• Agda90

    Svärmor - Låta barn skrika

    Jag avskyr 5 min metoden!
    Barn skriker inte för att skrika. De skriker för att de behöver något - mat, ren blöja, närhet...

    Tänk om du drömmer en mardröm och vaknar mitt i natten och det enda du behöver är att känna värme från din partner för att lugna ner dig och kunna komma till ro. Vänd på det och tänk att det är barnet som vaknar, ensamt i sin vagn och det enda barnet behöver är känna värmen från mamma eller pappa för att veta att det är tryggt. Det är ju misshandel att låta barnet gråta  för att lugna ner sig själv. Usch, fy nej!

  • Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-07 23:45:11 följande:

    Man behöver inte köra 5-minutersmetoden då det finns mildare varianter. 

    Däremot är det bra om barnen lär sig somna på egen hand när föräldrarna inte är kvar i rummet. Det blir mycket jobbigare att hantera småbarn som inte kan somna själva. Och de riskerar också att bli mindre trygga när en förälder inte är närvarande på natten.

    Prata med en barnpsykolog eller BVC om metoder för att lära sitt barn att somna själv.


    Och jag säger att det är ytterst individuellt hur barn utvecklas!
    Mina barn är inte otrygga på något vis.
    Vi läste på kvällen för dem och satt kvar inne på deras rum eller låg bredvid dem i sängen tills de somnade. De var ungefär 4-5 när vi "bara" läste saga, sa godnatt och lämnade rummet. Idag är de 12 och 16 och väldigt trygga individer. 16 åringen har för sjutton flyttat till annan ort för gymnasiestudier och bor själv i egen lägenhet!

    Jag ger blanka fan i vad psykologer säger. De kan inte varenda en individ utantill och vet vad varje individ behöver. 
  • Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-07 23:46:57 följande:
    Beroende på situation kan det vara bra eller dåligt om ett barn är ledset. Det är en del av den personliga utvecklingen. Däremot behöver man inte köra 5-minutersmetoden....
    Berätta gärna i vilka situationer det är bra att ett barn ska vara ledset!
  • Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-08 10:15:47 följande:
    När de måste vänta på något, exempelvis står i kö till en karusell. Eller måste vänta på att det ska bli lördag innan de får äta lördagsgodis. När de inte anpassat sig till en norm i samhället så det bristande tålamodet hos barnet gör att det blir ledset. Det är en del i den personliga utvecklingen. 
    Fast det du beskriver är något som vi föräldrar lär barnen att förstå. Det är inget som de står och är ledsna. 
    Att lära sig att stå i kö till en karusell är inget man är ledsen över utan det är något man ser fram emot. Det är en del av hur man uppfostrar sina barn..
  • Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-08 10:22:40 följande:

    Det finns ingen anledning att bli upprörd. Vi diskuterar bara.


    Sen är olika barn olika känsliga. Så ett barn i en situation kan påverkas mer än ett annat i samma situation. Men ser man på gruppnivå så ser man att det finns fördelar med att lära barnen att somna själva. Det gäller även från föräldrarnas perspektiv.


    Det är inte så bra för relationen när föräldrarna får liten egentid eller liten tid för varandra för att de måste lägga mycket tid på nattningen eller blir väckta om natten och blir trötta för att barnen inte kan somna om själva. Det kan sedan indirekt drabba barnen pga trötta föräldrar och bråk.


    Att man är 16 år och har flyttat till annan ort säger dock inget om hur trygg uppväxten var eller om personen är trygg i sig som vuxen. Mitt ex gjorde också det när hon var ung men hon är extremt otrygg i sig.


    Barn utvecklas konstant. Rutiner förändras hela tiden. Om man sitter och nattar sitt barn genom att sitta kvar hos det så kanske den rutinen varar 6 månader eller 2 år. Men man kan, om man är två, turas om att natta. 

    Egen tid är något man som får vara flexibelt för föräldrarna. Barnen kommer först. 

