• Mattias

    Rätt utan servitut?

    När du säger att det inte är ett servitut antar jag att du har tittat om det finns något inskrivet. Men tänk på att servitut är själva överenskommelsen och den behöver inte vara inskriven, även om man har rätt att inskriva och det är det vanligaste. Det kan alltså ligga ett papper någonstans som inte kommit fram. Finns inget skriftligt så är det inget servitut. Men det kan ändå vara en "annan nyttjanderätt".

    Nu låter det iofs som om grannarna vet med sig att de hämtat vatten av hävd, inte genom avtal. Det kan stämma baserat på de uppgifter du lämnat. Men, om företaget som byggde också ägde båda fastigheterna är det ju uppenbart att de tänkt sig någon form av upplåtelse gällande tagande av vatten från den ena fastigheten till den andra, något som sedan bekräftades genom försäljningen till dina föräldrar och grannarna. Dina föräldrar och grannarna kan ju inte ha köpt sina fastigheter exakt samtidigt alltså finns det ett arrangemang som gällde mellan två olika ägare, på ett eller annat sätt. 

    Men, för att en "annan nyttjanderätt" ska gälla när man överlåter fastigheten måste säljaren av den härskande fastigheten (er fastighet) tala om för de nya ägarna att det tas vatten från brunnen. Frågan är alltså om detta är något som dina föräldrar blev informerade om av företaget som sålde fastigheten till dem. Om inte blir det intressant. I synnerhet om grannarna köpte sin fastighet först. 

    Det kan även vara värt att veta att en nyttjanderätt av detta slag inom detaljplanerat område gäller i 25 år och kan sägas upp till den tidpunkten. Är det inte detaljplanerat gäller det 50 år.

     Jag förstår er frustration, i synnerhet som det inte bara handlar om att de tar vatten själva från er fastighet, utan dessutom tas vatten från er pump som ni står risken för. Självklart vill ni komma åt det, exakt hur man ska göra det beror en del på de exakta förhållandena och vilken relation man vill ha till grannen.

    Men jag hoppas jag kanske har givit er lite mer kött på benen i alla fall. 

     

Svar på tråden Rätt utan servitut?