• Missmissmiss

    Distansarbete

    Jag arbetar som utredare inom statlig myndighet och haft förmånen att arbeta distans upp till 49% baserat på årsbasis. Nya riktlinjer träder i kraft till hösten där det kommer bli aktuellt med arbete på kontoret 3dagar per vecka. Jag lider av migrän och när det har funnit möjlighet att styra när jag varit inne på kontoret har gjort det  betydligt enklare för mig. Försäker göra allt i min makt för att undvika anfall men inte så lätt och det känns nu stressande att tvingas in varje vecka istället för att kunna sprida ut kontorsdagarna. Någon som har tips på vad jag kan göra för att få möjlighet att inte vara inne på kontoret varje vecka? Något slags medicinskt intyg? 


     


     

  • Svar på tråden Distansarbete
  • Anonym (HE)

    Förhoppningsvis kommer anställda och chefer inte följa detta till punkt och pricka. Det är en gammal gubbe med förlegade värderingar som driver igenom detta utan stöd från resten av verksamheten, forskning eller faktiska resultat.

  • Anonym (Pancho)

    Om jag var du skulle jag fortsätta precis som nu utan att säga något alls. 

    Sannolikt kommer det inte följas upp alls eller på en väldigt övergripande nivå. Chefer har fullt upp och kommer knappast inte märka om du avviker från 3 dagar i veckan. Gör de det tar du diskussionen då.

    Vi har samma "regler" men det är noll uppföljning. Folk gör precis som de vill. Se till att sköta ditt jobb, jobba där du vill och håll käften. :)

  • Anonym (Ngng)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-04-22 16:44:36 följande:

    Om du har migrän ofta kan du få läkarintyg på att du får slippa första karensdagen, så vitt jag vet iaf.


    Din arbetsgivare kan ju få välja om hen vill att du sjukskriver dig någon dag i veckan utan karensdag eller om hen hellre är lite flexibel vad gäller distansjobb. :) 


    Absolut kan hon göra så men om det är arbetsplatsen som triggar migrän så är det ju inte en hållbar lösning.