• Anonym (Äcklad)

    Varför pratar ingen om hund och katt-skam?

    www.sverigesnatur.org/aktuellt/hundar-och-katter-star-stora-klimatutslapp/

    Hundar och katter står för 30% av den totala mänskliga matproduktionen och för 80 miljoner växthusgaser extra på planeten PER ÅR.

    Varför pratar INGEN om detta utan bara om att flyga? Tillochmed barn (framtida generationer/mänskligheten) snackar ekofascister om inte ska få finnas.

    Bara dom själva och sina föräldrar, syskon och vänner då, tills dom själva dör om kanske 70 år.

    Vi kanske borde ha ett konto på instagram som heter Hundskam och protester över hela världen mot alla egoistiska hundägare som förstör klimatet (och psyket på sina kidnappade djur som lever som slavar hos dom).

  • Svar på tråden Varför pratar ingen om hund och katt-skam?
  • Anonym (Psykologen)
    Anonym (Haha) skrev 2019-07-14 09:37:24 följande:

    Ahahaha, ?Psykologen?. Det är nog snarare du som är en av dom som enbart kan komma upp med oneliners/förolämpningar i en debatt som handlar om statistik.


    Ibland behövs inte mer än en oneliner för att informera om hur något förhåller sig.
  • Anonym (Psykologen)

    Ok, vem står för övriga 70 %. Blir saken bättre av att vi blir fler människor som förbrukar mer av jordens resurser?

    Låt mig gissa att du är vänster- eller miljöpartist. De brukar ha svårt att få logiken att gå ihop i slutändan.

  • AniieeHär

    För att det är en sak man inte ger sig på: Oskyldiga.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär

    Sedan har jag lite problem med studien också.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Bjära
    Anonym (Äcklad) skrev 2019-07-14 08:35:11 följande:
    Sedan var inte det frågan, om du på ett egoistiskt sett tycker om katter eller inte, frågan var klimatet. Folk pratar om flygskam och ekofascister (som du själv) pratar med hat om människor, att människor är onda och inte förtjänar att leva, men 30% av vår klimatpåverkan kommer från enbart foderproduktion till hundar och katter.

    Då är alltså inte foderproduktion till nyttodjur inräknade.
    Nu har du missförstått radikalt, nej, de står inte för 30% av vår klimatpåverkan. En studie gjord på amerikanska husdjur (USA är alltid ett väldigt dåligt exempel att basera globala beräkningar på), visar att 25-30 procent av den mänskliga matproduktionen står husdjuren för, alltså inte av vår totala klimatpåverkan, utan just den delen som kommer från matproduktionen. Nu tänker du säkert typ "Jamen, vi tar bort dessa djur, så minskar klimatpåverkan"? Nope, eftersom det köttet osv fortfarande kommer produceras, vi äter nämligen inte hela kossan själva, utan det kallas för slaktrens. 

    Här kan du läsa studien ifråga: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371%2Fjournal.pone.0181301
  • TQR735
    Anonym (Bäst) skrev 2019-07-14 08:38:29 följande:
    Mina djur går före allt, även klimatet.

    Om du stör dig så mycket på att djur är dåliga för klimatet (vilket dom inte är) vad tror du då människor är för klimatet?

    Människor är det största hotet mot klimatet och det är även människor som förstört vårat klimat, så tänk på det innan du klagar på det heligaste som vi har på våran jord.
    Men då känner du på samma sätt för dina djur som jag känner för min bil.
  • Oschlaka

    Alla vi förstör klimatet på jorden på olika sätt.
    Själv haft ofrivilligt 2 hundar och de var det finaste jag haft av allt! Så mycket kärlek! Jag tog ansvar och gav de det ett bra liv och offrade mkt i mitt eget liv. 
    Mina hundar kom förre allt! 
    Men om vi ska prata generellt så mår våra sällskapsdjur inte bra alls!(inte boskapsdjur heller)
    Folk har sällskapsdjur av ren egoistiska skäl. Inte för hunden/kattens bästa utan för sin egen vinning! Folk tror bara man ger de mat och rastar de så lever dessa stackare ett bra liv men det är rena djurplågeri! Det är ett värre brott än klimatpåverkan. 
    Förbjud införskaffandet av sällskapsdjur! 

