Inlägg från: Anonym (Ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja)

    Hur fördela ekonomin?

    Ja det låter väl som en schysst deal.
    Själv går jag +-0 när räkningar och mat är betalt, är föräldraledig och ensamstående. Sparar nån Hundring till barnen. Så ingen plats för semester eller nåt annat i år tyvärr.


    När mitt ex bodde i huset delade vi lika på driften och maten och han betalade en liten summa som fiktiv hyra/tak över huvudet. Lite väl snällt kanske iom att våra inkomster såg ut som era och han också hade barn sedan innan. Han betalade nog lite mer mat eftersom han var dålig på att storhandla och köpte mycket skräpmat.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-04-25 15:21:42 följande:

    Jag har efter mycket googlande kommit fram till att en % fördelning är bäst för oss. 

    Från sevenday.se

    ?Dela upp proportionellt ? Detta sätt kan tillämpas om man har separat eller delvis gemensam ekonomi och passar par med olika stora inkomster. Räkna ut hur många procent av er inkomst ni ska lägga på gemensamma utgifter.
    Exempel: Den ena får ut 15 000 kronor efter skatt, och den andra personen får ut 20 000 kronor. Tillsammans har ni då en inkomst på 35 000 kronor. Dela då först 15 000 med 35 000, vilket blir 43 procent och dela sedan 20 000 med 35 000, vilket blir 57 procent. Den första personen ska då betala 43 procent av de gemensamma utgifterna och den andra 57 procent.?

    tack till alla som tog sig tid att svara! 


    Det är ett bra sätt. Framförallt sen när ni båda äger boendet, nu går ju boendet kanske utanför på något sätt. 


    (Nu blir det ju även rättvist iom att han hade barn sedan innan och han tjänar mest. Hade du tjänat mest hade man kunnat tänka sig att han ändå skulle betala lite mer för sina barn. Det är lätt att tänka att vi är en familj så jag kan betala för hans barn men vid ev separation kan man ångra att man inte fick sparat de pengarna åt sig och sina barn istället för att subventionera exets barn?)

Svar på tråden Hur fördela ekonomin?