Yrsel och huvudvärk

Har du allmänna frågor eller är orolig? Byt erfarenhet med andra

Yrsel och huvudvärk

Inläggav faith and truth » 08 mar 2011, 15:49

Idag i skolan hände det konstigaste jag har upplevt. Har haft huvudvärk mer eller mindre konstant i ca 2 veckor. Är i vecka 14+6 nu.

I dag lyssnade jag till en genomgång av en labb i en universitetskurs. Helt plötsligt känner jag en enorm rastlöshet, som att jag ville gå ut därifrån skrikandes att jag faktiskt inte vill vara med där längre och dumma er som förväntar er det. Trodde att det var hormonrubbningar. Men sedan helt plötsligt trodde jag att jag skulle kräkas. Tänkte att jag blivit sjuk eller så, för mitt illamående gick över för 6 veckor sedan kankse.

Började känna mig yr, som att jag skulle svimma. Bad att få sätta mig ner. Började kallsvettas och andas lite snabbare. Sedan gick det gradvis över, men kände mig mycket trött och matt efteråt, sov både till och från lektionen på bussen i ca 30 min åt båda hållen, trots en nattsömn på 8 timmar ca. Vad tror ni att det var? Åt frukost vid kvart i 8 ca 400 kcal kanske, rågbröd. Åt några riskakor och lite juice och en macka efter den där konstiga attacken vid kl 11.40, det kändes lite bättre då. Kan det ha varit blodsockerfall? Varför i så fall tror ni?

MVH
faith and truth
Stammis

BF: 310811
Status: Lyckan finns hos Gud

Re: Yrsel och huvudvärk

Inläggav EmP » 08 mar 2011, 16:41

Hejsan, jag är i vecka 15 och har upplevt liknande, har haft ont i huvudet nästan konstant i veckor och känt mig yr om jag reser mig för fort och har haft hjärtklappningar, har dock en teori om varför. Jag tror att det beror på att man har mer blod i kroppen nu än tidigare och att det blir en slags spänning i kroppen, hjärtat måste ju pumpa hårdare än vanligt och det kan göra att man andas tyngre, man blir trött fort och hjärtat slår hårdare, det är min teori i alla fall hehe vet dock inte hur bra den är :P
Bild
EmP
Stammis

Status: Gravid och lycklig!

Inläggav faith and truth » 09 mar 2011, 14:32

Jo, det kan ju stämma. Jag funderar dock på om det är så att det har med blodtrycksfall att göra. Min syster som pluggar till sjuksköterska sade igår till mig att det kan vara så att man kan få akuta blodtrycksfall under graviditeten. Det kan antingen orsakas av att barnet trycker med någon av sina kroppsdelar mot ett stort kärl, så att blodflödet stannar av lite (men det förekommer nästan bara under 3:e trimestern, kanske lite innan). I denna tidpunkt av graviditeten kan det komma om man kanske har druckit för lite eller av någon annan anledning får akut blodtrycksfall. Då reagerar hjärnan med att skjutsa igång blodtrycket varför man börjar svettas så otroligt och andas snabbt inom loppet av bara några sekunder. Så jag tror nog att det har med blodtrycket att göra på något sätt, som du säger. Man får se till att dricka ordentligt och inte bli för varm. Jag får huvudvärk när jag är lite varm har jag upptäckt.

Hoppas att du får en underbar graviditet utöver huvudvärk och yrsel, och en lätt förlossning. :)

Kram och tack för ditt svar!
faith and truth
Stammis

Inläggav naellie » 09 mar 2011, 18:03

Känner också igen det där :) yrsel, illamående, svettningar. har också kopplat det till blodtrycket. brukar gå över efter en stund.
Jag är inte så haj på kalorier- men hade du inte ätit nånting mellan kvart i åtta och kvart i tolv??????? tänk på att bäbisen tar massor med energi!!! :shock: jag äter med max två timmars mellanrum och har gjort det sen v 20 ungefär...men minns att jag mådde väldigt konstigt runt v15-16 och blev väldigt illamående igen då.
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav Dezert Roze » 09 mar 2011, 18:43

Hej, hittade lite info på babycenter:

Vad orsakar yrsel och svimning under graviditeten?

Yrsel och svimningskänslor är ganska vanliga i början av graviditeten när blodsockernivåerna ändras. Det är också en tid av omställning – kroppen vänjer sig vid höga nivåer graviditetshormoner. Det är också vanligt att må illa och kräkas, vilket kan leda till vätskebrist. Detta har en tendens att göra yrsel och svimningskänslor värre. Om du dessutom har järnbrist, är det ytterligare en faktor som kan göra det värre.