  • Noran
    Anonym (Äcklad) skrev 2019-07-14 08:39:03 följande:
    Håller med men detta med hundar och katter står för 30% av mänsklighetens matproduktion och för 80 miljoner ton klimatförstöring per år.

    Flyget står för 4% av klimatpåverkan.

    Vi MÅSTE prata om detta, speciellt nu när det skett en explosion av hundar. Jag bor i en storstad och var och varannan människa går omkring med en fralla, en schäfer, en amstaff osv.

    Ofta människor som hycklar om veganism, flyg och till och med barn då
    Eftersom matproduktion står för 20% av utsläppen i Sverige står husdjuren för 6% av utsläppen. Alltså mer än flyget. Håller med om att detta borde uppmärksammas. 

    Tror dock att de 4% är CO2 utsläpp, vilket blir 8% av miljöpåverkan inkl höghöjdseffekt. 
  • Ocdkille
    Anonym (Äcklad) skrev 2019-07-14 08:35:11 följande:
    Vadå det bästa som finns? Klart att en slav är det. En hund förblir en valp, ett barn, hela sitt liv som slav hos en människa. Långt ifrån en vargunge som tillåts följa livets naturliga gång och växa mot självständighet och självbestämmande.

    Sedan var inte det frågan, om du på ett egoistiskt sett tycker om katter eller inte, frågan var klimatet. Folk pratar om flygskam och ekofascister (som du själv) pratar med hat om människor, att människor är onda och inte förtjänar att leva, men 30% av vår klimatpåverkan kommer från enbart foderproduktion till hundar och katter.

    Då är alltså inte foderproduktion till nyttodjur inräknade.

    Eftersom det snackas mycket om att det är egoistiskt att äta kött som människa med tanke på klimatet.

    En betande ko kompenserar dock 60% av sina utsläpp genom metangas och möjliggör för biologisk mångfald (vi behöver fler betande djur i Sverige, inte färre).

    Din hund kompenserar INTE för klimatet, din hund förstör planeten och dess framtid.

    Så tänk på det innan du snackar om flyg, veganmat eller till och med oskyldiga barn.
    En hund förblir inte valp. Dom utvecklas till en fullvuxen hund. Att jämföra dom med vargar är fel eftersom dom inte är samma art. Dom tillhör samma gren men är olika arter. Hundar är utvecklade under väldigt lång tid att samverka med människor. Hundar kan läsa oss otroligt bra vilket en varg inte kan dessutom har man en hund som man hanterar på ett naturligt sätt då har dom rätt mycket fri vilja.

    När det gäller utsläpp då är det som någon skrev tidigare så att hundar får det som blir slaktrens. Dvs man använder hela djuret istället för att dumpa det. Dessutom finns det massor av fördelar med hundar. Dom håller sina ägare friska dom håller dom lyckligare m.m. När det gäller kor då beror det helt på hur dom skötts. Är det ekologiskt där korna äter mest bete och inget kraftfoder då är det rätt ok. Men är det från kor som lever på en massa kraftfoder lever trångt mm det är inte bra. 

    Sen många som har hund gör mindre avtryck eftersom dom inte gör en massa som dom skulle annars. Sen kan man vara helt klimatneutral när det gäller hunden om den får leva på rester från skjutet vilt. När det gäller biologiska mångfalden då finns det förövrigt andra sätt att hålla landskapet öppet man kan återinföra dom djur som höll det öppet tidigare. Det har pratas om att återinföra visenten igen.

    Slutklämmen är att vi människor är problemet och det är vi som måste minska vår konsumtion. Vi måste sluta handla en massa prylar och slösa.
Svar på tråden Varför pratar ingen om hund och katt-skam?