Inlägg från: lindelou |Visa alla inlägg
  • lindelou

    Rottweiler/Amstaff?

    Hejsan!

    Jag om min sambo har länge funderat på att skaffa en till hund.
    Nu har vi hittat en blandis mellan Rottweiler och Amstaff på 9 mån. Hans ägare har inte tid för honom och letar efter ett nytt hem till honom.

    Min fråga är nu vad ni tycker om denna blandningen och om ni tror att det skulle kunna bli en bra hund?
    Hur har ni uppfattat dessa raser?

    Jag vill endast ha svar från folk som har erfarenhet av dessa raser, om du inte känner till raserna så vill jag helst inte ha din åsikt eftersom att det lätt kan förvrida bilden av hur denna hund kan komma att bli.

    Tack:)

    Mvh Dennis

  • Svar på tråden Rottweiler/Amstaff?
  • lindelou

    tack för alla era svar!

    ägaren och hunden bor i samma stad som oss, så vi har möjlighet till att hälsa på ofta innan vi isf skulle ta hem honom.
    men era svar har varit till stor hjälp, det är alltid bra att se vad andra med erfarenhet av rasen tycker. jag har innan haft dobberman och rottweiler och vet vad rasen kräver.
    men som sagt, det är kraftfulla raser båda två.

    men tror ni att man på något sätt skulle kunna få det att funka?
    och vad är det som blir jobbigt i en sån här hund?

  • lindelou

    Tack för alla era svar!
    jag skrev till ägaren av hunden och frågade lite om HUR han är.
    klistrar in svaret här så ni får se det själva..

    hej!
    okej men d e bra att ni ställer frågor.
    Han är inte hanilsk, jag tror inte han märker någon skillnad på vad d e för hund som går förbi.
    Oftast när vi möter på hundar så brukar han sätta sig o kolla när dom går förbi så han skäller inte eller nåt sånt. det finns en katt som brukar gå lös härutanför som Dino har blivit lite vän med, han lägger sig alltid ner och väntar på att katten ska komma fram o hälsa, sen kan vi gå vidare. så det skulle nog inte va nåt problem om ni i framtiden vill skaffa en liten katt. :)
    Han har inte vart så mycket med barn men det jag har sett så funkar det likadant som med vuxna. men när han leker så hoppar han ofta då skulle d ju inte funka om en treåring står ivägen :/ men det är väll ett beteende man kan koppla bort han ifrån om man tränar.
    han går ganska bra i koppel, jag brukar ha ett längre koppel så han får mer fritt men ett vanligt brukar funka d me.
    vi gick ju på valpkurs innan sommaren. det var ju bara den vanliga vardagslydnaden men den klara han ganska bra.
    han är väldigt "se på mig" och vill vara med hela tiden. när man damsuger så ska han hjälpa till att hålla munstycket eller "attakerA" den men säger man till tillräckligt många gånger så låter han bli. :)
    Eftersom han är vår enda unge så är han väldigt bortskämd, han har inte fått lära sig att inte tigga, så därmed får han mat vid bordet när vi äter.
    vi gör oss av med han för att jag inte har tiden att träna o springa ute med han. när vi skaffa han så var det inget man tänkte på hur mycket motion han skulle behöva när han blev större. han behöver mycket motion dagligen och jag jobbar heltid o försöker ta ut han lite längre o låta han springa av sig fritt när jag kommit hem. mamma brukar ha han när jag jobbar men då får han inte mer motion än ut o göra det nödvändigA. vi hade gärna haft han kvar men det känns taskigt att låta han gå o lägga sig på kvällen full av energi. :/ då är det bättre för han att han kommer till nån som har mer tid på dagarna.
    det var nog det mesta om han.. :) men är det fortfarande intressant kan ni väll slå en pling så kan ni träffa han.

    Jag tycker inte att det verkar vara en problemhund direkt, men att börja från 0 verkar ju behövas. Kan oxå tillägga att han inte kan vara ensam hemma...men det går ju att lära den.

    vi har nog bestämt oss för att INTE ta den..
    Vad tycker ni?

  • lindelou

    tror väl inte att det bara är blandisägare som så sällan gör det... det gäller nog renrasägare med...

Svar på tråden Rottweiler/Amstaff?