• Myc

    Barn födda okt-dec 2014

    Välkomna att prata bebis, barn, syskon, amning, föräldraskap och allt som hör till. Ett eller flera barn, ålder och ort spelar ingen roll.

    Det viktigaste är att vi respekterar varandras olikheter


  • Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014
  • Pell

    Kanske dags att hoppa över till denna gupp istället. Tösen är 3v och behagades komma 5dagar innan bf, vattnet gick dagen innan sp allt som allt tog det 23h från vattnet gick till att hon var ute. Var nära att bli igångsatt för det hände inget men sen poff och Gud bevare mig vad ont det gjorde. Fick Eda under hela förloppet och så underbart!! Hört mycket skit om Eda men kan inte hålla med var himmelskt! Från att ha gråtit vid varje värk och skakat som ett asplöv till att bara känna att det tryckte neråt. Kände krystvärkarna också så det gick finemang. Sprack dock men bara ytligt som jag förstod det men lite stygn fick jag iallafall.

    Började livet hemma med besök på BVC dagligen pga att hon låg på gränsen till att ha gulsot och hade gått ner för mycket, men vi är tillbaka på banan och har passerat födelsevikten! I veckan är det månadskollen men måste nog ringa mer på BVC för det geggas i ena ögat.

  • Myc

    Hej på er alla! Här har jag en liten tjej som knorrat de sista nätterna med massa gaser. Ammar med henne sittandes mellan låren och liksom "bjuder" henne bröstet för att hon inte ska få i sig så mkt luft. Äter mjölkproteinfritt (de andra två var jättekänsliga för det så jag körde det från början nu) har stenkoll på alla livsmedel som ger gaser, avbryter amning för rap-paus och brukar även låta det värsta rinna ur på en handduk när det rinner till. Hon får även sempers magdroppar. Så jag har prövat typ ALLT så det verkar helt enkelt som hon har lite omogna tarmar.

    En grej som gjort stor skillnad är pysventilen jag köpte på Apoteket. En liten pip som mab för in försiktigt i rumpan för att hjälpa bebisen få ut luft. Den är jättebra och har varit räddningen för att få nån sömn överhuvudtaget på nätterna. (Får Max anv 3 ggr/dygn för att inte störa de naturliga reflexerna och musklerna) Min man kallar den för stjärtflöjten för det bara tjuter när pruttarna kommer ut. Hon ligger helt stilla och är supernöjd när vi använder den och blir lugn i magen ett par timmar. Hon skriker inte utan hon knorrar och vaknar hela tiden.

    Så från lyx i nästan två veckor med en bebis som sovit först 5 timmar i sträck på natten, ätit halvsovandes och sen somnat om i 3 timmar till små korta slumrar hela nätterna... Det svänger! Tur att man är ledig iaf...


  • Krickelin med Naemi

    Och så kämpigt! Hoppas att det vänder snart igen! Styrkekramar till dig!


    Myc skrev 2014-12-01 11:33:49 följande:

    Hej på er alla! Här har jag en liten tjej som knorrat de sista nätterna med massa gaser. Ammar med henne sittandes mellan låren och liksom "bjuder" henne bröstet för att hon inte ska få i sig så mkt luft. Äter mjölkproteinfritt (de andra två var jättekänsliga för det så jag körde det från början nu) har stenkoll på alla livsmedel som ger gaser, avbryter amning för rap-paus och brukar även låta det värsta rinna ur på en handduk när det rinner till. Hon får även sempers magdroppar. Så jag har prövat typ ALLT så det verkar helt enkelt som hon har lite omogna tarmar.

    En grej som gjort stor skillnad är pysventilen jag köpte på Apoteket. En liten pip som mab för in försiktigt i rumpan för att hjälpa bebisen få ut luft. Den är jättebra och har varit räddningen för att få nån sömn överhuvudtaget på nätterna. (Får Max anv 3 ggr/dygn för att inte störa de naturliga reflexerna och musklerna) Min man kallar den för stjärtflöjten för det bara tjuter när pruttarna kommer ut. Hon ligger helt stilla och är supernöjd när vi använder den och blir lugn i magen ett par timmar. Hon skriker inte utan hon knorrar och vaknar hela tiden.

    Så från lyx i nästan två veckor med en bebis som sovit först 5 timmar i sträck på natten, ätit halvsovandes och sen somnat om i 3 timmar till små korta slumrar hela nätterna... Det svänger! Tur att man är ledig iaf...