Blodtrycksförändringar under graviditeten kan också göra att du känner dig yr. I början och mitten av graviditeten vidgas venerna av hormonet progesteron, vilket ofta leder till sänkt blodtryck. Detta är särskilt märkbart när du ställer dig upp hastigt. I senare skeden av graviditeten ökas mängden blod och vätska i kroppen, vilken kan göra så att blodtrycket går upp.

Hur kan jag undvika yrsel?

Håll dina blodsockernivåer jämna genom att äta lite, ofta och regelbundet. Om du har en tendens till yrsel är det klokt att alltid ha något att äta i väskan. Drick mycket, minst åtta glas vatten om dagen och undvik drycker som är vätskedrivande (té, kaffe, coladrycker och alkohol – vilket vi naturligtvis hoppas att du undviker helt i vilket fall).

Ät järnrik mat tillsammans med C-vitamin om du har järnbrist, särskilt om du väntar tvillingar eller haft kort (inom ett år från förra graviditeten) uppehåll mellan graviditeterna. I sådana fall har du förmodligen inte haft möjlighet att bygga upp dina järndepåer tillräckligt.

Läs mer här:

http://se.babycenter.com/pregnancy/ante ... /fainting/
Användarvisningsbild
Dezert Roze
Stammis

BF: 110909
Status: Lycklig...الحمد لله Tack till Gud! =)

Inläggav naellie » 09 mar 2011, 19:50

Ah, super! Babycenter har jättebra artiklar tycker jag :)
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav faith and truth » 11 mar 2011, 10:30

Naelli:
Nej det kanske var i längsta laget att vänta 4 timmar. Jag brukar låta det gå 3 annars, för jag vill inte förstöra min tänder med för tätt ätande. Men jag antar att jag åt ganska lite energi och sen inte åt eller drack på länge, för jag drack ju inget heller.

Dezert Rose: Tack så jättemycket för infon =)

Jag tror inte att jag har järnbrist i alla fall. Hade 132 i hb när jag var hos barnmorskan sist.

Tror det kan ha varit en kombination av lågt blodsocker och lågt blodtryck. Stod upp ganska länge och lyssnade. Innan hade jag suttit och sovit med min vinterjacka på i en buss full med människor, så jag var nog ganska varm också. Jag hade säkert lite vätskebrist också, vilket ju förvärrar eventuellt lågt blodtryck.

Det var inte som ett vanligt blodtrycksyrsel i alla fall då man blir lite snurrig och det svartnar för ögonen. Det här var en betydligt mer obehaglig upplevelse som inte kom efter någon hastig rörelse. det smög sig på och kändes värre och värre. Sen när jag satte mig ner kom svettningarna och den häftiga andningen och sen gick det över. Efter det började jag frysa.

I alla fall så säger sjukvårdsrådgivningen att detta är normalt, så man får väl lita på dem. =)

Tack för era svar.

Kram på er.
faith and truth
Stammis

Inläggav soffilina » 11 mar 2011, 10:45

jag hade konstant huvudvärk i 3-4v runt v 14 å frammåt. jättedrygt. gick aldrig bort. men plötsligt så.
det du upplever låter normalt, mådde åxå så stundtals i graviditeten :)
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Linduli » 29 mar 2011, 16:46

Hej! Jag har upplevt ungefär samma sak som du nu flera gånger redan, och jag är bara i vecka 7. Innan jag visste att jag var gravid trodde jag att jag plötsligt börjat lida av panikattacker eller nåt sånt, men nu tror (och hoppas!!) jag att det beror på graviditeten, eftersom det verkar vara ganska vanligt.
Är väldigt jobbigt när jag blir yr på jobbet, och så vill jag inte berätta för någon att jag är gravid ännu. Speciellt inte eftersom jag har haft 2 missfall det senaste året.. Så hoppas att allt går bra nu!
Hoppas allt går bra för dig med! :)
Linduli
Stammis

Inläggav Dezert Roze » 30 mar 2011, 12:44

Lycka till Linduli!
Hoppas allt kommer gå bra!
Med min andra graviditet hade jag också huvudvärk o det började runt vecka 7 om jag minns rätt. Jobbigt men mödan värd! :D
Användarvisningsbild
Dezert Roze
Stammis

BF: 110909
Status: Lycklig...الحمد لله Tack till Gud! =)

Återgå till Allmänt om sjukdomar och symtom