Det finns alltid mer att ge (och få) i en relation!!! MEN det handlar om att både du och din sambo VILL det och för att det ska flyta bättre.
Jag och min man har gått en friskvårdskurs för äktenskap (funkar absolut lika bra för ogifta

) men en sak som den kursen slog extra hårt för är såkallad "äktenskapstid", alltså tid där NI två träffas utan barn. Det kan vara en lunch, en frukost, ett biobesök, eller när barnen har lagt sig. Och tanken är att hitta denna tid varje vecka, och att både du och din sambo är införstådda med att nu är det vår tid och prioritera den. När man har småbarn är det skitsvårt, och min man och jag kämpar på med renovering av hus vi också. Vi har mängder att göra och vi gillar det båda två, men med en liten till på gång och en ettåring som kräver en hel del märker jag att vi börjar bli trötta...
Eftersom vi gått kursen så har vi koll på våra kärleksspråk (läs "kärlekens fem språk" av Gary Chapman, finns i nätbokhandlar, perfekt om ni båda ville läsa) och min är primärt "tid tillsammans" alltså tid där vi sitter i soffan, dricker en kopp kaffe eller te och bara pratar utan att nåt stör oss. Jag fick min man att göra det igår och det ger mig så otroligt mycket, men samtidigt kunde inte han slappna av för han ville vika tvätt och städa och allt sånt för att det skulle vara "klart" innan vi satte oss ner och jag hävdar att saker och ting aldrig blir klara utan det här är tid som vi bara måste ta just nu... (du kan ju förstå krocken

) det hela utmynnade i att vi kom överens om att imorgon (läs ikväll) ska vi göra ett schema för när vi ska "träffas" efter att jag kommer hem från jobbet (han är just nu föräldraledig med vår son) och sonen har somnat och vilka kvällar som han kan få göra "sitt" eller annat på när jag kommer hem.
Vi har varit gifta i 8 år nu och tillsammans i 12år (vi träffades när vi var 17, blev ihop när vi fyllde 18) och vi båda har insett att en relation måste man bygga tillsammans, det är inget som bara händer! Det krävs både mod, tid och vilja för att få det att funka smärtfritt. Dessutom måste båda parter inse att det är det här som krävs för att hålla kärleken levande.
Oj nu blev det långt, men sånna här frågor ligger mig väldigt varmt om hjärtat (jag hjälper till ideellt med praktiska saker kring den här kursen som jag gått, jag håller inte i den själv, men fixar med fika o annat till paren som går kursen) för jag tycker den är superbra. Det borde alla par göra, inte bara för att det är något dåligt i relationen utan för att göra relationen ännu bättre! Vi hade inga uttalade problem, varken jag eller min man värderade vår relation till att må dåligt, utan vi tyckte att vi hade det fantastiskt innan vi gick kursen

Stor kram till dig och jag hoppas att ni kan lösa det här eftersom du ändå skriver att du älskar honom.