• Gasellen2

    Hur mycket har ni på PPM-kontot?

    Jag har dryga 51 000 kr. Har jobbat några år utomlands och pluggat länge. Är 35 år. Är 51 000 kr förhållandevis mycket eller lite i förhållande till min ålder? Hur mycket har ni och hur gamla är ni? Är ni aktiva fondbytare?


  • Svar på tråden Hur mycket har ni på PPM-kontot?
  • Alladin Sanee
    Alladin Sanee skrev 2014-11-16 22:45:16 följande:

    Kollade upp min PPM idag och den var på 172214 kr. är 44 år och har bla varit egenförtagare.

    Gjorde aktivt val 2010 och har sedan inte varit aktiv men idag bytte jag tre av fonderna då jag vill bli lite mer aggressiv och inte köra för säkert.

    Löneväxlar en del (ca 1500 kr/mån) och har också ca 200000 k i privat försäkring där jag nu avslutat premieinbetalning.

    Drömmer om pensionering vid 61 år


    Att vara aktiv har lönat sig fort. Idag 194570 kr (Årets insättning var på lite mer än 10000 kr)

    Fick lite blodad tand när intresset för PPM väcktes så nu pensionsparar jag privat i en ISK med bara fonder.
  • Honungste

    Jag är 43 år och har 223 000 kr i just PPM. Har haft en genomsnittlig avkastning
    på 10 % per år. Har jobbat heltid sedan 1997 efter studierna - och har varit föräldraledig två omgångar.

    Har inte bytt fonder de senaste 5 åren.
    Har Avanza zero, Didner & Gerge Sverige, Länsförsäkringar fastighetsfond, Skagen Time Global och någon AMF-fond räntefond ( minns ej vilken ).

  • Alladin Sanee
    Honungste skrev 2015-01-04 12:59:31 följande:

    Jag är 43 år och har 223 000 kr i just PPM. Har haft en genomsnittlig avkastning

    på 10 % per år. Har jobbat heltid sedan 1997 efter studierna - och har varit föräldraledig två omgångar.

    Har inte bytt fonder de senaste 5 åren.

    Har Avanza zero, Didner & Gerge Sverige, Länsförsäkringar fastighetsfond, Skagen Time Global och någon AMF-fond räntefond ( minns ej vilken ).


    Byt räntefonder nu.
  • ersson

    Har upptäckt att jag lyckats ganska väl med mina ppm fonder  463000 och ökning med 10% i år 2015 och 14% sedan start.  Var inte aktiv de 3 första åren. 


    tävling
  • ersson

    Samarbete är bra!!

    Det är bara att försöka tänka vad som kan gå bra i världen, och inte byta för ofta samt inte ha för många fonder.  Väljer man rätt fonder får man draghjälp av valutakurserna också.

    Just nu ser det ut så här hos denna gubbe just fyllda 50år.


    FondtypFondnamnVärde-
    förändring 2015Fond-
    fördelningVärdeAktiefond (A)
    UBS (Lux) Equity Fund - Biotech (USD)
    11 %
    72 %
    333 313 kr
    Aktiefond (A)
    Avanza Zero - Fonden utan avgifter
    7 %
    28 %
    129 591 kr

     
    tävling eller samarbete
  • samarbete
    ersson skrev 2015-02-02 15:45:35 följande:

    Samarbete är bra!!

    Det är bara att försöka tänka vad som kan gå bra i världen, och inte byta för ofta samt inte ha för många fonder.  Väljer man rätt fonder får man draghjälp av valutakurserna också.

    Just nu ser det ut så här hos denna gubbe just fyllda 50år.


    FondtypFondnamnVärde-
    förändring 2015Fond-
    fördelningVärdeAktiefond (A)
    UBS (Lux) Equity Fund - Biotech (USD)
    11 %
    72 %
    333 313 kr
    Aktiefond (A)
    Avanza Zero - Fonden utan avgifter
    7 %
    28 %
    129 591 kr

     
    Dom pengarna lär ju staten lägga vantarna på om några så man kan glömma dom.
  • ersson

    Det här med PPM är däremot ett mycket bra sätt för staten att slippa ta överlevnads ansvar för gamlingarna, räcker inte pengarna så kan man alltid skylla på individen, att man valt fel fonder.  det var därför jag valde att inte göra något de 3-4 första åren.  men insåg att vi är lurade hur vi än gör.  så fattig i slutet blir man oavsett. 

  • TigerLilySwe

    Vad intressant men samtidigt konstigt, hur fasen ska det bli i slutändan? En husvagn och en baginbox? Jag har 270 000 och är 42. Mina har gått ömsom riktigt kast och ömsom bra, just nu går dom som tåget. Min mamma är i intresserad, så tack för hennes råd!

Svar på tråden Hur mycket har ni på PPM-kontot?