Yrsel och svimningar

Andra trimestern - gravid vecka 13-26. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 18 - sparkar" skriv den vecka du vill prata om.

Yrsel och svimningar

Inläggav mandelkubb » 08 mar 2013, 12:04

Jag är gravid i vecka 21 och är sedan 1,5 vecka sjukskriven pga yrsel och svimningar.

Jag var yr i flera veckor innan dess och det svartnade för ögonen. Trodde att det var järnvärdet men en koll hos BM visade att alla värden var bra.

Sen svimmade jag två dagar i rad, ena gången sittandes vid bordet och andra gången på hundpromenad. Andra gången var jag rädd för att jag slagit i magen och åkte därför till akuten där jag blev ordentligt undersökt. Fortfarande var alla värden bra.

Dagen efter akutbesöket träffade jag läkaren på MVC och blev sjukskriven i tre veckor. Nu har halva sjukskrivningstiden gått och jag blir som sagt inte bättre. Vissa dagar är ganska ok, andra dagar är jag yr som när man är riktigt full och svimmar flera gånger.

Läkaren och BM sa att det här inte är ovanligt, att det kan bli så kroppen reagerar på en graviditet. Men jag kände inte alls såhär förra graviditeten!

Någon som har varit om en liknande situation? Jag tycker jag blir väldigt trött av yrseln och ovanpå det blir jag ledsen när jag inte kan vara en aktiv mamma som vanligt till min son.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
mandelkubb
Alltid online

BF: 130720
BIM: 121111
Status: Längtar efter ett syskon!

Re: Yrsel och svimningar

Inläggav RainbowBrite » 25 sep 2013, 13:02

Jag har också haft mycke yrsel, inte svimmat men svartnat för ögonen tex i matkön i affären, har fått ta de väldigt lungt hela graviditeten (är i vecka 19) Jag är hemma fru så jag har inget jobb jag måste gå till men har vissa dagar inte kunnat laga mat ens, måste ligga ner. Det är som att man blivit någon annan. Det är frustrerande att inte vara sig själv, förstår att de måste vara jobbigt att inte kunna vara som vanligt med din son.
Jag kan bli snurrig efter måltider och har märkt att de blivit bättre om jag ätit något sött till efterrätt. Tycker också att jag är lite piggare dom dagarna jag tagit järnpiller, men då blir magen kass så de är bara att välja vilket som är värst.. De bästa är nog bara att försöka ta de lugnt och när du känner att du får yrsel bara lägg dig ner en stund. Drick mycke vatten! Hela tiden.
Mvh Jennie
RainbowBrite
Nykomling

Inläggav RainbowBrite » 25 sep 2013, 13:04

Jag har också haft mycke yrsel, inte svimmat men svartnat för ögonen tex i matkön i affären, har fått ta de väldigt lungt hela graviditeten (är i vecka 19) Jag är hemma fru så jag har inget jobb jag måste gå till men har vissa dagar inte kunnat laga mat ens, måste ligga ner. Det är som att man blivit någon annan. Det är frustrerande att inte vara sig själv, förstår att de måste vara jobbigt att inte kunna vara som vanligt med din son.
Jag kan bli snurrig efter måltider och har märkt att de blivit bättre om jag ätit något sött till efterrätt. Tycker också att jag är lite piggare dom dagarna jag tagit järnpiller, men då blir magen kass så de är bara att välja vilket som är värst.. De bästa är nog bara att försöka ta de lugnt och när du känner att du får yrsel bara lägg dig ner en stund. Drick mycke vatten! Hela tiden.
Mvh Jennie
RainbowBrite
Nykomling

Inläggav midnattssol » 15 apr 2014, 11:26

Jag har också varit väldigt yrslig, sen vecka 10 eller något kanske, är i vecka 15+2 nu. Jag har aldrig svimmat, men varit nära flera gånger. Jag tycker nästan att det är mest obehagligt att de kommer så plötsligt, från att inte känna nånting måste jag ligga ned annars så kommer jag att svimma. I början kändes det mest som att det berodde på lågt blodtryck, men det har blivit värre med tiden, och idag är första gången som jag känner mig yrslig och svimmig fast jag ligger ned, som att det inte går att bli av med känslan oavsett. Min man är hemma nu fram tills nästa vecka, men jag är lite orolig för hur det ska bli när jag är ensam. Jag har inte heller arbetat på tre månader (av andra anledningar än fysiska) och ska börja nu i nästa vecka, men är orolig att jag inte kommer att klara av det. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra…
Bild
midnattssol
Nykomling

BF: 140925

Inläggav PyretsMamma89 » 16 apr 2014, 07:40

Upplever de också svårt med yrsel och svimmningar.. är i vecka 28 nu och i princip varje morgon fram till klockan tio är de som dimmigt framför ögonen. Har problem med att gå i trappor blir helt slut! Och när ja ska bära upp tvätten eller plocka ur diskmaskinen blir de oftast så illa att ja måste ta paus och lägga mig ner:( har även svimmat två ggr och naturligtvis var de i kassakön på ikea samt när ja var ute och gick. La mig platt och sen ficl min kompis som jag var ute och gick med springa hem ovh hämta bilen och där log ja mitt på asfalten;))
Bild

Bild
Användarvisningsbild
PyretsMamma89
Stammis

BF: 140714

Inläggav midnattssol » 22 apr 2014, 13:43

Ja det känns som att det bara blir värre, nu får jag typ "svimningsantydningar" varje dag, det är inte alls kul. Jag ska försöka få en tid och träffa min barnmorska i veckan. Om jag får några bra tips ska jag skriva dem här :)
Bild
midnattssol
Nykomling

BF: 140925

Återgå till Andra trimestern
Annons: