Inlägg från: Suheyb |Visa alla inlägg
  • Suheyb

    Hur såg Jesus på Judendomen?

    Tyra myra skrev 2023-12-07 01:06:16 följande:
    Hur såg Jesus på Judendomen?

    Är uppväxt i kristen miljö och ser mig själv som kristen. Tillhör Svenska Kyrkan där jag är både döpt och konfirmerad. 

    Ända sedan söndagsskolan har jag sett på Jesus som en förebild. Allt eftersom jag blivit äldre har jag börjat fundera på vad som är hans huvudbudskap, förutom kärleksbudskapet.  Mer och mer har jag börjat ana hans uppror mot auktoriteter och patriarkatet. 

    Hur såg Jesus egentligen på sitt samhälle och på sin religion judendomen. Det var ju trots allt de högsta prästerna som dömde honom till döden. Vad var de så rädda för?

    Finns det flera här som har funderingar kring detta?


    Vi Islam ser honom  en prophet och masiah som skickades till Judarna och fick Injil (Gospel; inte en de vi har idag) Vilket är goda nyheter.


     Judarna hade fokuserat på lagarna och traditionen väldigt mycket. Men inte lika mycket vikt till Tro och Högsta prästerna hade monopol på skrifterna, vilket de använde för att ha inflytande på de fattiga. Dessa två grupper: Vilket garanterar de att vara Rom mellan man för att styra. De gömde dem och implementerade lagarna som var till nytta.  Så när han kommer han är älskad av de fattiga och hattat av de men mer makt högsta prästen.  Vi vet historisk två sekter inom juden dom i denna tid är farieerna och seduceerna.



    Sadducéerna var partiet av överstepräster, aristokratiska familjer och köpmän ? de rikare delarna av befolkningen. De kom under inflytande av hellenismen, tenderade att ha goda relationer med de romerska härskarna i Palestina och representerade generellt den konservativa uppfattningen inom judendomen



    Fariséerna kallade sådana människor "syndare" och höll sig långt borta från dem. Fariséerna samarbetade inte med romarna eftersom romarna inte följde Guds lag. Fariséerna ignorerade romarna och koncentrerade sig på att utöva sin religion. De såg fram emot den dag då judarna skulle bli fria från romerskt styre.



    Då Jesus är Messias som profeterades i gamla testamentet så båda sekter borde ha bemött honom med glädje men de vid makt Sadducéerna gör sitt bästa att främja tvivel trots mirakel han har representeras, de kallar falsk profet,demon och twista hans ord om son till gud för att få honom mördad med religiöst motiv. Vilket är är John 10 och han kommer undan med att referera till psalm 82:6  där de själva beskrivs som gudar  ?Jag sade: "Ni är gudar, den Högstes söner, alla ni?.


    Deras intresse ligger att stanna vid makten under rom i rädsla att de kommer förlora deras privilegium, kanske straffas för det orättvisa de har stått bakom eller behöva gå i krig med rom för att etablera Israel.  Resten är historia och rom kan inte hålla sina händer till sig själv även efter kristna slutas förföljs så pressas de att formulera en trosbekännelse förena motstridiga bekännelse som de hade mellan varandra.



    Tertullianus skrev ovanstående i ett kapitel i sin bok "Sundry Popular Fears and Prejudices.


    ?Om du i den här staden ber en butiksägare om byte, kommer han att argumentera med


    dig om huruvida Sonen är född eller ofödd. Om du


    frågar om brödets kvalitet, kommer bagaren att svara: 'The


    Fadern är större, Sonen mindre.? Och om du frågar badvakten


    för att dra ditt bad, kommer han att berätta för dig att Sonen skapades ex


    nihilo [av ingenting].?



    Du kan dubbelchecka det du osäker eller inte tror på ovanför.



    Hur som helst i islam vi tror vi att han är Masias, Gud tog honom himlen och någon annan tog hans plats vid korsningen. Han kommer tillbaka för att bemöta dajjah (Antikrist) som först kommer att påstå vara han genom att utföra mirakel. Han dyker upp innan domedagen och är hans största test. Det är också sista förtroendet då fred och rättvisa kommer att vara över jorden på ett sätt som det har aldrig gjort förr.Efter han segrar kommer Jesus leva ut sitt liv normalt, gifta sig,få barn och döda av naturliga orsaker.



    Vilket uppfyller det han så som spädbarn för att klargöra om mammas kyskhet 



    Han har välsignat mig, var jag än befinner mig, och befallt mig att så länge jag lever förrätta bönen och ta mig an de fattiga


    och att älska min moder och visa henne aktning - och Han har inte gjort mig till en eländig tyrann.


    [Guds] fred var med mig den dag jag föddes och skall vara med mig den dag jag dör och den dag då jag skall uppväckas från de döda."


    DETTA ÄR med sanna ord Jesus, Marias son, om vars [natur] de tvistar.



    Kuranen 19:31-34  


     
  • Suheyb
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-11 20:09:16 följande:

    Jag tror att Jesus såg sig själv som jude i hela sitt liv, eftersom han var jude. Han tänkte sig kanske att han var den judiska Messias, även om judarna själva inte trodde det (utom de anhängare som startade kristendomen).

    Lite intressant att en hel religion dyrkar en person som inte ens tillhörde den religionen. 


    Han är och alla hans anhängare såg sig som Judar (földe lagen) och predikare till Judar. Sen är Paul driv kraften som branchar leader vägen till den form som kristendomen är idag.
Svar på tråden Hur såg Jesus på Judendomen?