    Med ditt sätt att resonera så skulle vår 16 åring när hon var 2,5 år fått gråta sig till sömns varje kväll istället för att pappa skulle komma in och natta. Maken kom hem från jobb när det var dags för dottern att gå och lägga sig (jobbade skift) men då skulle vi ha prioriterat egen tid framför barnets trygghet. Det enda dottern ville var att pappa skulle natta.

    Dels får man hitta andra tider på dygnet att ha sin egen tid och dels får man acceptera att den egna tiden inte blir så som man vill när barnen är små. 

    Och bråkar man pga att man inte får egen tid då har man andra problem. 

    Du bekräftar ju själv att alla är olika. Ditt ex flyttade tidigt och var en otrygg person. Min 16 åring flyttar och är en trygg individ. Man måste utgå ifrån individen och inte något som en psykolog säger utifrån hur en grupp är/bör vara
  • Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-08 10:36:22 följande:
    Jag tog det som ett exempel för det är något jag själv sett. Så det sker visst. Har man aldrig behövt vänta så blir det jobbigt för en del barn. Sen kanske det är bristande uppfostran, jag vet inte.
    Precis, du vet inte. 
  • Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-08 13:14:18 följande:
    I vissa situationer ska man bara vara där och inte försöka motverka barns känslor. När föräldrar försöker stoppa barns känslor på olika sätt kan det få dem att tro att det är fel att visa känslor.
    Men det är stor skillnad på att visa känslor och att gråta/skrika. 
  • Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-08 13:35:12 följande:
    Att gråta och skrika är att visa känslor. Och det är ett exempel på när det kan vara fel att motverka barnets känslor.
    Vet du, när jag gråter och är ledsen då vill jag ha en kram. Att någon visar att den personen bryr sig om mig och ser att jag är ledsen. Jag vill inte bli stående och gråta för att mina känslor ska visas. 

    Om ett barn står och gråter så finns det en anledning. Att visa omtanke är inte att motverka barnets känslor. 
  • Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-09 00:33:39 följande:
    Jag tror man som förälder försöker göra så bra man kan. Däremot tror jag det vore bra om man som förälder också insåg att det man gör inte behöver vara det bästa för barnet.

    Bara för att man fött och levt med ett barn så vet man inte alltid vad som är bäst. Därför är det bra att få råd utifrån. Däremot är BVC eller en barnpsykolog bättre än svärmor...
    Även barnpsykologer kan vara fel personer att ta emot råd från!
    Den jag träffade 2007 ansåg att jag skulle tvinga min 7 månaders att äta mer för då skulle hon mirakulöst börja sova bättre på nätterna. 
    TVINGA ett barn att äta... jo lycka till med det!
  • Agda90
    HejhejLina skrev 2023-09-09 00:58:52 följande:

    Vi nattar henne med en saga eller bara lägger henne och det funkar bra. Ibland vakna hon av mardröm eller blir ledsen av andra anledningar, det är då svärmor tycker hon kan ligga kvar. I perioder vaknar hon ett par nätter i rad och då lägger jag mig i hennes rum, så att hon vet att hon inte är ensam. Det funkar alltid bra för oss, sen är allt som vanligt och hon sover själv nätterna igenom. 
    Exakt, min sambo vågar inte säga ifrån, det är jag som får göra det. Säger han ifrån säger han oftast att det är jag som tycker något, inte han själv, det gör saken svårare. 


    Ge sambon en fet spark i röven och kräv att han börjar bete sig som en vuxen MAN och inte som den bebis han verkar vara!

    Jag har fasiken inget över för män som är rädda för sina mammor!
  • Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-09-11 13:48:27 följande:
    Man kan ju alltid försöka få dem att äta mer. Forskningen ger gott stöd för att extra kolhydrater leder till bättre sömn. 
    Nu är du ute och cyklar. Kolhydrater får blodsockret att gå upp och sedan ner.  Sömnen blir inte bättre av att proppa någon full med kolhydrater. 

    Och mitt fall var rådet tydligt, jag skulle TVINGA mitt barn. När dottern var mätt så stängde hon munnen och inget trugande i världen kunde få henne att öppna den igen. Så då hade det varit tvång och sådant tvång är barnmisshandel!
Svar på tråden Svärmor - Låta barn skrika