  • Missimissi
    Myc skrev 2014-12-01 11:33:49 följande:

    Hej på er alla! Här har jag en liten tjej som knorrat de sista nätterna med massa gaser. Ammar med henne sittandes mellan låren och liksom "bjuder" henne bröstet för att hon inte ska få i sig så mkt luft. Äter mjölkproteinfritt (de andra två var jättekänsliga för det så jag körde det från början nu) har stenkoll på alla livsmedel som ger gaser, avbryter amning för rap-paus och brukar även låta det värsta rinna ur på en handduk när det rinner till. Hon får även sempers magdroppar. Så jag har prövat typ ALLT så det verkar helt enkelt som hon har lite omogna tarmar.

    En grej som gjort stor skillnad är pysventilen jag köpte på Apoteket. En liten pip som mab för in försiktigt i rumpan för att hjälpa bebisen få ut luft. Den är jättebra och har varit räddningen för att få nån sömn överhuvudtaget på nätterna. (Får Max anv 3 ggr/dygn för att inte störa de naturliga reflexerna och musklerna) Min man kallar den för stjärtflöjten för det bara tjuter när pruttarna kommer ut. Hon ligger helt stilla och är supernöjd när vi använder den och blir lugn i magen ett par timmar. Hon skriker inte utan hon knorrar och vaknar hela tiden.

    Så från lyx i nästan två veckor med en bebis som sovit först 5 timmar i sträck på natten, ätit halvsovandes och sen somnat om i 3 timmar till små korta slumrar hela nätterna... Det svänger! Tur att man är ledig iaf...


    usch kämpa på -det är så jobbigt när de har ont i magen !! (både för en själv och för dem såklart. Bra att du verkar ha koll på vad som kan hjälpa/hjälper -jag hoppas det snart får effekt.  Stjärtflöjten var ett väldigt gulligt namn!!  Hoppas detta bara är något tillfälligt och att hon snart slutar ha ont!

    Min lilla är rätt "missnöjd" så länge han inte får amma. Det är i princip omöjligt för min man att lugna honom vilket känns lite jobbigt både för mig och honom då jag aldrig kan få avlastning iprincip och min man ju inte får se annat än en gallskrikande och missnöjd bebis.... (var verkligen inte så med dottern och min man är en väldigt närvarande förälder). men men vissa bebisar är sådana så det är bara att gosa på för min del och vänta ut detta antar jag.

    I helgen hade jag mjölkstockning i ena bröstet vilket gör saker lite jobbigare då jag hade rätt hög feber. Som tur är verkar det vara mer eller mindre hävt nu (hade stockningar då och då med dottern så jag är "van" och kan lite knep för att få bort dem), ingen feber idag -alltid något.

    Första dagen helt själv för min del då maken gått tillbaka till jobbet nu. Än så länge har dagen varit lugn då vi tog sovmorgon till kl 10 hehe, varit en sväng på bvc och ska snart hämta dottern på dagis så dagarna tuffar på rätt fort tycker jag.

    vi får kämpa på helt enkelt!
  • Eva 763

    Nu får jag med vara med här!! I fredags föddes vår älskade lilla Molly kl. 23.37. Bf +3 kom hon. Kom hem igår, så nu ska vi komma in i lite rutiner

  • EnPetra

    Skuttar in här nu då vår dotter kom 03.01 natten tills igår. (2 december).

    Kvar på bb, och sitter i skrivande stund och ammar <3 Att man kan tycka om någon så mycket!!!

    Fick klippas och sprack även under fl, räknade med att vara öm efteråt, men det här. . Aj

  • Pell

    Idag är det månadskontroll, jisses vad tiden flugit iväg. På torsdag är skruttungen en månad. Mitt lilla hjärta håller redan på att bli stor.

  • Elmiina

    Vi som brukar vara familjen frisk har nu gått och blivit sjuka. 1 åringen spydde igår och hade 40 graders feber. Bebisen på 1mån nyser massa och låter snorig plus att det rinner lite från ena hennes öga. Jag vet inte ens om jag är sjuk eller bara lider utav sömnbrist :p Blir mycket tvätta, städa, sprita och koka nappar och flaskor. Hujedamej!

  • Krickelin med Naemi

    Usch och fy! Stackars er, så jobbigt . Hoppas att ni kryar på er snabbt så att du får vila oxå.


    Elmiina skrev 2014-12-03 08:48:15 följande:

    Vi som brukar vara familjen frisk har nu gått och blivit sjuka. 1 åringen spydde igår och hade 40 graders feber. Bebisen på 1mån nyser massa och låter snorig plus att det rinner lite från ena hennes öga. Jag vet inte ens om jag är sjuk eller bara lider utav sömnbrist :p Blir mycket tvätta, städa, sprita och koka nappar och flaskor. Hujedamej!


Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014