inte alls vara så :wink:
magnoliantrees
Stammis

Inläggav BellaSanta » 03 sep 2011, 19:43

Nej visst, om det inte spelar någon roll om du blir gravid eller faktiskt VILL bli det då är ju säkra perioder jättebra ;) hihi
http://glamouramamama.wordpress.com
Bild
Bild
Bild

MA dec 08 v7+3
MA apr 10 v 7+6
BellaSanta
Alltid online

Inläggav magnoliantrees » 04 sep 2011, 11:16

ja, vi vill ju helst vänta minst ett par månader men skulle det bli så att jag blir gravid nu, så är det inte hela världen. Min man vill dock att vi ska vänta ett par månader :wink:

Så vi får se hur det blir! :wink:
magnoliantrees
Stammis

Föregående

Återgå till Min bebis föräldragrupper