Inlägg från: Rikard |Visa alla inlägg
  • Rikard

    Vad är det fulaste namnet på ett barn du vet, pojk och flicknamn.

    Eulalia, ett namn som bärs av Åsa-Nisses hustru och ungefär 70 andra kvinnor i landet, är inte jättevackert.

    Annars har jag upptäckt att man vänjer sig. Man kan till och med helt ändra uppfattning. Tyckte förut att Rut var ett hemskt namn, men så träffade jag en fantastisk kvinna; snygg smart allt; som hette Rut och plötsligt så var det namnet riktigt sexigt.
    Det funkar till och med på konstiga dubbelnamn. 

    Vissa invandrarnamn kan jag känna mig lite vilsen inför; hur de uttalas och om det är ett mans eller kvinnonamn. Några kanske uppfattar det som fördomsfullt att man inte direkt vet detta, men det handlar nog mest om okunskap och eftersom jag själv har ett efternamn som ingen söder om Danmark klarar att uttala så skäms jag inte för det.

    Och så vänjer man sig även vid de märkligaste namn.

  • Rikard
    Camilita skrev 2011-04-01 01:07:00 följande:

    /.../
    Lasse Gurra Ackter Snurra (en på gården där jag växte upp hette detta, förnamn och efternamn. Sjukt!)
    /.../


    Det måste finnas väldigt många som heter just Lasse Gurra Aktersnurra.
    Jag är mer än dubbelt så gammal som du och i min hemstad hävdades det bestämt att det fanns en person som hette Lasse Gurra Aktersnurra som bodde där. Det var på sextiotalet och det är klart att det kan vara samma kille som sedan flyttade till er gård, eller så är det en av alla andra Lasse Gurra Aktersnurra som verkar finnas.
Svar på tråden Vad är det fulaste namnet på ett barn du vet, pojk och flicknamn.