• Anonym (TS)

    Bör jag vara misstänksam?

    Jag har snackat med en tjej ett tag på facebook och jag har varit lite misstänksam mot om hon är den hon utger sig för att vara. Hon har lättklädda bilder på sin profil och en massa olika män kommenterar på bilderna. Jag provade att söka på google lens och tineye med några av hennes bilder och på tre stycken så fick jag träff att dom fanns på andra hemsidor, två fanns på reddit och en fanns på två olika porrsidor.

    Hon uppger att hon bor i uppsala och är född 1990 och fyller år idag, alltså fyller hon 34 år men när jag söker på birthday.se så finns ingen i den åldern i uppsala och inte på några andra hemsidor heller. Bör jag vara misstänksam på den här tjejen?

  • Svar på tråden Bör jag vara misstänksam?
  • Anonym (Deck)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-09 08:01:52 följande:

    Jag får nog helt enkelt inse att jag bör bryta kontakten med den här personen


    Hade hon 6 fingrar? Det behöver inte vara en ai catfish.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Deck) skrev 2024-02-09 13:48:01 följande:
    Hade hon 6 fingrar? Det behöver inte vara en ai catfish.
    Nej bilderna såg verkliga ut
  • Cathariiina

    Ja, självklart är det en scam. Det är bara en tidsfråga tills "hon" börjar be dig om pengar med fantasifulla ursäkter. Det är troligen inte en kvinna alls bakom kontot, utan en svart man i Nigeria eller Ghana. Kan vara ett helt brottssyndikat också, som samarbetar om att hålla igång konversationerna genom flera olika falska profiler och med många olika brottsoffer.

    Kan du kopiera in lite av vad hon har skrivit, så kan jag kolla på språket?! Jag brukar se direkt om det är en person med svenska (eller engelska eller tyska) som modersmål, som har skrivit en text. 

  • Cathariiina
    Anonym (TS) skrev 2024-02-08 22:59:45 följande:
    Hon vill träffas och eftersom jag inte har lätt för att få tjejer så vill jag tacka ja men min hjärna säger efter detta att jag bör undvika att träffa henne
    Det skulle med stor sannolikhet aldrig bli någon träff, för hon finns inte. Utan det kommer att hända en massa konstiga saker på vägen som kostar pengar, som hon måste "låna" av dig för att hon till slut ska kunna komma till dig. 
  • Anonym (TS)
    Cathariiina skrev 2024-02-10 10:02:55 följande:

    Ja, självklart är det en scam. Det är bara en tidsfråga tills "hon" börjar be dig om pengar med fantasifulla ursäkter. Det är troligen inte en kvinna alls bakom kontot, utan en svart man i Nigeria eller Ghana. Kan vara ett helt brottssyndikat också, som samarbetar om att hålla igång konversationerna genom flera olika falska profiler och med många olika brottsoffer.

    Kan du kopiera in lite av vad hon har skrivit, så kan jag kolla på språket?! Jag brukar se direkt om det är en person med svenska (eller engelska eller tyska) som modersmål, som har skrivit en text. 


    Hon skriver ofta väldigt kortfattad, ofta är det bara ja eller ok hon svarar med men jag kanske kan hitta nåt meddelande som är lite längre.Jag hittade ett par exempel. Det är dom längsta meddelanden jag hittar som hon skrivit

    Nej inte det. Jag försöker förstå vad syftet med att skriva till mig är

    Jag är singel och är ute efter ett förhållande. Jag är inte ute efter utseendet utan det är hjärtat som är viktigast

    Det skulle ändå märkas när man ligger i säng med varandra. Lika bra att vara ärlig från första början.

  • Anonym (Deck)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-10 11:24:13 följande:
    Hon skriver ofta väldigt kortfattad, ofta är det bara ja eller ok hon svarar med men jag kanske kan hitta nåt meddelande som är lite längre.Jag hittade ett par exempel. Det är dom längsta meddelanden jag hittar som hon skrivit

    Nej inte det. Jag försöker förstå vad syftet med att skriva till mig är

    Jag är singel och är ute efter ett förhållande. Jag är inte ute efter utseendet utan det är hjärtat som är viktigast

    Det skulle ändå märkas när man ligger i säng med varandra. Lika bra att vara ärlig från första början.
    Det låter osannolikt. Jepp, ganska säkert en catfish.
  • Anonym (Deck)
    Anonym (Deck) skrev 2024-02-10 17:03:05 följande:
    Det låter osannolikt. Jepp, ganska säkert en catfish.
    ...För annars så skulle hon skriva vad det är med din hjärna som gör henne attraherad. Bara hitta en random snubbe på Facebook är jättekonstigt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Deck) skrev 2024-02-10 18:11:04 följande:
    ...För annars så skulle hon skriva vad det är med din hjärna som gör henne attraherad. Bara hitta en random snubbe på Facebook är jättekonstigt.
    Det var jag som skickade vänförfrågan till henne, jag trodde aldrig att hon skulle acceptera den
  • Cathariiina
    Anonym (TS) skrev 2024-02-10 11:24:13 följande:
    Hon skriver ofta väldigt kortfattad, ofta är det bara ja eller ok hon svarar med men jag kanske kan hitta nåt meddelande som är lite längre.Jag hittade ett par exempel. Det är dom längsta meddelanden jag hittar som hon skrivit

    Nej inte det. Jag försöker förstå vad syftet med att skriva till mig är

    Jag är singel och är ute efter ett förhållande. Jag är inte ute efter utseendet utan det är hjärtat som är viktigast

    Det skulle ändå märkas när man ligger i säng med varandra. Lika bra att vara ärlig från första början.
    OK, det där ser inte omedelbart tokigt ut. Skulle väl vara att vi vanligen säger "ligger i sängen" och inte "ligger i säng". Men det är ett misstag som även obildade svenskar kan göra. Dock finns det väldigt bra översättningsprogram idag, och att h*n skriver så korta meddelanden är ett tecken på att h*n inte är bra på svenska språket, för då skulle hon ju vilja skriva mer utförligt till dig och uttrycka sina känslor - om hon verkligen tycker så mycket om dig. 

    Scammarna har ett antal färdiga citat ur dikter och romaner som de hittat på nätet, och använder till alla. De kopierar in sådant mellan de korta svaren, så att det ska bli lite mer utförligt och vältaligt (de låtsas alltså att de har skrivit detta själva). Men detta är ju på engelska då, det är möjligt att de inte har något sådant förråd av citat på svenska att ta till. 
  • Cathariiina

    ...för övrigt är det inte FEL att kommunicera med en person så här, om det ger en något. En liten fantasi i vardagen - även om det vore bättre för dig om du skulle kunna hitta en riktig tjej i ditt närområde.

    MEN då måste man komma ihåg att aldrig skicka den där första dollarn! För sedan trappas det upp och tar aldrig slut. Alltså: skicka aldrig så mycket som en dollar till henne, inte vad hon än påstår att hon behöver pengarna till! För ingen normal människa frågar någon som de aldrig träffat i verkligheten efter pengar, utan då ÄR det en scam. Då VET man det. Då ska man blocka direkt. Det behövs inga ursäkter eller förklaringar, utan bara blocka.

Svar på tråden Bör jag vara misstänksam?