Inlägg från: Anonym (Okunskap?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Okunskap?)

    Hur mkt skulle du ställa upp för ditt vuxna barn ekonomiskt?

    Det finns bidrag för de med funktionsnedsättning/diagnoser. Aktivitetsersättning från FK är ett exempel men finns flera. 
    Tandvården borde inte kosta mer än 300 kr per besök. 
    Känner du inte till det? 
    Man måste inte betala för sitt vuxna barn bara för man är förälder. 

  • Anonym (Okunskap?)
    Anonym (Okunskap?) skrev 2023-05-17 22:55:55 följande:

    Det finns bidrag för de med funktionsnedsättning/diagnoser. Aktivitetsersättning från FK är ett exempel men finns flera. 
    Tandvården borde inte kosta mer än 300 kr per besök. 
    Känner du inte till det? 
    Man måste inte betala för sitt vuxna barn bara för man är förälder. 


    Flera skrev nästan samtidigt om tandvården, jag hann inte se det så ber om ursäkt för upprepningen. 
  • Anonym (Okunskap?)
    Anonym (Syskon) skrev 2023-05-17 23:34:32 följande:

    Jag ställer upp och betalar allt sådant åt ett syskon. Jag är student och jobbar extra ibland jag har alltså inte god ekonomi utan får snåla in på saker jag behöver eller ta extra arbetspass. 


    Ett tips är att man kan ansöka om tandvårdskort till sin anhöriga så de bara betalar som ett vanligt läkarbesök. 


    Du är inte ansvarig för att  betala för ditt syskon. Det finns andra sätt. 
  • Anonym (Okunskap?)
    Anonym (Syskon) skrev 2023-05-17 23:37:58 följande:
    Tyvärr är de bidragen så låga att det inte räcker till extrakostnader som glasögon. Det är inte säkert att man får tandvårdskort godkänt heller. Samhället borde fungera som du säger men så ser inte verkligheten ut. 
    Ts skriver grav funktionsnedsättning så det låter  som en bra idé att den anhörige ansöker. 
    Har man extra kostnader pga sin sjukdom/diagnos kan man få bidrag för det.( där ingår glasögon och det vet jag med säkerhet) 
  • Anonym (Okunskap?)
    Anonym (Syskon) skrev 2023-05-17 23:37:58 följande:
    Tyvärr är de bidragen så låga att det inte räcker till extrakostnader som glasögon. Det är inte säkert att man får tandvårdskort godkänt heller. Samhället borde fungera som du säger men så ser inte verkligheten ut. 
    Jag vet att aktivitetsersättning finns eftersom min son har det. Tandvårdskort finns, bidrag för extra kostnader finns.  Varför säger du att verkligheten inte ser ut så? 
  • Anonym (Okunskap?)
    Anonym (123) skrev 2023-05-18 18:55:04 följande:
    Det handlar inte om att tillåta. Tipsar om att se alla reportage om hemmasittare som faktiskt finns då det som tur är blivit aktuellt på sistone 
    Tipsar även om att läsa denna; 
  • Anonym (Okunskap?)
    Anonym (Syskon) skrev 2023-05-18 19:59:16 följande:
    Det är du som är förälder och alltså du som bestämmer. 
    Ot-varning. Det brukar heta så när man inte upplevt det själv. Man "bestämmer" inte att de som numera kallas hemmasittare ska pallra sig iväg till skolan. Jag hoppas du slipper erfara att du inte kan "bestämma" över det. 
  • Anonym (Okunskap?)
    Anonym (Pia) skrev 2023-05-18 20:11:59 följande:
    Instämmer. Hemmasittare är generellt inte hemma för att de inte vill gå till skolan. Mitt barn vill dit, men klarar inte att vara där. 
    Håller med och har egen erfarenhet. 
  • Anonym (Okunskap?)
    Anonym (Syskon) skrev 2023-05-18 20:25:25 följande:
    Som förälder är det faktiskt man som bestämmer. Jag vet att det har glömts bort idag med den fria uppfostran (dvs man ska inte ens säga till barnet med risk för att kränka henne/honom) Hoppas åtminstone att du tagit dator, telefon och annat roligt. 
    Nej självklart inte eftersom det inte fungerar så men hur ska du kunna veta det? Vi fokuserade på att ha ett levande barn utan slutbetyg i åk 9  istället för att besöka en grav faktiskt. 
    Var tacksam över att du sluppit få den erfarenheten. 
  • Anonym (Okunskap?)
    Anonym (Syskon) skrev 2023-05-18 20:26:52 följande:
    Då får man se till att barnet kommer iväg, följa barnet till skolan och titta med på lektionerna om det behövs. Vill barnet borde det inte vara några problem alls. 
    "Face palm" 
  • Anonym (Okunskap?)
    Anonym (Syskon) skrev 2023-05-19 10:52:06 följande:
    Du har slut på argument alltså, då vet jag! 
    Tyvärr har jag massor men det är meningslöst att  dra dem för dig. Du vet ju redan hur sånt här uppstår och även hur man löser det. 
    Det "bara att bestämma" att ungen ska gå på skolan så är problemet löst ju! 
     
  • Anonym (Okunskap?)
    Anonym (Syskon) skrev 2023-05-19 10:54:47 följande:
    Sluta vara så dramatiskt! Barnet dör inte utan dator. Du valde den lätta vägen att bara låta barnet sitta vid datorn kräver inget alls av dig som förälder det är minsta motståndets lag.
    Dubbel facepalm....
    Jag andrahandsskäms å dina vägnar. 
  • Anonym (Okunskap?)
    Jemp skrev 2023-05-19 12:32:28 följande:
    Snacka om att missa poängen.
    Ja verkligen. Tack för att du iaf förstod. 
  • Anonym (Okunskap?)
    Anonym (Falabella) skrev 2023-05-19 20:46:52 följande:
    Och efter det första allvarliga självmordsförsöket vid 13 år, vad gör du då?
    När barnet hellre dör än går till skolan?

    Lätt att snacka när man inte har varit i situationen.
    +1
Svar på tråden Hur mkt skulle du ställa upp för ditt vuxna barn ekonomiskt?