Vill ha barn! Examen om 4 månader!

Plussa tillsammans! Träffa och diskutera med andra som vill bli med barn och som börjat försöka!

Vill ha barn! Examen om 4 månader!

Inläggav Amandapersson » 05 sep 2017, 21:16

Hej nu är de så att sambon och jag varit tms i 7 år och är redo för barn! Han har heltidsjobb och jag studerar till förskollärare och tar examen i januari. Under tiden har jag jobbat mycket som vikarie på förskola. För två månader sedan skrev jag på kontrakt som förskollärare på samma förskola som jag jobbar på nu. Men känner mig så dum att bli gravid direkt innan examen för min chef! Och hur baseras mammapanningen? Jobba också som lagerarbetare i Tim under gymnasiet och fick heltidsjobb där efter studenten och slutade jobba där när jag började högskolan och började jobba på förskolan.

Även en fråga till de som har eftarenheter om allergi. Jag har ganska mycket matallergi och var extremt mycket när jag var liten. Har även djurallergi men tål mina två katter oxh min ena hund som är allergivänlig. Men är de stor risk att barnet också får allergi? Vill helst inte göra av med mina djur!
Tack i för hand :)
Amandapersson
Nykomling

Re: Vill ha barn! Examen om 4 månader!

Inläggav lillamee » 06 sep 2017, 07:58

HEj amandapersson!
Om du har skrivit på ett anställningsavtal att börja i januari så är graviditet ingen anledning för uppsägning. Du bör däremot tala om för din arbetsgivare när du har blivit gravid (inte direkt men inom rimlig tid såklart, ex efter 12 veckor när graviditeten är säkrare) Så att de får möjlighet att börja leta efter vikarie! En graviditet nu innebär att du kommer hinna jobba åtminstone ett par månader om du mår bra och allt funkar!
När du börjat jobba så får du en sjuklönegrundande inkomst, läs på försäkringskassans hemsida om vad det blir för dig. Sen baseras din föräldrapenning på den. Jag fick uppge min nuvarande månadslön, och på den baserades min föräldrapenning. Så den baserades inte på vad jag tjänade förra året, du får kolla upp vad som gäller för dig nu när du studerat för det har jag inte så bra koll på ;)

Man kan få känna sig dum, men när man väger det mot lyckan att bli gravid och få barn så är det småpotatis enligt mig!
Så läs på på FKs sida så att du känner dig trygg med reglerna och vad du får i FP.
Stort lycka till!
Användarvisningsbild
lillamee
Alltid online

Bor: Liten ort

Re: Vill ha barn! Examen om 4 månader!

Inläggav Arnia » 25 mar 2020, 08:21

I'm a primary school teacher and speech language pathologist working in a local kindergarten and our school. I originally hoped to work till the end of the academic year, but I feel so tired and burnt out with these online classes and distance learning. I'm pregnant and it's so hard to combine two part-time jobs and my studies - I've taken continuing education classes last week. My classes:
Arnia
Nykomling

Återgå till Vill bli med barn