vräkt om tre veckor, gravid i 7e månaden. Livrädd!

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

vräkt om tre veckor, gravid i 7e månaden. Livrädd!

Inläggav TiLLTuGG » 27 okt 2010, 14:48

Hej! Har sedan juni 2010 haft krångel med Unionens Akassa. Jag skickade in alla papper dom bad om, trots att jag fick nya brev om kompletteringar på papper jag redan hade skickat in. När jag sen hade slut på lånade pengar och närstående inte kunde hjälpa mig att lägga ut för hyra och dom viktigaste räkningarna så gick jag till socialen för att ansöka om bistånd. Detta var då i Augusti 2010. Jag fick avslag från soc då jag enligt min handläggare inte hade varit delaktig i Akassan utredning, detta grundade dom på att dom inte hade fått in mina papper som jag hade skickat in.
Jag gick då ner till Unionens kontor i den stad jag bor i och fick där hjälp genom att både faxa och skicka in alla mina papper. med andra ord såg hon till så att dom verkligen kom fram. Under denna tid fick jag höra att jag skulle få retroaktiv om 2 veckor. fick hem brev om komplettering men pengarna skulle komma om nån vecka. Vi har nu kommit fram till mitten av september 2010. Jag får till slut hem ett beslut i Oktober (beslutet är skrivet den 8/10) och akassan ger mig då Avslag.
Här sitter jag nu och har fått två hyror hos kronofogden och blir vräkt om tre veckor. Har lämnat in ansökan hos socialen igen efter avslaget från Akassan. Men efter att allt har gått i mot mig när det gäller pengar och inkomst sen i juni så känner jag mig inte direkt hoppfull.
Ska dessutom bli mamma i januari så är gravid i månad 7. Jag vet inte vad jag ska ta mig till och vet inte vad mer jag ska kunna göra? snälla behöver råd och hjälp! För blir jag vräkt har jag ingenstans att ta vägen...
TiLLTuGG
Nykomling

Re: vräkt om tre veckor, gravid i 7e månaden. Livrädd!

Inläggav rockstarmadre » 27 okt 2010, 15:18

Oj, jag beklagar verkligen din situation och det är ju underligt hur dom kan avslå din ansökan. Och socialen med dessutom om du inte har ngn inkomst? Fast om dom anser att du inte har ordnat för dig med papper (trots att du har det) så kan dom ju inte heller betala ut några pengar.

Förstår att du sitter i en knepig sits och jag vet faktiskt inte vad jag själv skulle ha tagit mig till.
Men du har ju möjlighet att börja ta ut föräldrardagar? Då har du ju ngn form av inkomst?
Mamma till:

Nova - 08
Cornelia - 11

Väntar pyret i april -15
rockstarmadre
Stammis

BF: 150419

Re: vräkt om tre veckor, gravid i 7e månaden. Livrädd!

Inläggav TiLLTuGG » 27 okt 2010, 15:28

rockstarmadre skrev:Oj, jag beklagar verkligen din situation och det är ju underligt hur dom kan avslå din ansökan. Och socialen med dessutom om du inte har ngn inkomst? Fast om dom anser att du inte har ordnat för dig med papper (trots att du har det) så kan dom ju inte heller betala ut några pengar.

Förstår att du sitter i en knepig sits och jag vet faktiskt inte vad jag själv skulle ha tagit mig till.
Men du har ju möjlighet att börja ta ut föräldrardagar? Då har du ju ngn form av inkomst?

Svar: Ska börja plocka ut mina föräldrardagar så fort som möjligt (60 dagar innan) vilket för mig är från o med sista november. Ja egentligen påstår jag nog inte att någon gjort fel, förutom att behandlings tiden hos Akassan drog ut på 4,5 månad pga deras slarv med mina papper. Och tack vare dom så sket det sig både med räkningar och Sociala. Får hoppas trots negativa erfarenheter att nästkommande beslut blir ett positivare. För vad gör man annars?!
TiLLTuGG
Nykomling

Återgå till Ekonomi & Jobb