Inlägg från: fjanten |Visa alla inlägg
  • fjanten

    Nekad Kosher-mat i skolan, "diskrimerad" och kräver skadestånd!

    felicityporter skrev 2023-12-13 21:01:10 följande:

    Jag anser att de som tvunget vill ha halal eller koscher får vända sig till det vegetariska alternativet, precis som det var när jag växte upp. Det är orimligt att speciallaga mat som möter exakt alla individuella önskemål och i de flesta religiösa fall är väl den vegetariska maten utmärkt? Varför skulle den inte passa?


    Nu har ju inte alla skolor vegetariskt alternativ heller, så det fungerar väl inte nödvändigtvis? 

    Min spontana tanke är: skolan är ett tvång, barnen ska per lagen vara där och det finns inga alternativ. Ofta råder dessutom vissa förbud mot att ha med egen mat. Samtidigt har vi religionsfrihet i Sverige. Någonstans - om jag lite snabbt kokar ihop föregående meningar med varann - så känns det rimligt att barn då ska kunna serveras kosher mat.
  • fjanten
    felicityporter skrev 2023-12-13 21:21:54 följande:
    Jag har alltid trott att det alltid måste finnas ett vegetariskt alternativ på alla skolor, är det inte så? Till och med när jag växte upp hade samtliga skolor jag gick på MINST ett vegetariskt alternativ, oftast två. Min ena gymnasieskola hade alltid vegobuffe.
    Jag är född 1994, och på min 1-6-skola fanns inte veg.alternativ om inte eleven fick det som specialkost - men det var däremot lätt att få specialkost (veg, gluten, laktos, inget griskött osv). Krävdes inget läkarintyg. Minns inte hur högstadiet var... Men på gymnasiet fanns vegetariskt alternativ helt fritt.
  • fjanten
    Mandel skrev 2023-12-19 10:09:28 följande:

    Vore intressant om det finns någon politiker som vågar ta i detta med vad religionsfrihet egentligen står för.

    Det handlar om att man ska ha rätt att tro och utöva vilken religion man vill utan att bli förtryckt eller diskriminerad. Diskriminerad i detta fall hänvisar till att man inte får låta bli att ex anställa en person just för att den tillhör en specifik religion. Religionstillhörigheten i sig får inte vara orsaken till att man väljer bort en individ.

    Religionsfrihet innebär INTE att allt och alla ska anpassa sig efter din religion. 

    Religion är en fritidssysselsättning och något man får ägna sig åt hemma och då kan man äta vad man nu vill/får och ha attribut som den religionen kräver.
    Ute i samhället så får man anpassa sig till de lagar och regler som gäller för alla oavsett religion eller inte.


    Det enda jag tänker är ju att skolan just är obligatorisk, i alla fall grundskolan, det finns inga andra alternativ (som i exempelvis Finland där du får hemskola). Däremot är det ingen som tvingar vuxna att arbeta, annars hämtar polisen dig och kör dig till jobbet - men barnen SKA vara i skolan. Samtidigt har många skolor förbud mot medhavd mat... Så barnens föräldrar kan inte själva skicka med en koshermatlåda eller en halalmatlåda eller vad det nu ska vara. Därför kan jag ändå se en poäng med att servera mat som barnen får äta. Å andra sidan verkar det ju gå att lösa enkelt med vegetarisk mat, så det är ju egentligen inget problem verkar det som. 
  • fjanten
    Tow2Mater skrev 2023-12-19 15:14:21 följande:
    Fast problemet med den vegetariska maten som erbjuds elever är ju att den inte hanteras på ett sätt som är kosher. Det minsta man borde kunna kräva är ju att man får ta med egen mat och ha någonstans att värma och äta den.
    Jaha - då var det värre.

    Tycker också att medhavd mat borde vara godkänt! 
Svar på tråden Nekad Kosher-mat i skolan, "diskrimerad" och kräver skadestånd!