• Missmissmiss

    Distansarbete

    Jag arbetar som utredare inom statlig myndighet och haft förmånen att arbeta distans upp till 49% baserat på årsbasis. Nya riktlinjer träder i kraft till hösten där det kommer bli aktuellt med arbete på kontoret 3dagar per vecka. Jag lider av migrän och när det har funnit möjlighet att styra när jag varit inne på kontoret har gjort det  betydligt enklare för mig. Försäker göra allt i min makt för att undvika anfall men inte så lätt och det känns nu stressande att tvingas in varje vecka istället för att kunna sprida ut kontorsdagarna. Någon som har tips på vad jag kan göra för att få möjlighet att inte vara inne på kontoret varje vecka? Något slags medicinskt intyg? 


     


     

  • Svar på tråden Distansarbete
  • Anonym (HE)

    Förhoppningsvis kommer anställda och chefer inte följa detta till punkt och pricka. Det är en gammal gubbe med förlegade värderingar som driver igenom detta utan stöd från resten av verksamheten, forskning eller faktiska resultat.

  • Anonym (Pancho)

    Om jag var du skulle jag fortsätta precis som nu utan att säga något alls. 

    Sannolikt kommer det inte följas upp alls eller på en väldigt övergripande nivå. Chefer har fullt upp och kommer knappast inte märka om du avviker från 3 dagar i veckan. Gör de det tar du diskussionen då.

    Vi har samma "regler" men det är noll uppföljning. Folk gör precis som de vill. Se till att sköta ditt jobb, jobba där du vill och håll käften. :)

  • Anonym (Ngng)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-04-22 16:44:36 följande:

    Om du har migrän ofta kan du få läkarintyg på att du får slippa första karensdagen, så vitt jag vet iaf.


    Din arbetsgivare kan ju få välja om hen vill att du sjukskriver dig någon dag i veckan utan karensdag eller om hen hellre är lite flexibel vad gäller distansjobb. :) 


    Absolut kan hon göra så men om det är arbetsplatsen som triggar migrän så är det ju inte en hållbar lösning. 


    Har själv ME och blir lätt uttröttad. Arbetar med mycket på distans. Är sekreterare.

  • Anonym (Ngng)

    Har en svacka just nu och kommer att försöka jobba ännu mer på distans. 

  • Anonym (Ngng)
    Anonym (statstjänsteman) skrev 2024-04-23 09:59:14 följande:
    Jag tror många chefer saknar att ha personalen på plats så att de kan känna sig "chefiga". Min chef blir lyrisk när alla är på plats eller om vi har ett stort möte med hela avdelningen och det blir ett sorl av allt folk. Då känner de sig levande.

    De har dock missat att ca 90% av alla chefer är extroverta, men kanske 50% av övrig personal är extrovert. Alla mår inte bra av att vistas i ljudliga miljöer med mycket folk, men kan ändå vara excellenta medarbetare i övrigt. 
    Haha så sant. Det verkar de helt glömma bort också. Jag bara hatar ljud och stök. Vill jobba ifred. Ostört. Men min chef bara flyger in på rummet och härjar med en. Såklart för hon prata men hon förvämtar sig att man släpper allt och pratar djupt om allt möjligt bara sådär. 
  • Anonym (Fd chef)
    Anonym (statstjänsteman) skrev 2024-04-23 09:59:14 följande:
    Jag tror många chefer saknar att ha personalen på plats så att de kan känna sig "chefiga". Min chef blir lyrisk när alla är på plats eller om vi har ett stort möte med hela avdelningen och det blir ett sorl av allt folk. Då känner de sig levande.

    De har dock missat att ca 90% av alla chefer är extroverta, men kanske 50% av övrig personal är extrovert. Alla mår inte bra av att vistas i ljudliga miljöer med mycket folk, men kan ändå vara excellenta medarbetare i övrigt. 
    "Chefiga"? Tror du på allvar att det är det som chefer drivs av, att få känna sig chefiga (vad nu det ska innebära). 

    Som tidigare chef inom offentlig förvaltning under pandemi, kan jag säga att det är svårt att leda på distans. Det är svårt att tillse att medarbetare mår bra, när man inte träffar dem. Det är svårt att nå ut på ett större möte, när man talar in i en kamera och inte ser de man talar till. Det går inte att se hur mottagande blir. 

    Medarbetare som börjat jobba under pandemin när vi knappt sågs alls, beskriver hur mycket svårare det var att komma in i arbetet. De jämför med tidigare anställningar när det varit självklart att alla varit på plats och det funnit ett naturligt sätt att få tag på kollegor och bilda sig en uppfattning om vem som gör vad. Snacket vid kaffemaskinen är värt mycket. 

