• tebax

    Förbjud dessa jävla kamphundar!

    Nu har man sett ett fall igen där ett barn har blivit atteckerad av dessa as! Kom inte och påstå att det beror på ägaren för det jävla skitsnacket går jag inte på. Dessa hundar borde föbjudas i detta land. Patetiskt att få ha sådana hundar , fattar inte hur Sveriges regering INTE ser problemet.

    Ska man inte våga släppa ut sina barn att leka för att de kan bli attackerade av hundjävlar??

    FAttar inte nöjet med att skaffa en hund som har fel i aveln från grund o botten!1111111111111111111111111

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 07:15
    Jag har varit bortrest ett par dagar och ser att jag fått över 2000 svar. Så jag kan knappast svara på allt men kul att se hur många som engagerat sig.

    Ha det bra.

  • Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!
  • figurehead
    trollkarl skrev 2011-03-01 08:07:14 följande:
    @figure

    Svenska schäferklubben som i tv för ett par års sen med aschberg tyckte att rasstandard var när hunden knappt kunde gå pga sönderavlad rygg, höfter etc? Ja dom e ju kanonbra.. *not*
    Bättre med en oberoende part.
    Nja, det var väl mer utbildningen av hundägare jag syftade på.

    Sen är väl Schäferklubben ganska medveten om att man avlat helt felaktigt och försöker numera ha andra linjer. Men det är en helt annan diskussion
    Gott weiss ich will kein engel sein
  • AxelVK

    tebax - det enda jag kan säga är; skaffa inte hund överhuvudtaget. Jag har aldrig träffat på någon så okunnig som du men ändå tycker sig själv kvalificerad att kommentera om hundar. Du kan ju inte ens backa upp dina teorier med fakta. Dessutom så motsäger du dig själv.

  • RebeccaGoud

    Jag vill börja med att skriva hur otroligt patetiskt det varit för mig att läsa de inlägg som denna tråd dragit till sig, med tanke på att många talar om okunnighet men i själva verket är det dem som inte har den kunskapen som krävs för att förstå sig på detta ämne.

    Vi sitter här, två stycken, ägare till rasen American Pitbull Terrier. Jag som skriver har tagit hand om totalt 4 pitbulterrier (2 fullvuxna 2 valpar) samt en chihuahua dvärjpinsher samtidigt under en längre period, utan att något problem uppstått. Idag har jag en okastrerad hane kvar på snart 2 år. Min väninna (som sitter bredvid) äger en tik på snart 5 år (uppvuxen med barn, alla typer av ljud etc, och reagerar inte alls på något av det) mi väninnas syster har sedan 10 års ålder rastat hunden utan problem, de "brottas" (leker) utan konstigheter, här handlar det enbart om hur människan styr upp leken.

    Jag har två barn hemma, varav en 13-åring (min sambos son) och min dotter (2 månader gammal). Vi har aldrig sett att våra hundar visat aggression mot människor eller andra hundar. Vi har haft besök av barn som drar dem i svansen, huvudet, puttar dem och har sig, det enda hunden har gjort i detta fall är att lägga sig på sin plats eller leka med barnen i form av att ligga på golvet och låta dem göra precis som dem vill. 

    Min sambos son som är 13 år går ut och promenerar med vår hund, utan några problem. När jag sitter här och läser att det inte handlar om människans uppfostran så blir jag faktiskt ganska less. Självklart har det med din uppfostran att göra, ALLA hundar har jakt/kamp i sig oavsett storlek, form, ras etc. Du kan få den minsta hunden att bli den största i utfall, och den största till den minsta. 

    Antalet hundattacker som kommer in på sjukhuset är INTE dominerat av denna typ av terrier hundar. En väninna arbetar på Karolinska Universitets Sjukhuset i Huddinge och hon berättar att antalet barn/vuxna som kommer in pga. hundbett och liknande är inte orsakat av det som många tror dvs. pitbull, amstaff, rott, dobber etc. utan där majoriteten är orsakad av Golden Retriever och taxar. Detta är inget som pratas om, utan så fort någon blir attackerad av en hund är det ALLTID en pitbull som dyker upp i huvudet på människan, detta är så frustrerande när man vet (av kunskap) att pitbull anses vara den bästa familjehunden OM du lär dig rasen (detta gäller även alla andra raser). Jag och många av mina vänner är levande bevis på detta.

