• Nandez

    Vad läser ni just nu?

    Just nu läser jag Blomsterkronan av Minette Walters.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-01 17:16
    Berätta gärna lite kortfattat om bokens intrig.

  • Svar på tråden Vad läser ni just nu?
  • Nandez
    Eurydike skrev 2024-03-31 23:01:22 följande:

    Kastar ett getöga i Mörkrets hjärta 🖤🐐👀


    Kasta inte det för långt😁
  • Tecum

    Jag läste Klara och Solen av Kazuo Ishiguro nyligen, årets hittills bästa för mig. Klara är en AV, en artificiell vän, som väntar i affären på att någon ska köpa henne. En framtidsskildring som trots den mörka fonden är varm, hoppfull och bitterljuv. Det hårda och uppdelade samhället står i tydlig kontrast till Klaras naiva tro att allt går att lösa. Ishiguro faller inte i fällan att dela upp människor i onda och goda, Karaktärerna är osäkra, tanklösa och självupptagna men inte elaka eller dömande. Berättelsen vajar fram och tillbaka, som vinden genom gräset utanför huset där Klara bor med familjen. Oförutsägbart, med tvära svängar och lösa trådar, där påminner författaren om landsmannen Murakami. Låt er inte avskräckas av SF-temat, det handlar om människor, miljö och relationer, inte teknik och utomjordingar. Konflikten mellan AI och människa är given, men med en lite annan vinkling.

  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-04-01 14:14:48 följande:
    Dom två böcker som jag lästa av Helen Wigh är mycket bra. Har den tredje som väntar i min bok hög😀
    Det låter härligt! Trevlig läsning 
  • Eurydike
    Eurydike skrev 2024-04-05 20:37:39 följande:
    Det låter härligt! Trevlig läsning 
    Missade ju 🤩
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-04-01 14:24:10 följande:
    Kasta inte det för långt😁
    Nej, det är bäst att passa sig 😂🙈
  • Eurydike
    Tecum skrev 2024-04-01 14:59:55 följande:

    Jag läste Klara och Solen av Kazuo Ishiguro nyligen, årets hittills bästa för mig. Klara är en AV, en artificiell vän, som väntar i affären på att någon ska köpa henne. En framtidsskildring som trots den mörka fonden är varm, hoppfull och bitterljuv. Det hårda och uppdelade samhället står i tydlig kontrast till Klaras naiva tro att allt går att lösa. Ishiguro faller inte i fällan att dela upp människor i onda och goda, Karaktärerna är osäkra, tanklösa och självupptagna men inte elaka eller dömande. Berättelsen vajar fram och tillbaka, som vinden genom gräset utanför huset där Klara bor med familjen. Oförutsägbart, med tvära svängar och lösa trådar, där påminner författaren om landsmannen Murakami. Låt er inte avskräckas av SF-temat, det handlar om människor, miljö och relationer, inte teknik och utomjordingar. Konflikten mellan AI och människa är given, men med en lite annan vinkling.


    Det är en väldigt vacker bok! Jag slogs av Klaras förmåga att anpassa sig efter omgivningen och de rådande omständigheterna. Scenen där hon har blivit placerad i förrådet eller hur allting slutar hade kunnat vara väldigt sorgligt, om det inte varit för Klaras upphöjda lugn 🤖🌞
  • Tecum
    Eurydike skrev 2024-04-05 20:43:40 följande:
    Det är en väldigt vacker bok! Jag slogs av Klaras förmåga att anpassa sig efter omgivningen och de rådande omständigheterna. Scenen där hon har blivit placerad i förrådet eller hur allting slutar hade kunnat vara väldigt sorgligt, om det inte varit för Klaras upphöjda lugn 🤖🌞
    Visst är det en fin berättelse! Och nu blir slutet snarare bitterljuvt än sorgligt. 
  • Nandez
    Eurydike skrev 2024-04-05 20:37:39 följande:
    Det låter härligt! Trevlig läsning 
    Ja, historisk roman som beskriver hur det varit förr i tiden
  • Nandez
    Eurydike skrev 2024-04-05 20:38:41 följande:
    Nej, det är bäst att passa sig 😂🙈
    Absolut, det får man göra😁
  • Nandez

    Läst klart Dödsbädden av Katarina Wennstam, spännande och och välskriven. Skrämmande aktuell om kvinnovåld 

Svar på tråden Vad läser ni just nu?