    Med det sagt, så har vi en ny verklighet att förhålla oss till. Det nya normala är annorlunda är det normala 2019. Men det är verkligen inte enbart av godo och alldeles enkelt.
  • Anonym (C)
    Anonym (Fd chef) skrev 2024-04-23 10:31:43 följande:
    "Chefiga"? Tror du på allvar att det är det som chefer drivs av, att få känna sig chefiga (vad nu det ska innebära). 

    Som tidigare chef inom offentlig förvaltning under pandemi, kan jag säga att det är svårt att leda på distans. Det är svårt att tillse att medarbetare mår bra, när man inte träffar dem. Det är svårt att nå ut på ett större möte, när man talar in i en kamera och inte ser de man talar till. Det går inte att se hur mottagande blir. 

    Medarbetare som börjat jobba under pandemin när vi knappt sågs alls, beskriver hur mycket svårare det var att komma in i arbetet. De jämför med tidigare anställningar när det varit självklart att alla varit på plats och det funnit ett naturligt sätt att få tag på kollegor och bilda sig en uppfattning om vem som gör vad. Snacket vid kaffemaskinen är värt mycket. 

    Med det sagt, så har vi en ny verklighet att förhålla oss till. Det nya normala är annorlunda är det normala 2019. Men det är verkligen inte enbart av godo och alldeles enkelt.
    TS nya norm är från 2 dagar på kontoret per vecka till 2 1/2. Dvs en dag till varanann vecka. Ingen jätteökning direkt men säkert oönskat.
  • Missmissmiss

    det har varit dålig uppföljning och jag tycker det är synd att dem inte skött det bättre och tagit upp det med dem som inte följt 49% gränsen och nu blir vi andra straffade. 


    vår chef berättade att hen kommer göra uppföljning från 1 september så det blir nog svårt att inte vara på plats 3dagar per vecka. Det jag opponerar mig emot är att det nya är just veckobaserat och inte på årsbasis. Chefen sade att det nästimtill är omöjligt med särskilda skäl. Känner en sådan stress inför september. När jag jobbar hemma kan jag vila enatumd/ ta en promenad och ta igen det senare på dagen osv och vi har levererat mycket goda resultat.

    Så förlegat med denna generaldirektör som fullständigt struntat i medarbetarnas åsikter. Men kanske får man rösta med fötterna?.  


     

  • Anonym (C)
    Missmissmiss skrev 2024-04-23 15:36:24 följande:

    det har varit dålig uppföljning och jag tycker det är synd att dem inte skött det bättre och tagit upp det med dem som inte följt 49% gränsen och nu blir vi andra straffade. 


    vår chef berättade att hen kommer göra uppföljning från 1 september så det blir nog svårt att inte vara på plats 3dagar per vecka. Det jag opponerar mig emot är att det nya är just veckobaserat och inte på årsbasis. Chefen sade att det nästimtill är omöjligt med särskilda skäl. Känner en sådan stress inför september. När jag jobbar hemma kan jag vila enatumd/ ta en promenad och ta igen det senare på dagen osv och vi har levererat mycket goda resultat.

    Så förlegat med denna generaldirektör som fullständigt struntat i medarbetarnas åsikter. Men kanske får man rösta med fötterna?.  


     


    Förut var du tvungen att vara på kontoret två dagar i veckan. Tre dagar i veckan kunde du jobba hemifrån, ta en promenad mm.

    Med nya reglerna kommer du kunna jobba tre dagar i veckan hemifrån varannan vecka och två varannan. Skillnaden är inte jättestor.

    Är denna skilland, en dag mer på kontoret varannan vecka, helt avgörande för dig så byt jobb.
  • Anonym (Svetten)

    Litet sidospår, tycker svenska företag är bajsnödiga vad gäller distansarbete, betydligt mer generöst i t ex usa. Tror det beror på att svenska organisationer är relativt platta, amerikanska chefer kan lättare avskeda dom som inte gör det de ska, (mer övervakning) svenska chefer verkar inte ha så bra koll på vad sina anställda egentligen gör.

    Kanske har att göra med barnomsorg också, distansarbete förenklar vissa moment gällande det, i Sverige tar samhället hand om saken.

    Tror att ffa anställningsskyddet och hierarkin som är bromsklossen gör distansarbete i Sverige. Men det här är mina egna tankegångar.

Svar på tråden Distansarbete