• fcederberg

    Vill rädda en relation som är påväg att ta slut

    Anonym (Ffff) skrev 2017-04-01 10:11:51 följande:

    TS sambo skyller inte på ts. Hon konstaterar att kärleken långsamt tagit slut. Sambon har i flera år agerat vuxet och försökt rädda förhållandet medan ts har stoppat huvudet i sanden. Efter att i åratal ha mötts av en partner som inte brytt sig om att lyssna på henne och som inte varit intresserad av att rädda förhållandet har sambons kärlek till ts försvunnit.

    Det du (och ts) behöver förstå är att det här inte händer över en natt. Det är inget lättvindigt beslut. Och när det har gått så här många år så finns det inget kvar att rädda. Om ts hade insett allvaret för två år sedan hade de förmodligen varit lyckliga nu, men nu är det som det är. Och det är ett ansvar som är gemensamt, båda två bär ansvar för att inte ha arbetat på förhållandet i tid.


    Nu kommer jag inte ihåg allt som står i tråden, men har ts nån gång skrivit att hans sambo har sagt till honom rakt ut utan krusiduller vad det är som inte funkar? Och ts har vägrat lyssna på det?
  • fcederberg
    Anonym (Ffff) skrev 2017-04-01 11:15:56 följande:

    Han skriver det redan i trådstarten. "Vi har haft diskussionen förr om att vi som par inte haft det så bra sedan vi fick barn, 2 barn, 3 och 6 år, vi har tappat bort varandra påvägen lite grann och inte hjälpts åt med samma saker."

    Sedan undrar jag vad som räknas som "utan krusiduller"? Räcker det med att säga "jag orkar inte göra allting själv, du behöver ta din del av ansvaret för barn och hushåll"? Eller måste man hota för att det ska räknas "jag lämnar dig om du inte tar din del av ansvaret"? Och sen undrar jag varför man idiotförklarar män genom att säga att de inte förstår om man inte är övertydlig? På jobbet klarar de av hyfsat luddiga formuleringar, men så fort det är frun som pratar så klarar de inte av annat än övertydlighet, eller? Personligen litar jag på att män har samma intelligensspann som kvinnor och att de förstår vanlig vuxen svenska. Om de sedan väljer att tycka att kvinnan är pms:ig istället för att ta henne på allvar är knappast kvinnans ansvar.


    Om det är på det sättet det har sagts så är det utan krusiduller. Det jag menar är folk som säger att dom är irriterade på nånting men inte säger vad det är rakt ut utan förutsätter att motparten ska veta vad det är. Det är inte bra kommunikation enligt mig. Är det nåt jag har lärt mig i livet så är det att man måste vara tydlig. Och det gäller alla situationer inte bara i relationer.

    Sen det som står att de har haft diskussioner om att de inte har haft det så bra. Säger ju ingenstans att det bara a var ts sambo som tog upp det. Kan lika gärna va så att TS också har känt det.
  • fcederberg
    Anonym (Ffff) skrev 2017-04-01 11:43:48 följande:

    Men iom att ts skriver att de har diskuterat sitt förhållande tidigare så kan det inte komma som en blixt från klarblå himmel.


    Man kan ju ha diskuterat och sen uppleva att det blev bättre och jo då kommer det som blixt från klar himmel.
Svar på tråden Vill rädda en relation som är påväg att ta slut