HEj amandapersson!
Om du har skrivit på ett anställningsavtal att börja i januari så är graviditet ingen anledning för uppsägning. Du bör däremot tala om för din arbetsgivare när du har blivit gravid (inte direkt men inom rimlig tid såklart, ex efter 12 veckor när graviditeten är säkrare) Så att de får möjlighet att börja leta efter vikarie! En graviditet nu innebär att du kommer hinna jobba åtminstone ett par månader om du mår bra och allt funkar!
När du börjat jobba så får du en sjuklönegrundande inkomst, läs på försäkringskassans hemsida om vad det blir för dig. Sen baseras din föräldrapenning på den. Jag fick uppge min nuvarande månadslön, och på den baserades min föräldrapenning. Så den baserades inte på vad jag tjänade förra året, du får kolla upp vad som gäller för dig nu när du studerat för det har jag inte så bra koll på

Man kan få känna sig dum, men när man väger det mot lyckan att bli gravid och få barn så är det småpotatis enligt mig!
Så läs på på FKs sida så att du känner dig trygg med reglerna och vad du får i FP.
Stort lycka till!