• Banzai

    Problem med sköldkörteln? Del 9

    Då var det dags för en ny tråd igen

    Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

    www.thyroid.se

    Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

    Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

    Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

    nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

  • Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • lunaria

    blombukett: okej . förstår att du vill ta så få som möjligt när du ammar. men jag är nyfiken hur de exakt kom fram till att det var giftstruma för dig?? sitter i en j*vla sits där jag antagligen inte får operation pga att de tror till 99% att det är giftstruma och inte post portum. har också väldigt uttalade symptom så jag är inställd på giftstruma och blir irriterad över att min förra läkare inte ens diskuterat annat alternativ än medicinering. har mått dåligt sen jag födde min son i november så jag väntar på att må bättre nån gång i livet.

    är det förresten någon av er som vet om man kan kombinera thacapzol och levaxin med antidepressiva?? har gått in i väggen konstaterade min psykolog idag och rekommenderade att jag skulle ta det. känner inte sån lust över att ringa min nya läkare som jag aldrig sett eller pratat med så jag skulle helst vilja ringa min husläkare, men hon vet väl istället ingenting om man kan kombinera medicinerna.

  • Banzai

    am zandra: Många läkare envisas med att medicinera giftstruma i första skedet. Jag tycker att man borde få möjligheten att välja direkt.

    Tror inte det ska vara några problem att kombinera, Levaxin fins ju i kroppen normalt så det ska det ju inte vara några som helst problem med & angående Thacapzolens så står det på Fass.se

    Effekten av behandlingen kan påverkas om detta läkemedel och vissa andra läkemedel tas samtidigt. Rådgör därför med Din läkare före samtidig användning av andra mediciner.

    Men tror nästan att det är lungt många blir ju deprimerade pga struma.

  • Bröderna Bus
    Svar på #27
    Mojje71 skrev 2008-04-28 22:06:59 följande:
    Bröderna Bus;Vad sa din läkare om dina emotsägelsefulla värden och situationen i sig?Vad är lio?Kan en förkylning vara orsaken?
    Lio är hormonet T3, ibland behövs även det om man inte blir bra på levaxin... Jag har läst att en kraftig virusinfektion kan utlösa skk-sjukdom, i mitt fall tror jag att det var så men när jag först blev sjuk för många år sen tror jag det berodde på en misskött halsfluss. Jag åt inte upp min pencillinkur för jag skulle ut & festa... *Ung & dum* Jag tror även att p-piller inte vá bra för mej... När jag tänker efter så hade jag ofta halsfluss när jag var yngre.
    Min dr säger inte så mycket, han är dötrött på mej... Sist sa han att han skulle skicka mej till nån annan för han vet inte vad han ska göra med mej! Han är överläkare på medicinmottagning!! Har lärt mej nu på www.thyroid.se att TSH kan sjunka när man tar lio så jag får väl göra som jag gjort över 1 år nu: Vänta & se!!
  • lunaria

    Banzai: tack för informationen!! då ska jag försöka ringa min läkare ändå trots min ångest. jag får ju ångest för att över att huvud taget ta någon tablett så hur jag nu ska kunna börja med en till är den stora frågan, men jag får väl se vad läkarn säger först.

  • blombukett

    am zandra, det syns på TRAK-värdet, har man ett förhöjt TRAK-värde så är det Graves sjukdom/giftstruma. Jag tror att man kan ha Graves utan ett förhöjt TRAL-värde, men det är ovanligt. Det kanske är så det är för dig eftersom läkarna inte är säkra.

    Det finns 3 sätt att behandla, radiojod, medicin eller operation. Om man ska opereras måste man ändå medicinera först så att värdena är normala när man opereras.


    Mamma till Sofia f 26 jun d 3 jul 06 och Oscar f 10 nov 07
  • lunaria

    Blombukett: har inte fått reda på vilket TRAK-värde jag har, vad jag vet iaf!!?? men min läkare sa att mina värden visar på giftstruma, men röntgen (scintigrafin) visar på inflammation så det är därför det är som det är. jag ska fråga efter mitt TRAK-värde nästa gång så jag vet för det har ju stor betydelse då. min förra läkare svamlade mest om allt möjligt så när mötena var över så fattade jag ändå lika lite så jag hoppas att min nya läkare ska vara bättre.

  • Mojje71
    Svar på #36
    Bröderna Bus;
    Talade idag med min läkare, T3 låg på 5.5 och TSH 0.05, så han beslöt att sänka min dagliga dos Levaxin och ny provtagning om 6 veckor. Suck, känns jobbigt att behöva vänta och vänta, innan man kan sätta igång verksamheten igen. Det är ju inte heller självklart att allt är ok om 6 veckor...kan väl ta tid att få stabilt och bra värde. Tycker hela situationen är konstig.
  • Bröderna Bus

    Ha, ha, Mojje 71, pratar vi med varann i 2 trådar?!
    Vad låg ditt T4 på då? Mitt TSH är ju på (knappt mätbara) 0.09, T3 har bara tagits en gång, i sommras & det vá då 3,8. Min dr var ju fundersam eftersom BÅDE TSH & T4 sjunkit... Han trodde INTE att jag var övermedicinerad för då skulle inte T4 ha sjunkit enligt honom.

  • Alfredboy

    Hej! Tittar in här då och då (har hypothyreos), men nu har jag inte skrivit på länge här. Har dock en liten undran till er som kanske vet...Jag fick igår reda på att jag är gravid, helt oplanerat och inte alls lägligt just nu, har en nybliven 1-åring här hemma, och hade inte tänkt syskon förrän om några år. Men vi tänker såklart behålla och får vända det till något positivt, kanske blir det super med syskon så tätt...i alla fall...
    Jag hade bra och stabila värden sist jag var hos läkaren, i mitten av mars, men nu undrar jag hur bråttom det är att kolla nya värden. Får ju antagligen inte tag på min läkare förrän tidigast måndag, vet inte alls vilken vecka jag är i, är det farligt att gå för länge med ev. dåliga värden? Bör jag kolla upp via akuten under helgen, eller kan det vänta?

    Ps. Skriv inget i GB om denna grav, vill hålla det hemligt ett tag till....

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9