    Kolla på Cesar Millan "the dog wisperer", hans flock består ca 40% av pitbull terrier där han också använder sig utav en pitbullterrier som rehabiliterings hund, hundens namn var Daddy. Idag lever inte Daddy men han har blivit ersatt av en Blue Pitbull (en ras som enligt många ska vara så JÄTTE farlig och hemsk). 

    Lik som människan kräver en hund en god och kärleksfull men konsekvent uppfostran. Om man som människa väljer att skaffa hund spelar det ingen roll vilken ras man väljer, alla hundar kräver sitt.

    Om du sitter hemma i soffan hela dagen med din hund (oavsett ras) så får du en mer energifull hund än om du väljer att ta en lång promenad och kanske stanna till för att söka på vägen. HJÄRNGYMNASTIK!!! MENTAL TRÄNING!!! BRA KOST!!!

    Anledningen till att många idag är så ANTI - PITBULL/AMSTAFF har med snorungarna på 16-17 år som springer runt med dessa hundar som en status profil. De hundar som hamnar hos dessa ungdomar slussas ofta fram och tillbaka till olika ägare (för att vara hundvakt här å hundvakt där etc) de får ingen fast punkt, de får ingen motion utan blir ofta sittandes antingen inomhus eller bundna vid någon lyktstolpe där ungdomarna och hunden "bara-hänger". Tyvärr så är det så att just dessa hundar syns och hörs utåt. En pitbull är en ENMANSHUND vilket innebär att det bör bara ha en specifik ägare och inte 15 olika. (i en familj är det annorlunda med tanke på att alla familjer/flockar har en alfahane, alfahona och efterhängare).

    Jag ser inte att ett förbud mot någon hundras bör införas, däremot bör det finns något s.k. hundkort eller någon lag på ålder/bakgrund/möjligheter etc för att skaffa hund (detta gäller ALLA raser).  

    Ni talar om okunskap och att det ligger ett ansvar på hunden. Jag håller med att okunskap är en stor del av detta men ansvaret ligger helt och hållet på människan.

     Sencimillia (grisen) - Mammas allt! (min väninnas vackra hund)



    En del av min familj (den stora hanen, pappan, är inte med på denna bild) 
    Mina älsklingar!!



    Mamman, pappan och lilla chihuahua/dvärjpinsher




    Chico, Alpha och Roxy (i mitten)




    Till er alla från oss alla, en riktigt trevlig hundpuss, *SLURP*!!!


  • maem111

    Håller med Rebeccagoud! Jag vet ett barn som blev biten i armen av en liten tax för ngt år sen, är de en kamphund då? En liten dvärgtax?? Haha. Så jääääääädra tråkigt att folk ska ha såna fördomar mot Pittbull och sådana raser osv... Har själv haft amstaff! Hur go som helst! Men ett energiknippe! Så alla som har fördomar mot sådana här hundar.. Lägg ner säger jag bara för då tkr ni en tax också är en kamphund?? Ja herregud säger ja bara...

  • HäckHäxan

    Rebeccagoud. Härligt inlägg och vilka vackra hundar du har, så jädra söta Hjärta


    Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • taxsandra
    maem111 skrev 2011-08-25 17:31:33 följande:
    Håller med Rebeccagoud! Jag vet ett barn som blev biten i armen av en liten tax för ngt år sen, är de en kamphund då? En liten dvärgtax?? Haha. Så jääääääädra tråkigt att folk ska ha såna fördomar mot Pittbull och sådana raser osv... Har själv haft amstaff! Hur go som helst! Men ett energiknippe! Så alla som har fördomar mot sådana här hundar.. Lägg ner säger jag bara för då tkr ni en tax också är en kamphund?? Ja herregud säger ja bara...
    joo taxar e farlig :) e stålt tax ägare och uppföddare. har även haft Boxer som har liknade bakgrud som Amstaff Boxer är trevlig hundar men kan bli farliga i fel händer som de flesta hundar
  • maem111

    Ja alltså alla hundar kan faktiskt bitas ;) vi har oxå haft tax när jag va liten.. Underbara vovvar. Och amstaff med :) ja alla hundar :) har en rottweilertik nu som är 3år , helt underbar är hon :)

Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!